صادرات پسته ساماندهی می‌شود

استاندار کرمان در دیدار با نماینده اتحادیه خشکبار اروپا، با اشاره به اینکه محصول پسته، در صدر صادرات غیرنفتی ایران قرار دارد، گفت: دولت مصمم است وضعیت صادرات و برداشت پسته را ساماندهی کند. دکتر رئوفی‌نژاد افزود: به‌رغم اینکه ۸۰ درصد صادرات پسته کشور از استان کرمان صورت می‌گیرد، اما در سال گذشته مدیریت خوبی در این زمینه اعمال نشد.

استاندار کرمان گفت: محور ساماندهی و امور مربوط به کیفیت، بهداشت و بسته‌بندی پسته را شرکت ملی پسته ایران انجام می‌دهد.

به گزارش ایسنا، در این دیدار همچنین دکتر کالکانی، نماینده اتحادیه خشکبار اروپا با استقبال از عزم مدیریت استان کرمان در افزایش کیفیت محصول صادراتی پسته، تصریح کرد: با اهداف تعریف شده کاملا موافقم و امیدوارم پسته به نحو مطلوبی مدیریت شود.

وی یادآور شد: کاهش بیماری‌ها و افزایش کیفیت پسته از اهداف اصلی اروپا است، بنابراین باید هم تولیدکنندگان و هم صادرکنندگان مسوولیت‌پذیر بوده و با بهره‌گیری از روش‌های نوین در این راستا اقدام کنند.

کالکانی توجه کامل در مراحل کشت در مزرعه، برداشت و صدور پسته را خواستار شد و گفت: روش‌های قبلی به صادرات پسته لطمه وارد کرده است.

در پایان مدیرعامل شرکت ملی پسته ایران نیز تاکید کرد: سالانه حدود ۲۰۰هزار تن پسته در استان کرمان تولید می‌شود.

وی مذاکرات با نماینده اتحادیه خشکبار اروپا را گامی مثبت برای صادرات پسته ایران دانست.

از سوی دیگر سه هزار و ۷۲۳ تن پسته و مغز پسته طی شهریور ماه امسال از گمرک رفسنجان به خارج از کشور صادر شد.

به گزارش گمرک رفسنجان، این محموله به ارزش ۲۰۹میلیارد و ۹۳۸میلیون ریال به کشورهای اروپایی، آسیایی و منطقه آسیای‌میانه صادر شده است.