از نگاه شما باید تفکیک وزارت صمت و تشکیل وزارت بازرگانی رخ دهد؟

بله؛ تشکیل وزارت بازرگانی موضوعی حیاتی برای کشور به‌ویژه در حوزه صادرات و واردات، تولید و سرمایه‌گذاری داخلی و خارجی است. البته در این زمینه باید با دقت بیشتری گام برداریم. تولید در کشور، حرف اول را می‌زند و این موضوع باید حل شود. مقام‌معظم رهبری سال‌هاست که سال‌را به‌نام تولید نامگذاری می‌کنند.

چرا موافق تفکیک هستید؟

وزارت صمت یکی از حوزه‌هایی است که به‌صورت مستقیم با تولید مرتبط است. در این وزارتخانه چند ایراد ساختاری وجود دارد و وظایف سازمانی این وزارتخانه محل ‌اختلاف‌نظر است. بخشی از اختلاف‌نظرها به تفکیک وزارت بازرگانی از وزارت صمت بازمی‌گردد و برخی نیز به اختلافات این وزارتخانه با دیگر وزارتخانه‌ها مرتبط است.

 آیا این آزمون و خطایی تکراری نیست؟

ما نیز بر این باوریم که باید در این زمینه جدا از آزمون و خطا عمل کنیم. باید برای تفکیک وزارت بازرگانی با استفاده از نظرات اهل فن و کارشناسان، تصمیمی کارشناسی و علمی اتخاذ شود. دولت و مجلس باید برای تشکیل وزارت بازرگانی وقت بیشتری بگذارد و با عجله تصمیم‌گیری نکند؛ زیرا ما در تشکیل وزارت ورزش و جوانان و همچنین میراث‌فرهنگی نیز تا حدودی شتابزده عمل کردیم.

 اما ظاهرا این اتفاق دوباره دارد تکرار می‌شود؟

توجه کنید، ادغام‌‌‌‌‌‌‌‌ یا تفکیک تفاوتی ندارد، بلکه باید پیش از هر اقدامی مطالعات کارشناسی داشته باشیم. تشکیل وزارت بازرگانی موضوعی حیاتی برای کشور است و علاوه‌بر حوزه صادرات و واردات، به تولید و سرمایه‌گذاری داخلی و خارجی و شهرک‌‌‌‌‌‌‌‌های صنعتی بازمی‌گردد و باید با دقت و مطالعه بیشتری تصمیم‌گیری شود. نباید به بهانه کار مطالعاتی و کارشناسی این موضوع را به سالیان بعد موکول کنیم و اقدام درست و بموقع در زمینه تشکیل وزارت بازرگانی داشته باشیم.

درصورت اجرا الزامات این اقدام چیست؟

دولت و مجلس برای تدوین لایحه و بررسی دقیق آن باید با دقت عمل کنند، ساختارها باید درست بنیان‌گذاری شود، در غیر این‌صورت با مشکل مواجه می‌شویم. بسیاری از انتصاب‌‌‌‌‌‌‌‌ها و انتخاب‌‌‌‌‌‌‌‌های ما نادرست بوده و نیاز است بر اساس شایسته‌سالاری عمل کنیم. مخالفان و موافقان تشکیل وزارت بازرگانی و کارشناسان اقتصادی در مورد پیامدهای این اقدام برای حوزه‌های زیرمجموعه این وزارتخانه اعم از صادرات و واردات و بازار، پیش‌بینی‌‌‌‌‌‌‌‌ها و دیدگاه‌های مختلفی مطرح می‌کنند. باید منتظر بمانیم که دولت، مجلس و شورای‌نگهبان در مورد این موضوع چه تصمیمی می‌گیرند و آیا داستان تفکیک و ادغام این‌بار نیز تکرار می‌شود، یا خیر.