حمیدیان اظهار کرد: انتظار بخش‌خصوصی کشور این است که اجرای این بخشنامه متوقف شود زیرا که اجرای آن با توجه به شرایط فعلی کشور و بخشنامه‌‌‌‌‌های بانک‌مرکزی، خسارات مالی زیادی برای واردکنندگان بذر خواهد داشت و باعث کاهش میزان تولید در کشور، کاهش کیفیت و بازارپسندی محصول خواهد شد. دبیر شورای گفت‌‌‌‌‌وگوی دولت و بخش‌خصوصی استان فارس اضافه کرد: همچنین واردات قانونی بذر باکیفیت مطابق با استانداردهای ملی کشور را محدود می‌کند و دسترسی کشاورزان و گلخانه‌داران را برای خرید بذر سالم و باکیفیت در فصل کشت با محدودیت مواجه می‌کند.

وی ادامه داد: این درحالی است که بخشنامه فوق نه‌‌‌‌‌تنها کمکی به کنترل ویروس نمی‌کند بلکه باعث افزایش هزینه‌های تولید و نوسانات قیمت محصولات صیفی و سبزی‌ها و محصولات فرآوری‌شده حاصل از آنها برای مصرف‌کنندگان، از دست‌دادن بازارهای صادراتی و درنهایت هدر رفت منابع طبیعی و ارزی کشور به‌دنبال خواهد داشت. حمیدیان گفت: نظر واردکنندگان بذر این است که بذر قبل از اینکه حواله‌‌‌‌‌ای صورت گیرد و ارزی از کشور خارج شود و قبل از ورود به گمرکات کشور بررسی شود، نه اینکه بعد از ورود بذر به گمرک و خروج ارز آن از کشور، تازه موسسه گیاه‌‌‌‌‌پزشکی کشور آن را تست کند.

وی تصریح کرد: در اینکه باید نمونه‌‌‌‌‌برداری صورت‌گیرد شبهه‌ای وجود ندارد؛ اما سازمان گیاه‌‌‌‌‌پزشکی صرفا درخصوص نمونه‌‌‌‌‌ای که انتخاب‌کرده می‌تواند اظهارنظر کند و این درحالی است که این موضوع حساس‌‌‌‌‌تر از دارو و مسائل پزشکی نیست. در این موارد GMP واحد تولیدکننده باید به تایید وزارت بهداشت رسیده باشد، نه اینکه صرفا یک آزمایشگاه آن‌هم در تهران و با هزینه ۶۰ برابری این کار را انجام دهد. رئیس اتاق شیراز افزود: انتظار داریم در این‌خصوص تفویض اختیار به استان‌ها جهت انجام نمونه‌‌‌‌‌برداری از بذور وارداتی صیفی و سبزی‌ انجام شود زیرا این تفویض اختیار پیامد مثبتی ازجمله حذف انحصار را در سازمان گیاه‌‌‌‌‌پزشکی کشور به‌دنبال خواهد داشت.

حمیدیان اظهار کرد: همچنین آزمایشگاه‌‌‌‌‌های مستقر در استان فارس که به تایید جهادکشاورزی و سازمان ملی استاندارد می‌رسند، اجازه این کار را داشته باشند و از انحصار خارج شود. آزمایش مراجع بین‌المللی و آزمایشگاه‌‌‌‌‌های آکریلته بین‌المللی موردپذیرش ایران قرار گیرد. وی تصریح‌کرد: در حال‌حاضر با توجه به‌دستورالعمل جدید از سمت موسسه تحقیقات گیاه‌‌‌‌‌پزشکی کشور و انجام تست و دریافت تاییدیه از این مرجع واردکنندگان را با مشکل و بوروکراسی بیشتری مواجهه کرده است و ادامه این روند باعث افزایش تمایل به قاچاق بذور شده و بهداشت مرسوله‌‌‌‌‌ها و بذور وارداتی را با مشکل روبه‌رو می‌سازد.

حمیدیان ادامه داد: پیشنهاد مشخص ما این است که ضمن شفاف‌سازی سازوکار این فرآیند و جلوگیری از ایجاد انحصار از سمت موسسه گیاه‌‌‌‌‌پزشکی کشور، موسسه گیاه‌‌‌‌‌پزشکی کشور صرفا متولی کنترل آزمایشات باشد و اجازه کار به سایر کلینیک‌‌‌‌‌ها و آزمایشگاه‌‌‌‌‌های مرجع را بدهد؛ چراکه باعث تسهیل روند اجرایی و کاهش هزینه‌های انجام آزمایش و نمونه‌‌‌‌‌برداری می‌شود. وی با اشاره به اینکه تاکنون هیچ‌‌‌‌‌گونه پاسخ شفاف و کاملی در مورد نحوه محاسبه هزینه‌ها و جزئیات انجام آزمایش به واردکنندگان بذر ارائه نداده است، عنوان کرد: همچنین باید در زمان ورود علاوه‌بر گواهی بهداشت، واردکنندگان ملزم به ارائه نسخه آزمایشگاه موردتایید سازمان حفظ نباتات کشور مبدأ باشند و درصورتی‌که آزمایش‌‌‌‌‌ها در ایران انجام شود، باید دستورالعمل به‌همراه لیست دقیق عناوین هزینه‌ها کاملا مشخص و اعلام شود.