وی در جلسه هم‌‌‌اندیشی فعالان اقتصادی استان اردبیل با معاون دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه، با تاکید بر لزوم تسهیل فرآیندهای مالی و تجاری بازرگانان و صادرکنندگان از سوی مسوولان و دستگاه‌‌‌های متولی، افزود: اردبیل یک‌استان کشاورزی است و روسیه از بابت فروش محصولات کشاورزی برای این استان اهمیت زیادی دارد و با تمهیدات اتخاذشده برای برقراری مبادلات بانکی با روسیه، مشکل خاصی در این حوزه وجود ندارد. رئیس خانه صنعت و معدن استان اردبیل ادامه داد: وجود‌ هزار و ۶۰۰هکتار گلخانه در کنار پرداخت یک‌میلیارد دلار از طرف مقام معظم رهبری برای مهار آب‌‌‌های مرزی پارس‌‌‌آباد و بیله‌‌‌سوار و وجود مجموعه‌‌‌ای مانند کشت و صنعت در استان فرصتی ایجاد کرده است تا شاهد جهش تولید محصولات کشاورزی در این استان باشیم

پیرموذن در ادامه، جمهوری‌آذربایجان را کشور مهم دیگر برای تجار و بازرگانان استان اردبیل ذکر کرد و گفت: روابط دیرینه فرهنگی، مذهبی و اقتصادی و مرز طولانی بین اردبیل با جمهوری آذربایجان باعث شده است این کشور برای ما بسیار حائز اهمیت باشد. رئیس اتاق بازرگانی مشترک ایران و جمهوری‌آذربایجان، ادامه داد: در هیچ زمانی روابط اقتصادی ایران با این کشور همسایه قطع نشده است. حتی در دوران کرونا هم تمام مرزها غیر از مرز جمهوری‌آذربایجان بسته شد و این نشان می‌دهد که روابط سنتی تجاری دوجانبه بسیار خوب بوده است. وی با تاکید بر لزوم نقش‌‌‌آفرینی دستگاه دیپلماسی برای رفع موانع پیش‌روی تجار و بازرگانان، اظهار کرد: سال‌هاست که استان اردبیل از بن‌‌‌بست بودن رنج می‌‌‌برد. تنها مرزی که داریم مرز جمهوری‌آذربایجان است و انتظار داریم با درایتی که دارید، مشکلات استان برطرف شود.

رئیس اتاق اردبیل خواستار توسعه و تجهیز گمرک در مبادی مرز جمهوری‌آذربایجان شد و گفت: براساس تفاهم‌‌‌نامه‌‌‌های گمرکی با روسیه و جمهوری‌آذربایجان اجازه ورود ۱۷۰کانتینر از جمهوری‌آذربایجان به روسیه برای کانتینرهای ایرانی داده شده بود که با رایزنی‌‌‌های سفیر کشورمان در جمهوری‌آذربایجان این تعداد به ۳۷۰کانتینر در روز افزایش یافت؛ ولی همین تعداد هم باید افزایش یابد؛ به‌‌‌ویژه اینکه اغلب بار این کانتینرها محصولات کشاورزی است که بر اثر توقف از نظر کیفیت بار میکروبی و دمای صادراتی آسیب می‌‌‌بیند.