دنیای اقتصاد: روسای اتاق‌های بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی سراسر کشور در نشست ماهانه خود در آستانه معرفی کابینه دولت دوازدهم، خواستار تعریف نقشه راه منسجم در کابینه و حرکت تمامی دستگاه‌ها براساس آن شدند. در این نشست که در شهر یاسوج برگزار شد، رئیس اتاق ایران تصریح کرد: اتاق ایران در چهار محور با وزارت اقتصاد ارتباط دارد؛ ازجمله سازمان امور مالیاتی، نظام بانکداری، جلسات شورای گفت‌وگو و کمیته ماده ۱۲ و مناطق آزاد که به‌تازگی در حوزه وزارت اقتصاد قرار گرفته است. وزارت صمت نیز به‌طور کامل با فرآیند تجارت و تولید مرتبط است. بنابراین فعالیت این دو وزارتخانه می‌تواند اثر مستقیمی بر عملکرد بخش‌خصوصی کشور داشته باشد.

غلامحسین شافعی ضمن تاکید بر تعامل بسیار خوب بین اتاق یاسوج و سازمان‌های دولتی این استان، در مورد انتخاب وزرای اقتصاد و صنعت، معدن و تجارت گفت: اینکه نظرات بخش‌خصوصی تاحدی مورد توجه رئیس‌جمهوری قرار گرفت، بسیار مهم است. هرچند معتقدم توجه لازم صورت نگرفته و انتظار بیش از این را داشتیم. با این‌حال، اتاق ایران نباید نسبت به این موضوعات بی‌توجه باشد و باید نظرات و پیشنهاد‌های خود را به‌موقع اعلام کند. وی افزود: در وزارت اقتصاد و وزارت صمت حضور افرادی که با فعالیت‌های بخش‌خصوصی آشنایی دارند، می‌تواند ثمرات خوبی داشته باشد. رئیس اتاق ایران اضافه کرد: در دولت یازدهم نوعی عدم هماهنگی بین دستگاه‌ها وجود داشت و این باعث شد در برخی حوزه‌ها دولت موفق نباشد. امیدوارم کابینه جدید بتواند در روند فعالیت‌های خود به هماهنگی لازم دست پیدا کند. کابینه به یک نقشه راه منسجم نیاز دارد و حرکت تمامی دستگاه‌ها باید براساس این نقشه راه انجام شود.

در ادامه این نشست، مسعود خوانساری، رئیس اتاق تهران چهار سال پیش رو را چهار سال اساسی و سخت توصیف کرد و گفت: امروز بیکاری، اعتیاد و بحران آب به‌عنوان معضلات جدی کشور مطرح هستند. برای همین معتقدم ۴ سال پیش‌رو سال‌های سختی خواهند بود. امیدواریم کابینه‌ای که از سوی رئیس‌جمهوری انتخاب شد بتواند از پس این مشکلات برآید. هرچند، لیستی که در مورد کابینه مطرح شده احتمالا نتواند انتظارات ما را پاسخگو باشد. وی مهم‌ترین بحث را رسیدن به فهم عمومی نسبت به مشکلات اساسی کشور و ریشه‌های پیدایش آنها دانست و تصریح کرد: قبل از دست زدن به اقدام جدی، باید در مورد مشکلات کشور به وحدت سخن برسیم.

خوانساری ادامه داد: برای توسعه کسب‌وکار نیاز به سرمایه داریم اما وضعیت بانک‌ها که مشخص است و می‌دانیم که آنها نمی‌توانند به اقتصاد کمکی کنند. به این ترتیب اگر قرار باشد طبق برنامه توسعه یک میلیون شغل در سال ایجاد کنیم به سرمایه‌گذاری خارجی نیاز است که در این مورد اتفاق نظر بین همه ارکان کشور لازم و ضروری است. نایب‌رئیس اتاق ایران بستر سرمایه‌گذاری خارجی در کشور را نامناسب خواند و گفت: در داخل بسیاری از فرآیندها باید اصلاح شود. پیش از هر چیز مشکل اصلی در بهره‌وری و بوروکراسی‌ اداری است. خوانساری تاکید کرد: باید در گام اول ماموریت‌های هر وزارتخانه را به‌درستی تعریف کنیم. باید مرتب در گفته‌ها و مطالبات خود کوچک‌شدن دولت را بخواهیم. تصدی‌گری‌ها باید کمتر و کمتر و مسوولیت‌ها باید واگذار شوند. اجرای اصل ۴۴ و ادامه راه آن به‌درستی انجام شود. اگر قرار است مجوزی داده شود باید به‌درستی صورت گیرد. فارغ از اینها، خواسته ما تک‌نرخی شدن و واقعی شدن نرخ ارز است.

وی ساماندهی وضعیت سوخت و یارانه‌های آن را به‌عنوان مطالبه دیگر بخش‌خصوصی مطرح کرد. رئیس اتاق تهران تغییر اساسی در سیستم بانکی و مبارزه منطقی با فساد در نظام اداری و دستگاه‌های دولتی را نیز مورد تاکید قرار داد. در ادامه روسای اتاق‌ها دیدگاه‌ها و نظرات خود را مطرح کردند. علی‌اصغر جمعه‌ای، رئیس اتاق سمنان تاکید کرد: اگر بهترین و حرفه‌ای‌ترین افراد را در هر حوزه به‌عنوان وزیر انتخاب کنیم اما آنها با یکدیگر هماهنگ و منسجم نباشند، توفیقی در رسیدن به توسعه اقتصادی نخواهیم داشت. سیدمهدی طبیب‌زاده، رئیس اتاق کرمان خواستار برگزاری جلساتی با گزینه مطرح برای وزارت اقتصاد و انتقال دیدگاه‌های بخش‌خصوصی شد. وی همچنین بر تقسیم‌کار بین روسای اتاق‌ها برای کمک به هیات رئیسه اتاق ایران تاکید کرد و گفت: هر موضوعی را می‌توانیم بین خود تقسیم و در شرایط بهتری مسائل را پیگیری کنیم.

جمال رازقی، رئیس اتاق شیراز به تشریح فعالیت‌های‌استان فارس طی ماه‌های اخیر در تعامل با قطر پرداخت و از امکان حمل هوایی محصولات از این شهر به قطر خبر داد. رازقی گفت: تجار دیگر استان‌ها می‌توانند در صورت نیاز از این امکان استفاده کنند.کیوان کاشفی رئیس اتاق کرمانشاه و عضو هیات رئیسه اتاق ایران نیز وضعیت رسیدگی به طرح مالیات بر ارزش افزوده در مجلس را بسیار نگران‌کننده توصیف کرد و گفت: باید حمایت‌هایی شود تا نقاط نقص این طرح برطرف شود. نرخ‌های مالیاتی باید متغیر شود. جرایم بسیار سنگین است و شرایط وصول نیز اصلاح نشده و مانند گذشته به ضرر مودی مالیاتی است. ضرورت دارد کارگروهی تشکیل شود تا به کمیسیون مالیات اتاق در این زمینه کمک کند.

شهلا عموری، رئیس اتاق اهواز از بالا رفتن سطح انتظار مردم از اتاق‌ها در شهرستان‌ها سخن گفت و تصریح کرد: مردم از ما توقع دارند که در حل مشکلات آنها ازجمله بیکاری اقداماتی انجام دهیم. باوجود این میزان انتظار، متاسفانه حمایت‌های لازم از سوی دستگاه‌ها نسبت به فعالان اقتصادی انجام نمی‌شود. شعبان فروتن، رئیس اتاق ایلام وضعیت مرزی ایران و عراق را به‌دلیل اقدامات غیرقابل پیش‌بینی طرف عراقی، بحرانی ارزیابی کرد و گفت: برای مثال دیروز طرف عراقی اعلام کرد که فردا مرز بسته است. حال بخش زیادی از محصولات کشور پشت مرز عراق خوابیده و به‌دلیل گرمای زیاد فاسد می‌شوند؛ این یعنی ضرر چندین میلیاردی به تولیدکنندگان کشور. روسای اتاق‌های بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی سراسر کشور همچنین با اشاره به این موضوع که یک بدهی مالیاتی کوچک به‌طور کامل فعالیت بنگاه‌ها را در همه بخش‌ها مختل می‌کند، خواستار رسیدگی به این مساله از سوی شورای ملی گفت‌وگوی دولت و بخش‌خصوصی شدند.