ترکیه 2میلیون دلار فندق صادر کرد

میزان صادرات فندق ترکیه از اول ماه سپتامبر سال گذشته میلادی تاکنون یعنی ظرف ۵۰هفته با افزایش قابل ملاحظه‌ای نسبت به دوره مشابه سال پیش به بیش از یک میلیارد و ۹۲۸میلیون دلار رسید. ترکیه در دوره مشابه سال قبل برابر یک‌میلیارد و ۵۳۰/۱۹۰میلیون دلار صادرات فندق داشت. موسم صادرات فندق ترکیه به لحاظ فصل برداشت این محصول از سپتامبر هر سال شروع شده و آخر اوت سال بعد به پایان می‌رسد. طبق اعلام اتحادیه صادرکنندگان فندق ترکیه، در ۵۰هفته اخیر در مجموع ۲۳۴هزار و ۵۰۷تن مغز فندق به ۸۰کشور جهان صادر شده است.

بر اساس اطلاعیه این اتحادیه در مدت مذکور برابر ۱۹۳هزار و ۵۲۸تن از این مقدار به کشورهای عضو اتحادیه اروپا صادر شده است.

صادرات فندق ترکیه به کشورهای اروپایی غیر عضو اتحادیه اروپا برابر ۲۰هزار و ۹۴۲تن و به کشورهای ماورای بحار برابر ۱۳هزار و ۲۰۳تن و به دیگر کشورها برابر شش‌هزار و ۵۰۴تن گزارش شده است.

فندق ترکیه در شمال این کشور و در سواحل دریای سیاه تولید می‌شود و یکی از اقلام مهم محصولات کشاورزی صادراتی این کشور به حساب می‌آید.

تولید و صادرات فندق، مهم‌ترین منبع درآمد ساکنان کناره دریای سیاه در ترکیه بوده و از کوچ مردم بخش شرقی سواحل دریای سیاه که صنایع در آن بخش رشد چندانی نکرده، جلوگیری کرده است.

ترکیه بیش از ۷۰در صد بازار فندق جهان را در اختیار دارد. کشورهای ایتالیا، اسپانیا، گرجستان و آمریکا از دیگر کشورهای مهم و صادرکننده فندق در جهان هستند. ولی محصول ترکیه به لحاظ فراوانی و مرغوبیت آن حرف اول را در بازارهای جهانی می‌زند.