واردات میوه‌های لوکس، آلوده یا سالم؟

گروه بازرگانی- رییس هیات‌مدیره اتحادیه باغداران و مرکبات می‌گوید: به علت واردات بی‌رویه، مزیت‌های تولید از دست رفته یا در حال از بین رفتن است؛ چراکه محصولات بی‌کیفیت، با ظاهری زیبا و آلودگی بسیار وارد کشور می‌شوند. عنایت‌الله بیابانی با اشاره به مرگ ده‌ها نفر در جهان به دلیل آلودگی محصول خیار، اظهار کرد: به منظور جلوگیری از ورود آلودگی به مزارع و نباتات کشور باید از واردات خارج از حد محصولات کشاورزی کاست و برای بومی‌سازی محصولات کشاورزی و باغی براساس دانش محلی و تلفیق با دانش روز، تولیدمان را ارتقا دهیم.

نایب‌رییس خانه کشاورز تصریح کرد: اگر واردات براساس تعرفه‌های قابل‌قبول باشد محصولات باغی ایران قابل‌رقابت با محصولات وارداتی است، اما محصولاتی که وارد می‌شود آسیب جدی به کشاورزان و نباتات کشور وارد می‌کند.

رییس اتحادیه باغداران و مرکبات با بیان اینکه کدام محصول باغی واردات ندارد؟ تاکید کرد: باید زمینه رقابت‌پذیری تولیدات کشاورزی را فراهم کنیم؛ چراکه صفر کردن یکباره تعرفه واردات محصولات کشاورزی با سیاست افزایش درآمد کشاورزان مغایرت دارد.

یادآور می‌‌شود که چند روز پیش خبرگزاری آسوشیتد پرس از مرگ ۱۶ نفر در آلمان و یک نفر در سوئیس به دلیل مصرف خیار آلوده به باکتری سمی E. coli خبر دادند. ظاهرا خیارهای سمی از اسپانیا وارد شده و موجبات مرگ و میر مصرف‌کنندگان را به وجود آورده است.