شاخص قیمت غلات، نسبت به ماه قبل یک‌درصد کاهش یافته‌است. همچنین قیمت‌های جهانی برنج ۲درصد کاهش یافته‌است؛ همچنین قیمت‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ جهانی گندم، ۱.۹‌درصد کاهش داشته‌است که این امر به دلیل بالابودن عرضه از سوی ایالات‌متحده‌‌‌‌‌‌آمریکا و رقابت شدید بین صادرکنندگان این محصول بوده‌است.  براساس این گزارش، شاخص قیمت جهانی روغن نباتی فائو، نسبت به سپتامبر ۰.۷درصد کاهش یافته‌است. بر اساس گزارش فائو، شاخص قیمت شکر فائو ۲.۲‌درصد کاهش یافته‌است اما این شاخص، ۴۶.۶‌درصد بالاتر از سطح سال‌قبل خود بوده‌است. شاخص قیمت جهانی گوشت فائو هم با ۰.۶‌درصد کاهش مواجه شده‌است.  براساس این گزارش این نهاد بین‌المللی، شاخص قیمت جهانی لبنیات فائو در ماه اکتبر ۲.۲‌درصد افزایش یافته و به روند نزولی ۹ ماهه خود پایان داده‌است. قیمت جهانی شیرخشک بیشترین افزایش را داشته‌است که دلیل آن افزایش تقاضای واردات برای عرضه کوتاه‌‌‌‌‌‌مدت و بلندمدت و همچنین وجود عدم‌اطمینان در مورد تاثیر شرایط آب و هوایی ال نینو بر تولید آتی شیر در اقیانوسیه بوده‌است. فائو همچنین در این گزارش، پیش‌بینی خود از تولید جهانی غلات در ۲۰۲۳،  را در ۲هزارو ۸۱۹‌میلیون ‌تن حفظ کرده است. پیش‌بینی فائو در مورد تولید گندم برای عراق و ایالات‌متحده آمریکا افزایش یافته‌است و برای اتحادیه اروپا و قزاقستان پیش‌بینی فائو، کاهشی بوده‌است. همچنین پیش‌بینی می‌شود که تولید جهانی برنج در سال‌های ۲۰۲۴-۲۰۲۳ به‌صورت سالانه افزایش ناچیزی داشته‌باشد.  همچنین براساس گزارش فائو، مصرف جهانی غلات نیز در ۲۰۲۴-۲۰۲۳  حدود ۲هزار و۸۱۰‌‌‌‌‌‌میلیون ‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌تن پیش‌بینی شده‌ است، در حالی‌که پیش‌بینی می‌شود کل استفاده از گندم و غلات سخت از سطح ۲۰۲۳_۲۰۲۲ فراتر ‌‌‌‌‌‌رود، در حالی‌که انتظار می‌رود مصرف برنج در سطح فصل قبل باقی‌بماند.

همچنین، براساس پیش‌بینی‌‌‌‌‌‌های جدید این نهاد بین‌المللی، «نسبت ذخایر غلات به مصرف جهانی» نیز ۳۰.۷‌درصد خواهد بود. فائو همچنین در این گزارش، تجارت‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌جهانی غلات در  ۲۰۲۴-۲۰۲۳ را حدود ۴۶۹‌میلیون‌تن پیش‌بینی می‌کند که کاهش ۱.۶‌درصدی نسبت به سال‌قبل را نشان می‌دهد.

براساس پیش‌بینی این نهاد بین‌المللی، تداوم و تشدید درگیری‌‌‌‌‌‌ها در حال تشدید ناامنی غذایی است و کاهش قیمت بین‌المللی کالاهای اساسی غذایی با ضعف ارز در بسیاری از کشورهای کم‌درآمد خنثی می‌شود. بر اساس آخرین گزارش چشم‌انداز وضعیت غذا که از سوی بخش اطلاعات جهانی و سیستم هشدار زودهنگام فائو در روز جمعه منتشر شد، در مجموع ۴۶ کشور در سراسر جهان، از جمله ۳۳ کشور در آفریقا، به کمک خارجی برای غذا نیاز دارند. براساس تازه‌‌‌‌‌‌ترین گزارش فائو، همچنین تخمین زده می‌شود بیش از نیمی از ساکنان نوار غزه در سال‌۲۰۲۲ در ناامنی شدید غذایی قرار داشته باشند و تشدید درگیری در آنجا، نیاز به کمک‌های بشردوستانه و اضطراری را حتی بیشتر هم می‌کند، این در حالی‌است‌‌‌‌‌‌که دسترسی به مناطق آسیب‌‌‌‌‌‌دیده همچنان یک نگرانی مهم و جدی است.

فائو همچنین‌ در این گزارش افزوده است که تاثیرات جانبی درگیری در غزه، می‌تواند ناامنی غذایی را در لبنان تشدید کند، درحالی‌که پیش‌بینی می‌شود تولید غلات جهان در سال‌۲۰۲۳ نسبت به سال‌قبل ۰.۹درصد رشد داشته‌باشد، اما سرعت رشد برای گروهی متشکل از ۴۴ کشور کم‌‌‌‌‌‌درآمد که مواجه با کمبود غذا هستند، نصف این نرخ خواهد بود.