بخش خصوصی با نمایشگاه کاسپین به میدان آمد

گروه بازرگانی- سایت نمایشگاهی کاسپین در زنجان، با هدف ارتقای این صنعت در ایران از سوی بخش خصوصی راه‌اندازی شده و فاز اول آن به بهره‌برداری رسیده است. مرتضی هاشمی، مدیرعامل شرکت نمایشگاه‌های بین‌المللی کاسپین، در گفت‌و‌گو با «دنیای اقتصاد» با بیان این مطلب به پیشینه برگزاری نمایشگاه در ایران اشاره کرد و گفت: کشور ما جزو نخستین کشورهای خاورمیانه است که به امر نمایشگاه به مفهوم مدرن آن توجه نشان داده اما در حال حاضر به دلایل مختلف و متعدد، جایگاه درخوری در میان کشورهای رقیب ندارد که عامل اصلی آن دولتی بودن فضا و مدیریت نمایشگاه‌ها و عدم‌رغبت بخش خصوصی برای سرمایه‌گذاری در این زمینه بوده است.

مدیرعامل شرکت نمایشگاه‌های بین‌المللی کاسپین، سایت نمایشگاه زنجان را نخستین تجربه جدی بخش خصوصی در این راستا ارزیابی می‌کند و معتقد است:

نمایشگاه محل تلاقی اقتصاد داخلی و بازاریابی خارجی است. اگر چینی‌ها در نمایشگاه گوانگژو بیش از ۳۵میلیارد دلار قرار داد خارجی منعقد می‌کنند نشانه آن است که به گونه‌ای تعاملی و با فرصت‌سنجی راهبردی به این درجه از رشد ارتباطی و توسعه نمایشگاهی رسیده‌اند. کاری که در کشور همسایه ما، ترکیه هم، با جدیت دنبال می‌شود. بنابراین راه‌اندازی نمایشگاهی که تعلق به بخش خصوصی دارد و با سرمایه‌گذاری، برنامه‌ریزی و مدیریت این بخش هدایت می‌شود، گامی مهم در عرصه جهانی شدن و رقابت‌پذیری خلاق و هدفمند است.

همچنین بهروز الفت، مدیر طرح و برنامه‌ریزی شرکت نمایشگاه‌های بین‌المللی کاسپین با اشاره به اینکه هدف از راه‌اندازی سایت نمایشگاهی زنجان، شناسایی و معرفی توانمندی‌های شرکت‌های داخلی و به میدان آوردن شرکت‌های تجاری بزرگ خارجی است، گفت: نمایشگاه زنجان بر بنیان فناوری‌های نوین نمایشگاهی و توجه ساختاری به مقوله خدمات‌رسانی کیفی در سه فاز طراحی شده که فاز اول آن آماده شده است. از نظر او، سایت‌های نمایشگاهی کشور عمدتا از مقوله خدمات‌رسانی کیفی غفلت کرده‌اند که این روند نارضایتی شرکت‌کنندگان داخلی و خارجی را به دنبال داشته و عملا موجب رکود در نمایشگاه‌ها شده است.

الفت افزود: مجموعه نمایشگاهی سایت زنجان هم از نظر امکانات ساختمانی و رفاهی و هم از حیث خدمات نرم‌افزاری واجد ارزش‌های ویژه‌ای است و این امکان را برای شرکت‌کنندگان، میهمانان خارجی و داخلی و بازدید‌کنندگان فراهم می‌سازد که بهترین خدمات را با کم‌ترین هزینه‌ها دریافت کنند. ضمن اینکه در این سایت، تامین امکاناتی همچون هتل پنج‌ستاره و سالن همایش‌های بین‌المللی هم پیش‌بینی شده است. مدیر طرح و برنامه شرکت کاسپین تصریح کرد: گردش تجاری سالانه مجموعه نمایشگاه‌های ایران حدود ۴۰میلیون دلار است که در قیاس با گردش اقتصادی ۳۰۰میلیارد دلاری نمایشگاه‌ها در جهان، بسیار کم و انتقادبرانگیز است. الفت خاطرنشان کرد: مدیران و نهاد‌های دولتی استان زنجان نیز همواره از تاسیس این نمایشگاه حمایت کرده‌ و آن را در راستای سیاست‌های کلان اقتصادی این استان و برنامه‌های دولت ارزیابی کرده‌اند. الفت همچنین از برگزاری نخستین نمایشگاه شرکت‌ها و واحد‌های تولیدی، تجاری و خدماتی استان زنجان در محل نمایشگاه کاسپین خبر داد و گفت: این نمایشگاه با عنوان «زنجان در مسیر توسعه» از ششم تا یازدهم شهریورماه سال‌جاری برگزار می‌شود و ده‌ها شرکت برتر و معتبر استان در آن حضور دارند.