تحقیق و تفحص مجلس از مناطق آزاد

گروه بازرگانی- طرح تحقیق و تفحص از مناطق آزاد که در ماه‌های اخیر بارها زمزمه‌های آن شنیده شده است، در هفته آینده به واقعیت می‌پیوندد. رییس کمیسیون اقتصادی مجلس دیروز گفت: طبق بررسی‌های انجام شده، این مناطق موفقیت چندانی در جهت جلب سرمایه‌های داخلی و خارجی و جلوگیری از فرار سرمایه‌ها کسب نکرده، حتی به محلی برای واردات و قاچاق کالا تبدیل شده‌اند. محمد شاهی‌عربلو افزود: طی جلسات مختلفی که با روسای مناطق آزاد داشتیم، هرگز آنها نپذیرفتند که به اهداف فرصت‌های جدید شغلی، صادرات غیرنفتی و غیره دست نیافته‌اند.

رییس کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی خاطرنشان کرد: برای پی بردن به حقیقت، طرحی برای تحقیق و تفحص ارائه و با تشکیل اولین جلسه هیات تحقیق قرار شد تا از هفته آینده این هیات کار خود را به طور جدی آغاز و پیگیری نماید.

وی افزود: با همکاری دولت در این خصوص، علل عدم موفقیت این مناطق مشخص و مورد پیگیری و رسیدگی قرار خواهد گرفت.

واقعیت این است که عملکرد مناطق آزاد ایران در مقایسه با مناطق آزاد حاشیه جنوبی خلیج‌فارس به خصوص آنجا که شیخ‌نشینان امارات، گوی رقابت را ربوده‌اند به هیچ‌وجه خوشایند نیست. مناطق آزاد ایران که با هدف تبدیل شدن به پایلوت‌های صادراتی راه‌اندازی‌ شده‌اند، به مراکز پذیرش کالاهای وارداتی تغییر یافته‌اند و حتی نتوانسته‌اند از نظر صادرات مجدد (ReExport) به توفیق دست یابند. این مناطق از بعد اطلاع‌رسانی در سطوح داخلی و بین‌المللی نیز، بسیار ضعیف عمل کرده‌اند به طوری که سایت‌های آنها عمدتا به زبان فارسی است، در حالی که باید حداقل به چند زبان در حوزه‌های مرتبط با خود اطلاع‌رسانی کنند.

آمار دبیرخانه مناطق آزاد نشان می‌دهد که میزان صادرات از این مناطق در فاصله سال‌های ۸۳-۱۳۸۰ به شرح زیر بوده است:

- مجموع وزنی کالا‌ی صادر شده ۴/۲۷۳هزار تن.

- مجموع ارزش ریالی کل کالای صادر شده حدودا ۱۴۷۰میلیارد ریال.

- مجموع ارزش دلاری کل کالای صادر شده از مناطق آزاد ۵/۱۹۳میلیون دلار.

میزان جذب سرمایه‌گذاری خارجی نیز در این مدت به این شرح گزارش شده است:

- کل سرمایه‌گذاری خارجی جذب شده در مناطق آزاد حدودا (۸/۱میلیارد دلار) بوده است.

- بیشترین سرمایه‌گذاری خارجی سالانه در سال ۱۳۸۲ (۵۲۰میلیون دلار) و کمترین آن، در سال ۱۳۸۰ (۳۷۸میلیون دلار) جذب شده است.

- منطقه آزاد کیش با ۱۴/۱میلیارد دلار، بیشترین سرمایه‌گذاری خارجی و منطقه آزاد چابهار با ۵۶میلیون دلار، کمترین میزان سرمایه‌گذاری خارجی را در دوره (۱۳۸۳-۱۳۸۰) جذب کرده‌اند.