رشد صادرات از گمرکات سبلان، زنجان، سمنان و مراغه

در نیمه اول امسال ۸۲میلیون و هفت‌هزار و ۱۰۷دلار کالا به وزن ۷۷هزار و ۴۶۱تن از گمرک سبلان به خارج صادر شده که از نظر وزنی هشت‌درصد افزایش داشته است. رحمان شریفی، مدیر کل گمرک سبلان تبریز، در گفت‌وگو با «ایرنا» همچنین میزان صادرات محصولات پتروشیمی از این گمرک را ۳۹هزار و ۵۱۱تن به ارزش ۳۴میلیون و ۴۸۵هزار دلار اعلام کرد.

به گفته وی، طی این مدت واردات کالا از این مبدا به کشور نیز ۲۲۳میلیون و ۶۹۶هزار دلار و به وزن یک‌میلیون و ۵۵۲ تن بوده است. این میزان واردات از نظر وزن نسبت به مدت مشابه پارسال ۱۰درصد افزایش نشان می‌دهد.

اقلام وارداتی از این گمرک شامل مواد اولیه صنعتی و ماشین‌آلات و اقلام صادراتی نیز شامل محصولات پتروشیمی، بیسکویت، کراست،شکلات و انواع البسه، لوازم و قطعات وسایط نقلیه بوده است.

از سوی دیگر، مدیر گمرک استان زنجان نیز گفت: در نیمه نخست امسال، هفت‌هزار و ۲۶۰تن کالا به ارزش ۲۳میلیون و ۷۴۱هزار و ۵۰۷دلار از طریق گمرک استان به خارج صادر شده است.

رضا داداشخانی افزود: صادرات کالا از این استان، در همین مدت، به‌لحاظ ارزش ۵۶درصد و از نظر وزن ۱/۳درصد رشد داشته است. داداشخانی گفت: محصولات ایران به‌مقصد ترکیه، عراق، جمهوری‌آذربایجان، سوریه، ایتالیا، آلمان، انگلستان، افغانستان، کره‌جنوبی، ارمنستان، چین، پاکستان، روسیه و ترکمنستان صادر شده است.

وی همچنین با یادآوری اینکه واردات کالا از طریق گمرک استان در این‌مدت به‌لحاظ ارزش با سه‌درصد و از نظر وزن با ۲۱درصد کاهش مواجه شده است، وزن کالاهای وارداتی را هفت‌هزار و ۵۳۲تن و ارزش آن را ۲۲میلیون و ۳۹۷هزار و ۶۲۹ دلار اعلام کرد.

مدیرگمرک استان زنجان، افزود: این کالاها عمدتا از ایتالیا، کره‌جنوبی، سوییس، سوئد، آلمان، اتریش، اسپانیا، فرانسه، ترکیه، چین، انگلستان، ازبکستان، روسیه، رومانی، اسلونی، بلژیک، امارات متحده‌عربی و ژاپن، وارد کشور شده است.

معاون صنایع دستی سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان سمنان نیز از صدور بیش از ۳۰۰هزار دلار محصولات صنایع دستی این استان در نیمه اول امسال به خارج خبر داد.

«سیدکمال موسوی»، گفت: این مقدار صادرات نسبت به مدت مشابه سال قبل ۱۰درصد افزایش دارد.

وی قالی، گلیم، گلیچ و سفال و سرامیک را از مهم‌ترین اقلام صنایع دستی صادراتی استان سمنان بیان کرد و افزود: این محصولات به کشورهای مختلف از جمله ایتالیا، سوئد، آلمان، آسیای میانه و حوزه خلیج‌فارس صادر شده است.

مدیر اداره بازرگانی شهرستان مراغه، از صادرات سه‌هزار و ۵۱۶ تن انواع فرآورده‌های کشاورزی این شهرستان در نیمه اول امسال به خارج کشور خبر داد.

تراب حسنی، افزود: این میزان فرآورده شامل کشمش انگوری و تیزابی، خرما، قیسی، مغز گردو و بادام، انجیر خشک و آلوچه بوده است.

به گزارش «ایلنا»، وی ارزش فرآورده‌‏های کشاورزی صادر شده از مراغه را ۲۷‌میلیارد و ۵۲‌میلیون ریال ذکر کرد.

به گفته مدیر اداره بازرگانی شهرستان مراغه، این فرآورده‌‏ها به امارات متحده عربی، برزیل، قطر، کویت، آمریکا، استرالیا، روسیه، عراق، کانادا و لبنان صادر شده است.

شهرستان مراغه با تولید سالانه ۲۳۰‌هزار تن انواع میوه و خشکبار یکی از قطب‌‏های مهم تولید و صادرات فرآورده‌‏های کشاورزی در ایران است.