میانگین قیمت‌های جهانی غلات سخت در ماه ژوئن ۴/ ۳‌درصد کاهش یافته که عمدتا تحت‌تاثیر افزایش عرضه ذرت آرژانتین و برزیل و بهبود چشم‌انداز تولید در مناطق تولیدی مهم ایالات‌متحده بوده‌است. میانگین قیمت‌های جهانی گندم نیز با شروع برداشت‌ها در نیمکره‌شمالی و تحت‌تاثیر عرضه فراوان و همچنین کاهش مالیات صادراتی در فدراسیون‌روسیه حدود ۳/ ۱‌درصد کاهش یافته‌است. متوسط قیمت‌های جهانی برنج نیز در ماه ژوئن به‌دنبال کاهش تقاضای برنج هندی (ایندیکا) و تلاش پاکستان برای جذب فروش صادراتی، ۲/ ۱‌درصد افت داشته‌است.  براساس این گزارش، شاخص قیمت روغن نباتی فائو در ماه ژوئن ۲۰۲۳ نسبت به ماه مه، ۴/ ۲‌درصد کاهش یافته‌است. در این دوره میانگین قیمت‌های جهانی روغن پالم و روغن آفتابگردان کاهش یافته‌است، درحالی که قیمت‌های روغن سویا و روغن کلزا به دنبال شرایط آب‌وهوایی در مناطق اصلی تولید، افزایش داشته‌است.

شاخص قیمت لبنیات فائو نیز در این دوره ۸/ ۰‌درصد کاهش نشان می‌دهد. در این دوره، میانگین قیمت‌های جهانی پنیر کاهش داشته‌، درحالی که قیمت‌های کره روندی صعودی داشته‌است. افزایش قیمت‌های جهانی کره تحت‌تاثیر افزایش تقاضا برای عرضه آنی - عمدتا از سوی خاورمیانه - بوده‌است. شاخص قیمت شکر فائو نیز پس از چهار ماه متوالی افزایش، در ماه ژوئن ۲/ ۳‌درصد روند نزولی  را آغاز کرد، چراکه برداشت نیشکر در برزیل پیشرفت خوبی داشته و تقاضای وارداتی جهانی برای این کالا، به‌خصوص از سوی چین، کاهش داشته‌است.

شاخص قیمت گوشت فائو اما در ماه ژوئن تقریبا ثابت بوده‌است. قیمت‌های جهانی گوشت ماکیان در این دوره به‌دنبال تقاضای بالا از سوی آسیای‌شرقی و چالش‌های عرضه به دلیل شیوع گسترده آنفلوآنزای پرندگان، افزایشی بوده‌است. قیمت‌های جهانی گوشت خوک نیز در این دوره افزایش یافته، درحالی قیمت گوشت گاو و گوسفند به‌دنبال افزایش موجودی‌‌‌‌‌‌‌های صادراتی منطقه اقیانوسیه با کاهش همراه بوده‌است.

 فائو همچنین پیش‌بینی می‌کند تولید غلات جهان در ۲۰۲۴-۲۰۲۳ به بالاترین حد خود خواهد رسید. این نهاد، چشم‌انداز تولید غلات در سال‌جاری را ۲‌میلیارد و ۸۱۹‌میلیون‌تن اعلام کرده که نشان‌دهنده افزایش ۱/ ۱‌درصدی نسبت به سال‌قبل است. این افزایش تقریبا به‌طور کامل ناشی از چشم‌انداز بهتر برای تولید جهانی گندم است که درحال‌حاضر به بیش از ۷۸۳‌میلیون‌تن می‌رسد. با این‌حال، تولید جهانی گندم همچنان ۳/ ۲‌درصد کمتر از تولید فصل گذشته است.

علاوه بر این فائو چشم‌انداز تولید غلات سخت در سال‌جاری را یک‌میلیارد و ۵۱۲‌میلیون‌تن برآورد کرده که نشان‌دهنده افزایش ۹/ ۲‌درصدی نسبت به سال‌قبل است. به همین صورت، انتظار می‌رود تولید جهانی برنج نیز در ۲۰۲۴-۲۰۲۳ با ۲/ ۱‌درصد افزایش نسبت به سال‌قبل به ۷/ ۵۲۳‌میلیون ‌تن برسد.  طبق پیش‌بینی فائو، ذخایر غلات جهان در پایان ۲۰۲۴-۲۰۲۳ حدود ۸۷۸‌میلیون‌تن خواهد بود که ۳/ ۲‌درصد نسبت به سال‌قبل بیشتر است. با این سطح، نسبت ذخایر به مصرف غلات جهان روی ۶/ ۳۰‌درصد ثابت خواهد بود که نشان‌دهنده «چشم‌انداز رضایت‌‌‌‌‌‌‌بخش عرضه در فصل جدید است.» تازه‌ترین چشم‌انداز فائو از تجارت غلات در جهان گویای کاهش ۹/ ۰‌درصدی نسبت به سال‌قبل است. تازه‌ترین گزارش فائو از «چشم‌انداز محصول و موقعیت غذا» می‌گوید؛ در جهان‌ قیمت‌های بالای مواد غذایی، کاهش رشد اقتصادی، درگیری، خشکسالی و ریسک قریب‌الوقوع الگوهای آب‌وهوایی ال‌‌‌‌‌‌‌نینو در چندین منطقه از جهان، نگرانی‌های مربوط به امنیت غذایی را در بسیاری از بخش‌های جهان تشدید می‌کند. افزایش قیمت‌های داخلی مواد غذایی که معیاری متفاوت از شاخص قیمت مواد غذایی فائو است، سبب‌شده نگرانی‌ها از سطوح نگران‌کننده گرسنگی در ۴۵کشور آسیب‌پذیر شدت پیدا کند.  فائو در این گزارش تولید گندم ایران در ۲۰۲۳ را حدود ۵/ ۱۳‌میلیون ‌تن پیش‌بینی کرده که نزدیک به میانگین ۵‌ساله تولید در کشور است. تولید برنج ایران نیز در این گزارش ۳‌میلیون ‌تن پیش‌بینی شده که نسبت به میانگین ۵‌ساله ۷/ ۳‌میلیون تنی پایین‌تر است، همچنین تولید غلات سخت ایران در ۲۰۲۳ حدود ۱/ ۴‌میلیون‌تن پیش‌بینی شده‌است. فائو، چشم‌انداز تولید کل غلات ایران در سال‌جاری را ۶/ ۲۰‌میلیون ‌تن اعلام کرده که نزدیک به میانگین ۵‌ساله تولید است.