سی‌و هفتمین جلسه هیات نمایندگان اتاق بازرگانی تهران به بحث و بررسی درباره مساله هسته‌ای و چگونگی و چرایی اجرای اصل ۴۴ گذشت. به گزارش «ایسنا»، محمد نهاوندیان، رییس اتاق بازرگانی تهران، در نشست این ماه اتاق تهران با اشاره به پاسخ کشورمان به درخواست‌های گروه ۱+۵ گفت: محتوای پاسخ به این خواست‌ها به نحوی بود که امکان رد از سوی کشورهای ۱+۵ وجود نداشت و منطق به کار رفته در پاسخ مانع از آن شد که با وجود انگیزه بسیار برای بهانه‌جویی و دنبال کردن خط اقدام در شورای امنیت، راه هرگونه بهانه‌جویی بسته شود.

وی افزود: موضعی که ایران در این پاسخ اتخاذ کرد این بود که دو راه تعامل و یا تقابل را در پیش گرفت.

نهاوندیان گفت: آنچه در بسته پیشنهادی بوده در اصل به مفهوم شروع تازه برای مذاکره و همکاری جامع و بلندمدت بین ایران و طرف مقابل است گرچه ابهامات فراوانی در متن ارائه شده وجود داشت اما می‌توان ابهامات را با نگاهی مثبت تفسیر کرد.

وی با اشاره به پیام دیگری که در همین مدت از سوی طرف مقابل ارائه شد، عنوان کرد: پیام اخیر هم با وجودی که نقش مخربی در تصمیم‌ها داشت اما تصمیم بر آن شد که به این نکته نیز با صرف‌نظر از پیام منفی آن پاسخ داده شود که این امر نشانه حسن نیت است.

نهاوندیان افزود: برخی از کشورهای ۱+۵ این بسته را مقدمه بهانه‌جویی برای رای تقابلی بر می‌شمردند ولی اگر روح کلی این بسته همکاری جامع و بلندمدت باشد نگاه ایران هم به این مفهوم مثبت بوده و تنها راه تفاهم مذاکره است.

به گفته وی، مذاکرات زمانی به نتیجه می‌رسد که طرفین از حقوق برابر برخوردار بوده و طرف‌های مذاکره منطقی بودن این موضع را در بسیاری از تعامل‌ها و گفت‌وگوها مورد تایید قرار ‌دهند.

معاون اقتصادی دبیر شورای‌عالی امنیت ملی با اشاره به جنبه بسیار مهم بحث هسته‌ای که به اقتصاد مربوط است، افزود: درباره احتمال تحریم اقتصادی و اینکه اگر پرونده به شورای امنیت برود امکان طرح قطعنامه دیگری وجود دارد و یا مسائلی از این قبیل، باید گفت که با رویکرد منطقی ایران هنوز هیچ حرکتی در شورای امنیت انجام نشده و نسبت به آن اجماعی در میان کشورهای ۱+۵ وجود ندارد و منطقی بودن آن شدیدا مورد تردید است. نهاوندیان گفت: تحریم اقتصادی ایران حربه موثری نیست و با وجود امکانات و ویژگی‌هایی ایران شانس توفیق ندارد بنابراین تحریم اقتصادی در مورد ایران قبل از آنکه به ایران زیان اقتصادی وارد کند به بسیاری از کشورها لطمه خواهد زد. به اعتقاد وی بحث‌های تحریم اقتصادی در پی ایجاد اثر روانی است تا فضایی ایجاد شود که به جای نگاه بلندمدت برای سرمایه‌گذاری به تردیدها دامن زده شود! همچنین دکتر سید حمید حسینی، رییس کمیسیون توسعه و تجارت و خدمات اتاق تهران در این نشست خواستار تنظیم سندی مدون درباره خصوصی‌سازی توسط اتاق تهران به عنوان نقشه راه برای ارائه به دولت شد.