کویت ماهی ایران و پاکستان را نمی‌خواهد

وزارت بازرگانی و صنعت کویت به بهانه پخش اخباری در مورد احتمال وجود میکروب وبا در ماهی‌های صید شده در ایران و پاکستان تا اطلاع ثانوی هرگونه واردات ماهی از این دو کشور را ممنوع کرد. به گزارش فرانس‌پرس، وجود برخی نگرانی‌های بهداشتی علت اصلی اتخاذ این تصمیم بوده است و زمان رفع این ممنوعیت نیز مشخص نیست. براساس این گزارش، مقامات بهداشتی کویت از احتمال وجود میکروب وبا در ماهی‌های وارداتی از کشورهای آسیایی خبر داده‌اند. برخی از مقامات شورای شهری کویت مقامات بهداشتی امارات را به سهل‌انگاری در زمینه‌ رعایت موازین بهداشتی برای صدور ماهی به کویت متهم کرده‌اند. بنابر ادعای این افراد، مقامات اماراتی به‌‌رغم مثبت بودن آزمایش وجود وبا در ماهی‌های صیدشده در پاکستان و ایران، اقدام به صادرات این ماهی‌ها به کویت کرده‌اند. از سوی دیگر رییس سازمان دامپزشکی کشور گفت: صادرات آبزیان از ایران به کشورهای دیگر از جمله اتحادیه اروپا و کویت با نظارت سازمان دامپزشکی و موسسه استاندارد و به‌طور سالم صورت می‌گیرد.

حسین حسنی افزود: صادرات آبزیان و انواع ماهی‌ از ایران به کشورهای حاشیه خلیج‌فارس و حتی اروپا با نظارت سازمان دامپزشکی و موسسه استاندارد انجام می‌شود و هیچ مشکلی ندارد.

رییس سازمان دامپزشکی کشور در مورد شایعه بروز بیماری وبا در ماهیان صادر شده از ایران گفت: هنوز هیچ نامه رسمی از کویت به سازمان دامپزشکی مبنی بر این مساله واصل نشده است و هیچ موردی از وبا در ماهیان ایران دیده نشده است.

حسنی گفت: سازمان دامپزشکی وجود وبا در ماهیان ایران را تایید نمی‌کند ولی گاهی برخی بازرگانان رقیب برای به دست آوردن بازار، شایعاتی مطرح می‌کنند. رییس سازمان دامپزشکی تاکید کرد: صدور ماهی با ضوابط بهداشتی انجام می‌شود و ایران هر سال ده‌ها هزار تن ماهی و آبزی به اتحادیه اروپا صادر می‌کند. عباسعلی مطلبی، رییس موسسه تحقیقات شیلات ایران نیز درباره شایعه وبا در میان ماهیان ایرانی گفت: سال‌های گذشته هم برخی بازرگانان رقیب ایرانی شایعاتی مطرح کردند تا بازار ماهی جنوب ایران را تصاحب کنند. مطلبی گفت: گاهی وقت‌ها شایعاتی برای منافع سیاسی مطرح می‌شود وگرنه صحت علمی ندارد.