این تعطیلی جمعه‌‌‌‌، بحث تعطیلات را به تجارت و مراوده میان ملت‌ها و با دیگر کشورهای جهان تسری می‌دهد؛ درحالی‌که در عمده کشورها روزهای تعطیل شنبه و یکشنبه است و در ایران جمعه، عملا ۳ روز از هفته در ایران مراوده با جهان قطع است.  به این دو مورد می‌توان موردی دیگر اضافه کرد و آن مساله «پنجشنبه‌‌‌‌های سرگردان» است. در ایران روز پنج‌شنبه نه تعطیل است و نه روز کاری؛ نه کاری  پیش‌می‌رود و نه استراحت تعطیلات را برای مردم فراهم می‌کند، با این‌وجود اکنون که دولت و مجلس‌درصدد  چاره‌‌‌‌جویی برای این مشکل هستند، سخنانی مبنی‌بر تعطیلی پنجشنبه‌‌‌‌ها به گوش می‌رسد؛  درحالی‌که بسیاری از کشورهای اسلامی، برای کم‌کردن روزهای قطع ارتباط با جهان، روز شنبه را تعطیل اعلام کرده‌‌‌‌اند. در ایران برخی با استدلال‌‌‌‌هایی ناظر بر امور دینی، با تعطیلی شنبه‌‌‌‌ها مخالفت می‌کنند و به همین دلیل رئیس اتاق بازرگانی تهران این مشکل را با مراجع دینی درمیان گذاشته‌است.

رئیس اتاق بازرگانی تهران با ارسال نامه‌‌‌‌ای به ۱۰‌تن از مراجع تقلید و علمای عظام از آنها درخواست کرد که با توجه به رسیدگی طرح ساماندهی تعطیلات پایان هفته در مجلس، در‌برابر برخی تفاسیر ناصواب از شارع مقدس روشنگری کرده و نصایح خود را در رابطه با این طرح با مردم و مسوولان درمیان بگذارند. اتاق تهران در این نامه از تعطیلی شنبه به‌جای پنج‌شنبه دفاع کرده و خواستار حمایت مراجع عالی‌قدر شده‌است. رئیس اتاق بازرگانی تهران در راستای مشارکت در فرآیند تصمیم‌گیری و مشاوره به دولت و مجلس در برای ساماندهی تعطیلات پایان هفته با طرح پیشنهاد تعطیلی شنبه به‌‌‌‌جای پنج‌شنبه برای دو روزه‌کردن تعطیلات پایان هفته، طی نامه‌‌‌‌ای به ۱۰‌تن از آیات عظام و مراجع تقلید از آنها خواست که در‌برابر بدعت‌‌‌‌های نادرست و تفاسیر ناصواب روشنگری کنند.

محمود نجفی‌عرب طی این نامه با برشمردن مزایای تعطیلی شنبه به‌جای پنج‌شنبه در ارتباط کشور با بازارهای جهانی و بین‌المللی از علمای بزرگ کشور خواست با نصایح ارزشمند خود مردم و مسوولان را راهنمایی کنند و در مقابل برخی گفته‌‌‌‌های ناصواب مبنی‌بر مغایر بودن تعطیلی شنبه با آموزه‌‌‌‌های دینی، مداخله فاضلانه و عالمانه داشته و با حمایت از پیشنهاد بخش خصوصی، بر فرصت دادوستد با دیگر کشورها که بر معیشت مردم نیز اثر مثبت خواهد گذاشت، بیفزایند. این نامه از سوی اتاق بازرگانی تهران برای دفاتر مراجع عالی‌قدر حضرات آیات جوادی‌آملی، مکارم‌شیرازی، علوی بروجردی، محفوظی، نوری‌همدانی، وحید خراسانی، جناتی‌شاهرودی، سبحانی‌تبریزی، گرامی و شبیری‌زنجانی ارسال شده‌است.

متن کامل این نامه به این شرح است: با سلام و تحیات احتراما و ضمن تبریک حلول ماه فرخنده رجب در پیشوازی از شعبان، ماه مبارک رسول‌‌‌‌الله، چنانکه مستحضرید، متعاقب طرح اصلاح لایحه قانون مدیریت خدمات کشوری و ساماندهی تعطیلات پایان هفته در مجلس محترم شورای‌اسلامی، در آستانه تصمیم خطیری جهت انتخاب یکی از روزهای شنبه و پنج‌شنبه به‌عنوان دومین روز تعطیلات هفتگی قرار داریم. بدین وسیله اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی تهران به نمایندگی از بخش‌خصوصی میهن عزیزمان، بنا به وظیفه اخلاقی، ملی و دینی بر خود تکلیف می‌داند که دیدگاه خود را در این‌خصوص با حضرات‌‌‌‌عالی که دغدغه‌‌‌‌ای جز تعالی جامعه اسلامی ندارید، درمیان گذاشته و به این فرموده مولای متقیان امیرالمومنین علی (ع) عمل کند که أصلُ العزم الحزمُ و ثمرتُهُ الظفرُ. در دوراندیشی نسبت به این امر و تبعات آن، آشکار است که برگزیدن روز پنج‌شنبه به‌عنوان روز تعطیل می‌تواند خسارات جبران‌ناپذیری بر پیکره کسب‌وکار کشور وارد کرده و به سبب ناهماهنگی میان روزهای تعطیل در ایران و غالب کشورهای جهان که شنبه و یکشنبه را تعطیل اعلام کرده‌‌‌‌اند، فرصت تعامل تجاری حتی با بسیاری از جوامع مسلمان از جمله همسایگان را تنها به سه روز در هفته محدود می‌کند. 

در سوی دیگر، انتخاب شنبه به‌عنوان روز دوم تعطیلات، از این اضرار جلوگیری کرده و در شرایط دشوار اقتصادی و در حالی‌که دشمنان ایران و اسلام بر عداوت خود پای فشرده و می‌‌‌‌کوشند راه معاش را بر ملت ما تنگ کنند، اجازه خواهد داد که مردم از فرصت‌های تجارت و دادوستد با دیگر جوامع بهره‌‌‌‌مند شوند. متاسفانه گاهی گمان آن رفته که اعلام تعطیلی روز شنبه در تنافر با فرامین و وصایای دین مبین اسلام است. از آنجا‌که روشنگری علمای اسلام در این مرحله حساس از قانون‌گذاری سرنوشت‌‌‌‌ساز بوده و چه بسا می‌تواند سد بلندی در‌برابر بدعت در تفاسیر ناصواب از اراده و منظور شارع مقدس باشد، از مراجع بزرگوار استدعا دارم با مداخله فاضلانه خود حقایق را بر نمایندگان مردم در خانه ملت و همچنین فعالان اقتصادی روشن کرده و با نصایح ارزشمند خود مسیر تصمیم‌گیری حازم و همسو با سعادت ملت مومن و شریف ایران را هموار کنند.