سیدمهدی طبیب‌زاده در نود و دومین نشست شورای گفت‌‌‌‌‌وگوی دولت و بخش‌خصوصی استان کرمان که با موضوع بررسی محیط کسب‌وکار برگزار شد، افزود: ارزیابی محیط کسب‌وکار استان در سه فصل گذشته نشان از بهبود این محیط دارد به‌طوری‌که رتبه ۳۱ استان به رتبه ۱۲ ارتقا یافته‌است. وی ادامه داد: فضای کسب‌وکار ارتباط مستقیمی با توسعه در شرکت‌های کوچک و متوسط دارد که در استان نمایندگان سه قوه و اتاق تمام تلاش جدی خود را برای بهبود این فضا انجام داده‌اند.

طبیب‌زاده، بر‌‌گزاری دوره‌‌‌‌‌های آموزشی موردنیاز فعالان اقتصادی و همچنین پیگیری اصلاح قوانین و مقررات مزاحم را ازجمله برنامه‌های اتاق در راستای بهبود فضای کسب‌وکار استان عنوان کرد. استاندار کرمان نیز در ادامه این نشست با بیان اینکه فضای کسب‌وکار مراقبت دائمی می‌خواهد، تصریح کرد: بخشی از مسائل حوزه کسب‌وکار مانند قیمت‌گذاری دستوری، شاخص‌های ملی هستند و در اختیار استان نیست؛ اما به‌‌‌‌‌هرحال حفظ و ارتقای این رتبه مراقبت می‌خواهد و باید برای آن جنگید.

محمدمهدی فداکار، اجرای فیبرنوری را در ارتقای زیرساخت اینترنت و کمک به کسب‌وکارها موثر دانست و گفت: یکی از مشکلات ما در فرآیند واگذاری زمین و سند است که بخشی از آن در اختیار راه و شهرسازی نیست و مربوط به امور اراضی و منابع طبیعی است. وی افزود: مشکل‌‌‌‌‌ساز‌شدن کمبود سوخت در کسب‌وکارها، پدیده نوظهوری است که امسال شاهد آن هستیم و بعضی از شرکت‌های راه‌‌‌‌‌سازی و معدنی استان به دلیل کمبود سوخت تعطیل‌شده‌‌‌‌‌اند. استاندار کرمان ادامه داد: باوجود اینکه استان کرمان طرح کدینگ را در جلوگیری از قاچاق سوخت به‌‌‌‌‌خوبی اجرا کرد، اما شرکت نفت همراهی نکرد که این مشکل را پیگیری می‌کنیم تا مانعی برای توسعه نشود. فداکار، به موضوع تامین مالی در کسب‌وکارها نیز اشاره و اظهار کرد: همه شرکت‌های بزرگ استان کرمان بورسی هستند؛ اما تامین منابع آنها کاملا سنتی و از منابع بانکی است؛ درحالی‌که ‌بار شرکت‌های بزرگ باید از دوش بانک‌ها برداشته شود که کمکی به دیگران باشد.

وی همچنین با تاکید بر اینکه گردشگری استان کرمان باوجود همه ظرفیت‌ها در غربت مانده‌است، از احداث هتل پنج‌ستاره در شهر کرمان توسط شرکت هواپیمایی ماهان خبر داد و گفت: بسیاری از زیرساخت‌ها و نیازهای صنعت گردشگری در این استان وجود دارد که باید ساماندهی شود. فداکار با اشاره به راه‌اندازی دبیرخانه طرح «کرمان۱۴۰۴» با رویکرد گردشگری در محل اتاق کرمان، اظهار کرد: با راه‌اندازی این دبیرخانه باید با بر‌‌گزاری رویدادهای مختلف به معرفی ظرفیت‌های این استان پرداخته شود. استاندار کرمان یکی از مشکلات صنایع و حوزه اشتغال استان را در کمبود نیروی کار ماهر عنوان کرد و ادامه داد: برای رفع این مشکل با هماهنگی معاونت اقتصادی استانداری، چند مرکز فنی و حرفه‌‌‌‌‌ای در سطح استان فعال شده و دوره‌‌‌‌‌های مهارتی تخصصی در حوزه‌های موردنیاز بازار کار استان در حال آموزش هستند.

در ادامه این نشست رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس شورای‌اسلامی گفت: یکی از آرزوهای دیرین فعالان اقتصادی در زمینه حل مشکلات آنها در حال تحقق است به‌طوری‌که در کمیسیون اقتصادی مجلس منفک‌کردن دادرسی مالیاتی و دادرسی تامین‌اجتماعی به تصویب رسیده و اگر شورای‌نگهبان تایید کند، این مهم به‌زودی اتفاق می‌افتد. محمدرضا پورابراهیمی افزود: همچنین در اصلاح نظام مالیاتی تصویب‌شده که از محل فروش شرکت‌های مستقر در شهرک‌های صنعتی، بخشی از میزان مالیات‌ارزش‌افزوده شرکت‌ها به خود شهرک‌های صنعتی بازمی‌‌‌‌‌گردد. نماینده مردم کرمان و راور در مجلس شورای‌اسلامی با بیان اینکه باید ریل تامین مالی بنگاه‌های اقتصادی از بانک‌ها به بازار سرمایه تغییر یابد، گفت: قیمت‌گذاری دستوری بیشتر رانت و فساد ایجاد می‌کند. پورابراهیمی اظهار کرد: اجرای برنامه هفتم توسعه از سال‌۱۴۰۳ آغاز می‌شود که در حوزه گردشگری استان پیشنهاد می‌شود به مبحث گردشگری مقاومت در بعد استانی و ملی توجه ویژه صورت گیرد.

وی غیرقابل پیش‌بینی بودن قیمت مواد اولیه، دریافت تسهیلات و بی‌‌‌‌‌ثباتی قوانین و مقررات را از عوامل اصلی موانع کسب‌وکار استان برشمرد و تصریح کرد: حفظ رتبه دوازدهم فضای کسب‌وکار استان سخت‌‌‌‌‌تر از رسیدن به آن است. در ادامه این نشست رئیس‌‌‌‌‌کل دادگستری استان کرمان داشتن یک برنامه مدون و مشخص برای پیشبرد اهداف توسعه‌‌‌‌‌ای استان را الزامی دانست و گفت: اگر بخواهیم وضعیت استان در ابعاد مختلف توسعه پیدا کند، باید یک برنامه تدوین و سپس عملکردها ارزیابی شود تا به نتایج مطلوب برسیم. حجت‌‌‌‌‌الاسلام‌‌‌‌‌والمسلمین ابراهیم حمیدی، با اشاره به اینکه در استان مشکلاتی در حوزه حمل‌ونقل ریلی، هوایی و زمینی وجود دارد که باید این مشکل را پیگیری و حل کرد، افزود: حمل‌ونقل ریلی از زیرساخت‌های لازم برای توسعه است.

وی تفویض اختیار را بسیار موثر در رفع مشکلات فضای کسب‌وکار بیان کرد و افزود: در سفر رئیس قوه‌قضائیه به استان کرمان تفویض اختیار به دادگستری استان داده‌شده که فرصتی طلایی است و در این رابطه اختیارات سازمان بازرسی، ثبت‌‌‌‌‌اسناد و قوه‌قضائیه واگذارشده که این امر می‌تواند بسیار راهگشا باشد. حجت‌‌‌‌‌الاسلام حمیدی خاطرنشان کرد: موضوع استقلال دادرسی مالیاتی و دادرسی تامین‌اجتماعی خبر خوبی است که امیدواریم در برنامه هفتم توسعه گنجانده شود. در این نشست گزارشی از وضعیت کسب‌وکار استان کرمان ارائه شد و برخی اعضای شورا نظرات و پیشنهادهای خود را مطرح کردند. همچنین دبیرخانه طرح گردشگری «کرمان۱۴۰۴» در اتاق کرمان آغاز به‌کار کرد.