رئیس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی بوشهر در شورای گفت‌وگوی این استان با اشاره به اعتراض تجار و بازرگانان در مورد افزایش تعرفه‌های خدمات در بنادر بازرگانی جنوب و باوجود تلاش دولت در تحقق منویات مقام‌معظم رهبری و شعار مهار تورم و رشد تولید، گفت: متاسفانه در نیمه دوم سال‌سازمان بنادر و دریانوردی اقدام به افزایش ۳‌برابری هزینه‌های انبارداری کرده‌است. خورشید گزدرازی افزود: افزایش تعرفه‌های خدمات بندری می‌تواند سبب افزایش تورم افسارگسیخته شود و این در حالی است که سازمان بنادر و دریانوردی بدون هیچ‌‌‌‌‌‌‌گونه مصوبه‌ای اقدام به این افزایش هزینه‌کرده است. پرواضح است که این امر در زمینه تولید و محیط کسب‌وکار می‌تواند اخلال جدی و قطعی ایجاد کند. دبیر شورای گفت‌‌‌‌‌‌‌وگوی بوشهر گفت: برای هموار‌شدن محیط کسب‌وکار استان و پیشگیری از تورم پیشنهاد می‌شود که رئیس شورای گفت‌‌‌‌‌‌‌وگوی دولت و بخش‌خصوصی استان بوشهر با توجه به مکاتبات اتاق بازرگانی با مدیرکل بنادر و دریانوردی استان بوشهر، دستور لغو این مصوبه را تا زمان تعیین‌تکلیف نهایی از سوی سازمان بنادر و ایجاد کمیته فنی برای بررسی و اعلام نظر فنی صادر کند. گزدرازی در ادامه از بر‌‌گزاری پنجمین نمایشگاه و جشنواره بین‌المللی خرما در ماه‌جاری در بوشهر خبر داد و اظهار کرد: پنجمین نمایشگاه بین‌المللی خرما با مشارکت ۷۰ شرکت تولیدی از ۱۳ استان در زمینه فرآوری خرما، تجهیزات تخصصی غذایی، دانش‌بنیان، چاپ و بسته‌‌‌‌‌‌‌بندی، صادرات و بازرگانی داخلی، کود و سم و صنایع‌‌‌‌‌‌‌دستی از ۲۳ تا ۲۶ آبان در بوشهر برگزار می‌شود.

وی بر‌‌گزاری میز ملی خرما را از برنامه‌های جانبی این نمایشگاه اعلام کرد و گفت: این نمایشگاه نقش مهمی در توسعه صادرات و بازاریابی خرما و حل مشکلات فعالان این حوزه دارد.

فرآیند ترخیص‌کالا در گمرکات استان بوشهر کوتاه شود

 استاندار بوشهر در این نشست با اشاره به افزایش تعرفه‌های خدمات بندری و دریایی بنادر بازرگانی جنوب کشور گفت: باید راهکارهای فرآیند ترخیص‌کالا در گمرکات استان بوشهر کوتاه شود تا مشمول افزایش تعرفه خدمات بندری نشوند.  احمد محمدی‌‌‌‌‌‌‌زاده با اشاره به بر‌‌گزاری نمایشگاه بین‌المللی خرما در بوشهر اظهار کرد: آبان ماه‌جاری شاهد بر‌‌گزاری نمایشگاه بین‌المللی خرما در بوشهر خواهیم بود و در کنار آن ضمن بر‌‌گزاری میز ملی خرما، نشست تخصصی فعالان عرصه خرما تشکیل می‌شود. وی با بیان اینکه جشنواره و نمایشگاه خرما برای سومین سال‌است که در بوشهر بر‌‌گزاری می‌شود، گفت: در این جشنواره توجه ویژه به زنان کارآفرین ازجمله زنان تحت‌پوشش نهادهای کمیته امداد و بهزیستی مورد‌توجه قرار گرفته و از آنها حمایت‌می‌شود. استاندار بوشهر به افزایش تعرفه‌های خدمات بندری و دریایی بنادر بازرگانی جنوب کشور پرداخت و با بیان اینکه برای حل این موضوع پیگیری‌های لازم انجام شود، گفت: باید با فراهم‌شدن سازوکار لازم در کاهش فرآیند ترخیص‌کالا از گمرکات استان بوشهر هزینه انبارداری کاهش داده شود. محمدی‌‌‌‌‌‌‌زاده با بیان اینکه با کوتاه‌شدن زمان ترخیص‌کالا، بازرگانان مشمول افزایش تعرفه خدمات بندری نمی‌شوند گفت: باید فرآیند ترخیص‌کالا با نشست‌های تخصصی و استفاده از تجربیات دیگر کشورها اصلاح شود. وی با تاکید بر تشکیل کارگروه مشترک بین بخش‌خصوصی و حوزه دولتی در اصلاح فرآیند ترخیص‌کالا تصریح کرد: همکاری مشترک بخش دولتی و خصوصی در حل مشکلات فعالان بخش اقتصادی و بازرگانی موثر است. استاندار بوشهر با اشاره به مشکلات حوزه مالیاتی بخش تجار و بازرگانان عنوان کرد: مشکلات حوزه مالیاتی فعالان اقتصادی و تجار در نشست تخصصی بررسی و راهکارهای حل این مهم ارائه شود. محمدی‌‌‌‌‌‌‌زاده کاهش زمان ترخیص‌کالا از گمرکات را سبب کاهش هزینه‌های انبارداری دانست و بیان کرد: از مهم‌ترین ظرفیت‌های استان بوشهر صادرات و واردات کالا از بنادر است که باید سازوکار لازم فراهم شود تا ضمن کاهش هزینه‌های بندری زمینه تسریع در ترخیص‌کالا فراهم شود.

وی از افزایش صادرات و واردات کالا در بنادر استان بوشهر خبر داد و تصریح کرد: بررسی‌‌‌‌‌‌‌ها نشان می‌دهد صادرات و واردات کالا در سال‌۱۴۰۱ نسبت به سال‌ماقبل آن افزایش‌یافته و درآمد گمرکی ۳۰۰‌برابر افزایش یافته‌است. استاندار بوشهر اضافه کرد: در ۷ماه امسال نیز میزان صادرات کالا به کشورهای مختلف از طریق گمرکات استان بوشهر نسبت به ۷ ماه سال‌قبل افزایش یافته‌است.

در ادامه، بررسی دستور جلسه شورا با موضوع دستور ارجاع ثبت‌سفارش ۱۰۰ ردیف از تعرفه‌‌‌‌‌‌‌ها به دفاتر تخصصی وزارت صمت جهت تخصیص ارز و مسائل و مشکلات تجار و بازرگانان پیرامون این امر، در دستور کار قرارگفت. ندیر پورجم، قائم‌‌‌‌‌‌‌مقام شورای گفت‌‌‌‌‌‌‌وگوی دولت و بخش‌خصوصی استان بوشهر در این‌باره گفت: در اطلاعیه‌‌‌‌‌‌‌ای که در سامانه جامع تجارت به‌‌‌‌‌‌‌تازگی بارگذاری شده‌است، ردیف تعرفه‌های مرتبط با وزارت صمت و مشمول نرخ ارز تالار اول سامانه نیما مشخص و امکان انتخاب سازمان مجوزدهنده ارزی برای تعرفه‌های مرتبط با وزارت صمت در سامانه جامع تجارت فراهم شده‌است. وی افزود طبق این اطلاعیه، تغییر رویه صدور مجوز ارزی ۱۰۰ ردیف تعرفه مرتبط با وزارت صمت و مشمول نرخ ارز تالار اول سامانه نیما، به‌منظور تعیین تالار تخصیص ارز توسط متقاضیان در زمان ثبت کالا برای تعرفه‌های مذکور، ایجاد شده‌است؛ یعنی در هنگام ثبت‌سفارش می‌توانند پرونده را به‌منظور تخصیص ارز از تالار اول سامانه نیما برای اخذ مجوز ارزی به‌ کارپوشه دفاتر تخصصی وزارت صمت ارجاع دهند، درحالی‌که این دفاتر درخصوص صدور مجوز ارزی به دلایل نامعلوم تعلل می‌کنند و همین امر موجب اطاله فرآیند ثبت‌سفارش و ایجاد رانت می‌شود.

پورجم با اشاره به اعتراضات واصله از سوی فعالان اقتصادی پیرامون این موضوع گفت: بررسی این موضوع در دستور کار شورای گفت‌‌‌‌‌‌‌وگوی دولت و بخش‌خصوصی استان بوشهر قرارگرفت.

وی پیشنهاد‌ دبیرخانه شورای گفت‌‌‌‌‌‌‌وگو را درصورتی‌که پس از گذشت ۱۰روز کاری، پاسخی از سوی دفاتر تخصصی مبنی‌بر تایید مجوز ارزی ردیف تعرفه‌های مرتبط با وزارت صمت و مشمول نرخ ارز تالار اول سامانه نیما دریافت نشود، پاسخ در سامانه جامع تجارت به‌‌‌‌‌‌‌منزله مثبت تلقی شود و به‌منظور جلوگیری از مراجعه حضوری متقاضیان به وزارت صمت جهت اخذ مجوز ارزی ردیف تعرفه‌های مشمول نرخ ارز تالار اول سامانه نیما، اختیارات دفاتر تخصصی به استان‌ها تفویض شود، دانست که بعد از بحث و بررسی مقرر شد نامه‌‌‌‌‌‌‌ای از سوی سازمان صنعت، معدن و تجارت استان با همکاری اتاق بوشهر جهت انعکاس اعتراضات بازرگانان و واحدهای تولیدی به وزارت صمت تهیه و ارسال‌شود.