به تحریم‌های سیاسی علیه بخش خصوصی  ایران پایان دهید
نفیسه آفرین‌زاد - رییس اتاق ایران که در سال 2010 به عنوان معاون فدراسیون اتاق‌های بازرگانی جهان انتخاب شد در جریان شرکت در اجلاس اتاق بازرگانی بین‌المللی در مکزیکو سیتی طی نامه‌ای به جرارد ورمز، رییس اتاق بازرگانی بین‌المللی، موضوع تحریم‌های اقتصادی علیه ایران را مورد نکوهش قرار داد و از آن اتاق خواست تا در جهت اجرای رسالت اصلی خود که حمایت از تجارت آزاد و عدم‌مداخله موضوعات سیاسی در روابط تجاری است، گام‌های لازم را بردارد و به تحریم‌های سیاسی علیه بخش خصوصی ایران پایان دهد.

در خواست اتاق بازرگانی بین‌المللی از «گروه ۲۰»
پیرو ابراز برخی نگرانی‌ها از سوی سازمان تجارت جهانی، سازمان مشارکت اقتصادی و کمیته تجارت و توسعه سازمان ملل متحد (UNCTAD) در مورد نابسامانی بازارها و ضرورت ایجاد دیوار حفاظتی پیرامون بازارهای تجاری جهان و اخذ سیاست‌های محافظه‌کارانه و وضع قوانین محدود‌کننده از سوی کشورها در این زمینه، اتاق بازرگانی بین‌المللی از کشورهای عضو گروه 20 خواست که از اعمال این گونه سیاست‌های تحدید‌کننده برای بازارهای تجاری جهان بپرهیزند و بازارها را برای تجارت باز نگه دارند.
به گزارش پایگاه اطلاع‌رسانی اتاق بازرگانی بین‌المللی، (ICC) کشورهای شرکت‌کننده در کنفرانس G۲۰ اعلام کردند که استفاده از قوانین، مقیاس‌ها و ابزارهای محدود‌کننده که در شش ماه گذشته بیش از هر زمان دیگری در تاریخ تجاری جهان به کار گرفته شده‌اند، ضرورت دارد.نمونه‌ای از استفاده از مقیاس‌های محدود‌کننده تجاری را می‌توان در این امر دید که از اکتبر ۲۰۱۰ تا آوریل ۲۰۱۱ کشورهای عضو گروه ۲۰ حدود ا۳۰مورد قانون محدود‌کننده صادراتی برای تجارت جهان وضع کرده‌اند که به گفته اتاق بازرگانی بین‌المللی این موضوع روند رو به رشد تجارت جهانی پس از بحران مالی سال‌های ۲۰۰۸ و ۲۰۰۹ جهان را به شدت تحت تاثیر قرار داده است.
طبق اعلام اتاق بازرگانی بین‌المللی، اقدام کشورهای عضو G20 برای وضع قوانین محدود‌کننده تجاری در حالی صورت گرفته است که این کشورها در جریان کنفرانس 2010 سئول اعلام کرده بودند که وضع هرگونه قوانین محدود‌کننده برای تجارت جهانی به ویژه در حوزه صادرات تا سال 2013 میلادی ممنوع است. ضمن این که سازمان تجارت جهانی نیز در سال گذشته میلادی تاکید کرده بود که نه تنها وضع قوانین محدود‌کننده تجاری در سطح بین‌المللی ممنوع است، بلکه اعمال سیاست‌های تشویقی صادراتی برای کشورها نیز ضرورت دارد.
در این گزارش که برپایه گزارش موسسه بین‌المللی اقتصادی پترسون و آمارهای گردآوری شده در سال ۲۰۱۰ میلادی تنظیم شده، آمده است که کشورهای عضو G۲۰ اقدام به وضع قوانین محدود‌کننده و استفاده از ابزارهای تحدید‌کننده تجاری در سطح بین‌المللی از سال ۲۰۰۸ میلادی کرده‌اند و بهره‌گیری از این ابزارهای غیرقانونی تا آنجا پیش رفته که حجم تجارت جهانی تنها در سال ۲۰۰۸ میلادی، یک هزار و ۶۰۰ میلیارد دلار معادل ۱۰ درصد کاهش داشته است.
در این رابطه، دبیر کل اتاق بازرگانی بین‌المللی با تاکید بر اینکه این گزارش به شفاف‌سازی برخی اطلاعات تجاری بین‌المللی پرداخته و به نوعی از اعمال برخی سیاست‌های غیرقانونی محدود‌کننده تجاری توسط کشورهای عضو G20 پرده برداشته است، ژان گای کریر می‌گوید: متاسفانه مسوولان، WTO ،OECD و UNCTAD در گزارش‌های خود از روند برخورد با مسیر تجارت جهانی، صرفا به بیان ضرورت‌ها و آنچه که باید در سطح بین‌المللی اتفاق بیفتد، پرداخته‌اند و از بیان آنچه که به واقع در «زیر پوست تجارت جهان» رخ می‌دهد، خودداری کرده‌اند. واقعیتی که در حقیقت همانا، اقدام در جهت کند کردن شدید سرعت تجارت جهانی و انحراف بخشیدن به مسیرهای بهبود وضع اقتصادی جهان است، آن هم در زمانی که «اقتصاد جهانی در لبه تیغ ایستاده است!»
به گفته دبیر کل اتاق بازرگانی بین‌المللی، این اتاق با توجه به اقدامات غیرقانونی سازمان‌های مذکور، خود به طور مستقل در جهت استفاده از ابزارهای مونیتورینگ بازارهای تجاری جهان گام برداشته و با تهیه فهرستی از ۵۰ کشور برتر تجاری جهان، در راستای حصول اطمینان از باز و فعال بودن بازارهای تجاری آنها اقدام خواهد کرد.این موضوع به طور رسمی در جریان گردهمایی مجدد G۲۰ در سال ۲۰۱۱ که در ماه نوامبر در کن فرانسه برگزار خواهد شد، به اطلاع عمومی خواهد رسید.
«ژان گای کریر» در این باره تاکید کرده است که رسیدن کشورهای عضو G20 به یک فهم مشترک از ضرورت توسعه تجارت در جهان در جریان کنفرانس دور دوحه که امسال برگزار می‌شود و نیز به کارگیری سیاست‌های پیشنهادی اتاق بازرگانی بین‌المللی در این راستا به تزریق خون تازه‌ای در رگ‌های تجارت جهانی می‌انجامد. به گفته دبیر کل اتاق بازرگانی بین‌المللی توفیق مذاکرات دور دوحه منجر به رشد سالانه 280 میلیارد دلاری تولید ناخالص داخلی جهان خواهد شد.
گروه مشورتی icc تشکیل شد
یاد‌آور می‌شود که گروه مشورتی G20 با هدف مشارکت کسب‌و‌کار بین‌المللی در سیاستگذاری و برنامه‌ریزی‌های گروه 20 از سوی اتاق بازرگانی بین‌المللی (ICC) آغاز به کار کرد. این گروه مشورتی متشکل از جمعی از مدیران اجرایی سازمان‌های زیرمجموعه ICC و اعضای این اتاق است و به دنبال این است که تجربه و تخصص کسب‌و‌کار را در دستور کار گروه 20 قرار دهد. تشکیل این گروه مشورتی بخشی از تلاش ICC برای آماده‌سازی مقدمات اجلاس آتی سران کشورهای گروه 20 در شهر کن فرانسه است.به گفته هارولد مک گروهیل، نایب رییس ICC «دستور کار گسترده گروه 20 به طور مستقیم رشد اقتصادی و اشتغالزایی را که اهداف اصلی کسب‌و‌کار در تجارت جهانی هستند، تحت‌تاثیر قرار می‌دهد؛ بنابراین باید با تامین مشارکت هر دو بخش دولتی و خصوصی در دستور کار گروه 20، مطمئن شویم که نیرو و اولویت‌های بنگاه‌هایی که موتور محرکه رشد اقتصادی به شمار می‌روند به نحو بهتری در سیاستگذاری و قطعنامه‌های دولتی منعکس می‌شود.» اعضای این گروه مشورتی معتقدند که دستور کار گروه 20 به منظور جلوگیری از افزایش اعمال سیاست‌های حمایت گرایانه و به پایان رساندن موفق دور دوحه، باید در برگیرنده شش محور اصلی به شرح زیر باشد: 1. تجارت، سرمایه‌گذاری و توسعه، 2. تقویت ضوابط و مقررات مالی، 3. مبارزه با فساد، 4. اصلاح نظام پولی بین‌المللی، 5. کاهش نوسانات قیمت‌ها، 6. مشارکت کسب‌و‌کار در فعالیت‌های زیست محیطی (اقتصاد سبز).

ICC؛ صلح به جای جنگ

گروه بازرگانی- اتاق بازرگانی بین‌المللی در سال ۱۹۱۹ توسط گروهی از تاجران و صنعتگران با شعار «بازرگانان صلح» پدید آمد؛ شکل‌گیری این اتاق به نوعی واکنش به بحران جنگ جهانی اول و ساماندهی «تجارت علیه خصومت» بود. این اتاق در سال ۱۹۳۶ میلادی برای اولین بار اصطلاحات حاکم بر بازرگانی جهانی را وضع کرد که به «اینکوترمز» موسوم است. اتاق بازرگانی بین‌المللی همچنین در موارد اختلافات و شکوائیه‌ها در مورد معاملات و تجارت بین‌المللی در صورت لزوم اظهار نظر می‌کند و نیز به حل و فصل اختلاف احتمالی بین خریدار و فروشنده، بر اساس شرایط و تعاریف مندرج در اینکوترمز مورد استناد دادگاه‌ها برای قضاوت در مورد حدود مسوولیت هر یک از طرفین قرارداد، می‌پردازد. در حال حاضر صدها هزار شرکت بین‌المللی و هزاران اتاق بازرگانی در چهارگوشه دنیا عضو ICC هستند. ضمن اینکه کمیته‌های ملی این اتاق در بیش از یکصد کشور دنیا از جمله ایران تشکیل شده‌ است. اتاق بازرگانی بین‌المللی مهم‌ترین شریک تجاری سازمان ملل متحد و آژانس‌های وابسته به آن است. از جمله نهادهای وابسته به اتاق بازرگانی بین‌المللی می‌توان به دیوان بین‌المللی داوری اشاره کرد که در سال ۱۹۲۳ با هدف کمک به حل اختلافات بازرگانی بین‌المللی از طریق داوری تشکیل شد و امروزه نقشی موثر در حل و فصل مناقشه‌های تجاری دارد.

فرصت‌سازی به شیوه قطری‌ها!
هشتمین کنگره بین‌المللی اتاق بازرگانی بین‌المللی قرار است در سال 2013 در قطر برگزار شود. قطری‌ها از هم‌اکنون به فکر برگزاری آبرومندانه این کنگره افتاده‌اند که با موضوع تجارت در آفریقا و خاورمیانه؛ فرصت‌ها و چالش‌های آینده راه‌اندازی خواهد شد. رییس اتاق بازرگانی و صنایع و معادن قطر در حاشیه کنگره مکزیکوسیتی به خبرنگاران گفته است «ما به دنبال آن هستیم که از هر فرصتی برای رونق تجارت کشور بهره‌برداری کنیم و به شبکه جهانی سرمایه‌گذاری و مقبولیت سرمایه‌پذیری وصل شویم.» نکته جالب این جاست که هیات قطری سه روز قبل از زمان کنگره به مکزیکوسیتی رسید و بلافاصله توپخانه تبلیغاتی آنها به کار افتاد. تا جایی که وقتی در سایت گوگل گزینه «ICC Congress» را جست‌و‌جو می‌کنی اخبار و گفت‌‌و‌گو و گزارش‌های مرتبط با هیات تجاری قطری در صدر نتایج جست‌و‌جو قرار دارد. به این می‌گویند فرصت طلبی آن هم به شیوه قطری!