در آخرین نمونه، تغییر سیاسی ناگهانی در کابل برای مدتی حجم مبادلات تجاری آنها با ایران را به صفر رساند، اما آمار جدید نشان می‌دهد این مبادلات‌بار دیگر در حال افزایش است. در روزهای گذشته و همزمان با سفر هیات اقتصادی افغانستان به ایران، محمدصادق قنادزاده معاون ارتقای کسب‌وکارهای بین‌المللی سازمان توسعه‌تجارت ایران از رشد ۲۰‌درصدی تجارت ایران و افغانستان در سال‌جاری خبر داد و گفت ایران برای انجام پروژه‌های مشترک جهت بازسازی و توسعه افغانستان آماده است. او با اشاره به اینکه ایران شریک تجاری با افغانستان است و طی سال‌های متمادی نیز در همین‌جایگاه قرار داشته، تاکید کرد: سال‌گذشته میزان تجارت دو کشور بیش از ۹۷۰‌میلیون دلار بوده‌است. معاون سازمان توسعه‌تجارت ایران ادامه داد: در نیمه نخست امسال آمارها حاکی از رشد ۱۵ تا ۲۰‌درصدی نسبت به مدت مشابه سال‌گذشته است و شرایط برای افزایش هرچه بیشتر آن فراهم است. همچنین وزیر جهادکشاورزی در آخرین روز از اجلاس مشترک همکاری‌های اقتصادی ایران و افغانستان از روند تفاهم‌نامه‌ها بین دو کشور ابراز رضایت کرد و بر گسترش روابط اقتصادی تاکید کرد.

به گزارش وزارت جهادکشاورزی، محمدعلی نیکبخت، وزیر جهادکشاورزی در ششمین روز از نشست مشترک همکاری‌های اقتصادی ایران و افغانستان گفت: در بدو ورود هیات افغانستانی، اجلاس کمیسیون مشترک همکاری‌های اقتصادی دو کشور برگزار شد و متعاقب آن ۵ کمیته تخصصی ذیل کمیسیون اصلی شکل‌گرفت. این کمیته‌ها با بررسی مسائل تخصصی، اسناد مشترکی را تهیه و در حال‌حاضر برای امضا آماده شده‌است.او افزود: اراده دو طرف بر گسترش همکاری در زمینه‌های مختلف تجاری، اقتصادی و فرهنگی استوار است و جمهوری‌اسلامی ایران آمادگی دارد تجربیات ذی‌قیمت خود را در بخش‌های کشاورزی، صنعت، معدن، تجارت، آموزش عالی، بهداشت و درمان و تجهیزات پزشکی در اختیار همسایگان قرار دهد. نیکبخت امتیاز همجواری و وجود مرز مشترک دو همسایه را فرصتی برای توسعه بازارهای مرزی برای گسترش حجم مبادلات دو کشور دانست و گفت: در حال‌حاضر تجارت بین دو کشور انجام می‌شود اما رضایت‌بخش نیست و می‌توان با زدودن مقررات دست و پاگیر و تسهیل امور برای تجار و بازرگانان دو کشور، ظرفیت تجارت مرزی را افزایش داد.این مقام دولتی در همین خصوص ایجاد مناطق آزاد مشترک، تاسیس مراکز تجاری دائمی در دو کشور، برپایی نمایشگاه‌های فصلی با هدف معرفی توانمندی‌های دو کشور و نشست مشترک سرمایه‌گذاران دوطرف برای حضور در فعالیت‌های اقتصادی و سرمایه‌گذاری را از جمله راهکارهای عملی برای گسترش همکاری‌های ایران و افغانستان برشمرد.وزیر جهادکشاورزی، کشت قراردادی و فراسرزمینی به‌ویژه در تولید محصولات اساسی کشاورزی را دیگر زمینه همکاری میان دو کشور دانست و خرید تضمینی برخی محصولات کشاورزی با اولویت همسایه شرقی را از محورهای موردنظر جمهوری‌اسلامی ایران در حوزه کشاورزی اعلام کرد.

او، جاده ترانزیتی از چابهار تا مرز میلک و در ادامه به خراسان‌جنوبی و در امتداد آن به خراسان‌رضوی را به‌عنوان ظرفیت بزرگ انتقال کالا معرفی کرد و از احداث خط ریلی چابهار به زاهدان و مسیر کناری به مرز میلک و امتداد این راه‌آهن به خراسان‌رضوی در آینده نزدیک خبر داد که می‌تواند دسترسی قندهار و سایر نقاط افغانستان به ایران و دیگر کشورهای منطقه را فراهم کند. وزیر جهادکشاورزی در پایان وضعیت امنیتی حاکم بر سرحدات دو کشور را مطلوب خواند و اجرای اسناد تفاهم همکاری را عامل گسترش امنیت پایدار در منطقه و میان دو کشور ارزیابی کرد. در این نشست ۵ سند همکاری اقتصادی با عناوین سند یادداشت تفاهم اجلاس کمیسیون مشترک همکاری‌های اقتصادی، صورتجلسه نشست کمیته مشترک همکاری‌های حمل‌ونقل بین‌المللی جاده‌ای، سند یادداشت تفاهم همکاری سازمان هواپیمایی کشوری ایران و طرف افغانستانی، سند همکاری میان ذوب‌آهن اصفهان و طرف افغانستانی و سند همکاری مناطق آزاد، میان مسوولان دو کشور امضا و مبادله شد.