اصلاحات آمریکایی

نماینده تجاری ایالات‌متحده اخیرا در سخنرانی مهمی، رویکرد این کشور به تجارت‌جهانی و نیز سازمان تجارت‌جهانی را تشریح کرد. با توجه به اهمیت جایگاه آمریکا در نظام تجارت‌جهانی، ارائه نکات کلیدی این سخنرانی می‌تواند در شناخت روند تحول در این حوزه کمک کند. کاترین تای، در سخنان خود بر تعهد دولت آمریکا به اصلاح سازمان تجارت‌جهانی تاکید داشت.او همچنین به ضرورت انطباق سازمان تجارت‌جهانی با چالش‌های کنونی پرداخت و گفت: سازمان تجارت‌جهانی باید برای مقابله با چالش‌‌‌‌‌‌‌های معاصر، از جمله تغییرات آب‌و‌هوایی و سیاست‌های اقتصادی غیر‌بازاری، سازگاری یابد. او با اشاره به قوانین پویا در سازمان تجارت‌جهانی بر وجود قوانین پویا در سازمان تجارت‌جهانی تاکید و اذعان کرد که در این سازمان قوانین هرگز ثابت نبوده‌‌‌‌‌‌اند، لذا در قالب تعهد به سازمان تجارت‌جهانی، انجام اصلاحات اساسی در این سازمان از ضروریات است. او همچنین با ذکر برخورداری سازمان تجارت‌جهانی از حمایت ریاست‌جمهوری ایالات‌متحده، جو بایدن، در سخنرانی خود در مجمع‌عمومی سازمان ملل‌متحد، خواستار انجام اصلاحات در سازمان تجارت‌جهانی شد و آن را نشان‌دهنده تعهد ایالات‌متحده به این سازمان ارزیابی کرد.

نماینده آمریکا، همکاری با دبیرکل سازمان تجارت‌جهانی را به‌منظور احیای این سازمان و افزایش ظرفیت آن به‌منظور مواجهه با چالش‌های معاصر، مورد تاکید قرار داد. او همچنین بیان کرد: ایالات‌متحده همواره در طول تاریخ از نظم مبتنی بر قوانین بین‌المللی و سیستم تجاری چندجانبه با تمرکز بر بازبودن، شفافیت و رقابت بازارمحور دفاع کرده‌است. تای در بخش دیگری از سخنان خود تصریح کرد: وقوع چالش‌هایی مانند تغییرات تکنولوژیکی، رویدادهای آب‌‌‌‌‌‌وهوایی، آسیب‌پذیری‌‌‌‌‌‌های زنجیره تامین، تنش‌های ژئوپلیتیکی، نابرابری و ناامنی غذایی، انجام اصلاحات در سازمان تجارت‌جهانی را ضروری ساخته است. این مقام رسمی دولت آمریکا همچنین اظهار کرد: ایالات‌‌‌‌‌‌متحده مسائلی از جمله ترویج رقابت منصفانه، رسیدگی به تغییرات آب‌و‌هوایی، ارتقای امنیت ملی و اطمینان از اینکه سیستم مبتنی بر قوانین به نفع تمامی اقتصادها از جمله اقتصادهای کوچک‌تر است را جزو اهداف خود مطرح کرده است. نماینده تجاری آمریکا، ۳ اولویت اصلاحات سازمان تجارت‌جهانی را این‌گونه تشریح کرد: افزایش شفافیت، انجام مذاکره به‌منظور تدوین قوانین جدید جهت مقابله با چالش‌های نوظهور و اصلاح روند حل و فصل اختلافات به‌منظور اطمینان از رعایت اصل انصاف در مراودات.

پیش‌بینی رشد تجارت دریایی روسیه

اخیرا وزارت توسعه اقتصادی روسیه در گزارشی، پیش‌بینی خود از توسعه اقتصادی- اجتماعی این کشور برای سال‌های ۲۰۲۶-۲۰۲۴ را منتشر کرد. بر اساس این گزارش، توسعه کشتیرانی قطب شمال، جزو اولویت‌های توسعه اقتصادی روسیه قلمداد شده و پیش‌بینی کرده که بخش کشتیرانی این کشور به توسعه خود ادامه خواهد داد و حجم محموله‌‌‌‌‌‌های دریایی در سال‌های آتی همچنان رو به افزایش خواهد بود؛ به‌نحوی‌که این رقم تا سال‌۲۰۲۶ با رشد ۷.۳‌درصدی نسبت به سال‌۲۰۲۲، به ۲۹.۶‌میلیون‌تن افزایش پیدا کند. روسیه همواره توسعه حمل‌ونقل دریایی را به‌ویژه از طریق مسیر دریای شمال که در تمام طول مناطق قطب‌شمال و خاور دور روسیه امتداد دارد، پیگیری کرده‌است. از آنجا که مسیر دریایی قطب‌شمال در مقایسه با مسیرهای سنتی از طریق کانال‌های سوئز یا پاناما، زمان ترانزیت را به‌شدت کاهش می‌دهد، این‌گونه برآورد می‌شود که این مسیر، به مسیر تجاری اصلی برای حمل‌ونقل کالاها بین اروپا و آسیا تبدیل و حجم ترانزیت کالا در این مسیر در آینده نزدیک، با رشدی انفجارگونه مواجه شود.

کاهش صادرات مواد غذایی روسیه به کشورهای غربی

اخیرا وزیر کشاورزی روسیه، دیمیتری پاتروشف، اعلام کرد که روسیه صادرات محصولات کشاورزی خود به کشورهای غیر‌دوست که مسکو را مورد تحریم قرار داده‌اند، کاهش داده‌است. در همین راستا مسکو صادرات محصولات کشاورزی خود به کشورهای غربی در سال‌گذشته را به میزان ۲.۶‌میلیارد دلار کاهش داد و در عین حال، صادرات به کشورهای بی‌‌‌‌‌‌طرف و دوست، یعنی کشورهایی که به تحریم‌های غرب علیه روسیه نپیوسته‌اند را به میزان ۲.۷‌میلیارد دلار افزایش داده‌است.  وزیرخارجه روسیه نیز با تاکید بر سیاست جدید تجاری روسیه، رویکرد فعلی صادرات بخش کشاورزی روسیه، از جمله صادرات ماهی را در درجه اول به سمت کشورهای دوست برشمرد. اوگفت: به دلیل وضعیت ژئوپلیتیکی، روسیه به سمت تغییر جهت تجارت کشاورزی خود روی‌آورده و این کار را در آینده نیز ادامه خواهد داد. بر اساس سخنان وزیر کشاورزی روسیه، به‌رغم اعمال محدودیت‌های غرب، عرضه محصولات دریایی این کشور در سال‌گذشته ۴‌درصد افزایش یافته‌است. علاوه‌بر این، روسیه به‌دنبال تنوع‌‌‌‌‌‌بخشی به شرکای تجاری خود و گسترش صادرات خود به بازارهای جدید برآمده است؛ در همین راستا تعداد کشورهای واردکننده از این کشور از ۶۰ کشور در سال‌۲۰۲۲ به ۸۰کشور در سال‌جاری افزایش یافته‌است.حجم صادرات محصولات کشاورزی روسیه در سال‌گذشته بالغ بر ۴۱.۶‌میلیارد دلار بوده و پیش‌بینی می‌شود که این حجم در سال‌جاری به ۴۲‌میلیارد دلار برسد. بر اساس داده‌های سرویس گمرک روسیه که در ماه‌جاری منتشر شد، حجم صادرات مواد غذایی این کشور به‌سرعت در حال رشد است و به سومین منبع درآمد بودجه ‌این کشور پس از نفت و گاز تبدیل شده‌است.

شینگن عربی

اخیرا وزیر اقتصاد امارات‌متحده‌عربی گفته است؛ به‌زودی ویزاهای گردشگری یکپارچه برای تمامی کشورهای شورای همکاری خلیج‌فارس صادر خواهد شد. با اجرایی‌شدن سیستم جدید ویزای یکپارچه، گردشگران قادر خواهند بود از تمام کشورهای شورای همکاری خلیج‌فارس به‌راحتی بازدید کنند؛ امری که به افزایش جذابیت توریستی کشورهای شورای همکاری خلیج‌فارس کمک خواهد کرد؛ اقدامی که در چارچوب یکپارچه‌سازی استراتژی‌های گردشگری درمیان کشورهای شورای همکاری خلیج‌فارس انجام خواهد شد؛ بدین معنا که حمایت از گردشگری در هریک از کشورهای شورای همکاری خلیج‌فارس، منجر به توسعه توریسم در تمامی کشورهای شورای همکاری خلیج‌فارس خواهد شد. بر اساس گزارش مقامات اماراتی، بخش گردشگری در امارات‌متحده‌عربی به دلیل برخورداری از زیرساخت‌های لازم، پیوسته در حال رشد بوده‌است؛ به‌نحوی‌که در حال‌حاضر بخش گردشگری و هوانوردی در امارات، ۳۰‌درصد از کل تولید ناخالص ملی را تشکیل می‌دهد. از آنجا که امارات‌متحده‌عربی، دستیابی به رشد تولید ناخالص داخلی سالانه ۷‌درصدی و دو برابر‌شدن اندازه اقتصاد به ۳‌تریلیون دلار تا سال‌۲۰۳۰ را برای توسعه خود هدف‌گذاری کرده، نیازمند پیش‌برد رشد قابل‌توجهی در تمامی بخش‌های اقتصاد به‌ویژه بخش گردشگری به‌عنوان رکن اصلی آن است.