به گزارش گمرک ایران، معاون وزیر اقتصاد و رئیس‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌کل گمرک ایران، محمد رضوانی‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌فر  با اعلام این مطلب افزود: در سال‌های اخیر استفاده از کارنه‌تیر (سندی گمرکی که برای ترانزیت بین‌المللی کالا در چارچوب کنوانسیون تیر (TIR) در کشور مبدا صادر می‌شود و به موجب آن کالا در وسیله نقلیه جاده‌ای به‌طور پلمب شده از خاک کشورهای بین راه عبور می‌کند) توسط شرکت‌های حمل ‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌و نقل از مسیر ایران رشد قابل‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌توجهی داشته‌ و از مرز یک‌میلیون و ۳۰۰‌هزار کارنه‌تیر در سال‌۲۰۲۲ عبور کرده‌است.

او در ادامه گفت: موقعیت جغرافیایی جمهوری‌اسلامی ایران که در چهار راه غرب، شرق، جنوب و شمال قرار داشته و با ۱۵کشور از طریق خشکی و دریا هم‌مرز است، منحصربه‌فرد است. ایران به‌عنوان یک محور مرکزی در کریدورهای شرق- غرب و شمال- جنوب قرار دارد و در عمل به‌عنوان پلی بین آسیا و اروپا عمل می‌کند. رضوانی‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌فر با اشاره به اینکه جمهوری‌اسلامی ایران با درک این حقایق جغرافیایی، تلاش‌های چشمگیری را برای ایفای نقش سازنده در تسهیل حمل ‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌و نقل در منطقه، با هدف نهایی ارتقای تجارت بین‌المللی انجام داده‌است، گفت در این زمینه کنوانسیون‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌های حمل ‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌و نقل بین‌المللی نقشی محوری در هماهنگ‌کردن قوانین و مقررات درمیان کشورهای مختلف ایفا می‌کنند و در این راستا، کنوانسیون TIR ثابت کرده که یک سند بین‌المللی اصلی است و حمل‌ونقل و تجارت را تسهیل و به‌ویژه به رفع موانع گمرکی کمک می‌کند. رئیس‌کل گمرک ایران با اشاره به اینکه ایران به‌عنوان بخشی از استراتژی ما برای تقویت حمل‌ونقل و تسهیل تجارت، ابتکارات عمده‌ای را برای دسترسی کشورهای محصور در خشکی به خلیج‌فارس و تقویت حمل‌ونقل دریایی از طریق ایجاد بنادر خشک، پایانه‌های ICD (جمع‌آوری کانتینر)، مناطق ویژه اقتصادی و مراکز لجستیکی پویا در قلمرو خود آغاز کرده‌است، افزود: ایران در خط‌مقدم دیجیتالی‌کردن سیستم TIR بوده و از سال‌۲۰۱۵ در نخستین پروژه‌های آزمایشی e-TIR با ترکیه و جمهوری‌آذربایجان پیشرو بوده‌است.

این مقام مسوول گفت: ما همچنین در سال‌۲۰۲۱ عملیات TIR دیجیتال چندوجهی را با هند انجام داده‌ایم. علاوه‌بر این، اجرای TIR را برای کریدور شرقی تسهیل و هند، ازبکستان و قرقیزستان را از طریق افغانستان در سال‌های اخیر تسهیل کردیم.

او افزود: ایران برای تقویت ظرفیت‌های منطقه‌ای، دوره‌های آموزشی متعددی را با همکاری سازمان‌های بین‌المللی برای کارکنان گمرک کشورهای همسایه مانند عراق و افغانستان برگزار کرده‌است. این تلاش‌ها تاکید بر تعهد ایران به ارتقای حمل‌ونقل و تجارت منطقه‌ای و بین‌المللی و عزم خود برای پیشبرد اهداف کنوانسیون TIR در منطقه دارد.