پیشنهاد برای هیات‌رییسه 15 نفره

گروه بازرگانی- رییس هیات‌مدیره سندیکای صنعت برق ایران که در انتخابات سال گذشته موفق شد به هیات نمایندگان اتاق تهران راه پیدا کند، از نامزدی خود در انتخابات ۲۵ خرداد ماه خبر داد و در عین حال اعلام کرد که تعداد اعضای هیات‌رییسه اتاق بازرگانی و صنایع و معادن ایران باید به ۱۵ نفر افزایش یابد. به گفته پارسا، هیات‌رییسه اتاق ایران با توجه به اینکه تنها ۷ نفر از اعضای هیات نمایندگان را در خود جای می‌دهد، نمی‌تواند طیف وسیع تشکل‌ها و اعضای اتاق بازرگانی را در حوزه صنایع مختلف و بخش‌های بازرگانی پوشش دهد. ضمن اینکه این تعداد اندک باید نماینده اتاق‌های مشترک و اتاق‌های بازرگانی شهرستان‌ها در اتاق ایران هم باشند.

وی ضمن تاکید بر این نکته که افزایش تعداد اعضای هیات‌رییسه اتاق به ۱۵ نفر سازماندهی اتاق را قدرتمندتر و ساختار اتاق را کارآمدتر خواهد کرد، افزود: در این صورت اتاق می‌تواند به خوبی در مقابل نیازها و درخواست‌های قریب به ۳۰ اتاق بازرگانی در شهرستان‌ها و نیز بیش از ۱۲۰ تشکل و اعضای حقیقی خود پاسخگو باشد.

رییس هیات‌مدیره سندیکای صنعت برق ایران خاطرنشان کرد: البته نمی‌توان این مساله را نادیده انگاشت که طی شدن روند قانونی این تغییرات از طریق مجلس شورای اسلامی، ممکن است پروسه‌ای زمان‌بر و طولانی باشد، اما به هر حال هیات نمایندگان می‌تواند در مورد افزایش تعداد اعضای هیات‌رییسه تصمیم‌گیری کند و انتخابات بر مبنای تصمیم‌گیری هیات نمایندگان انجام شود.

به گفته پارسا، اصلاح اساسنامه و ثبت تغییرات می‌تواند پس از انتخابات مسیر قانونی خود را طی کند. در حال حاضر می‌توان این کار را کرد و تعداد افراد اضافه شده به هیات‌رییسه به صورت سایه و غیر رسمی به فعالیت بپردازند و پس از آنکه مراحل قانونی کار طی شد، در قالب هیات‌رییسه به صورت رسمی کار خود را پی بگیرند.

وی برگزاری نشست هیات نمایندگان و تغییر قانونی اساسنامه و موکول شدن افزایش تعداد اعضای هیات‌رییسه را به زمانی که این پروسه قانونی طی شد، به عنوان یکی دیگر از راه حل‌های موجود دانست و تصریح کرد: اتاق می‌تواند در کوتاه‌ترین زمان ممکن با برگزاری نشست این پیشنهاد را مصوب کرده و مراحل قانونی آن را در یک مقطع شش ماهه طی کند و در نهایت اعضای جدید در ۳ سال باقی مانده به هیات‌رییسه اتاق بپیوندند.

عدالتیان هم آمد

جمشید عدالتیان، چهره شاخص طیف «خواستاران تحول» با اعلام نامزدی برای هیات‌رییسه اتاق ایران، گفت: «گروه ما، تنها گروهی است که اتاق را خوب می‌شناسد و افراد قابلی را تاکنون تربیت کرده است.» نایب رییس دوره پنجم اتاق تهران البته به این نکته هم اشاره کرد که در صورت اعلام نامزدی یک چهره مقبول و مورد اجماع طیف خواستاران تحول به نفع وی کنار خواهد کشید. چندی پیش فهرست ۳۵ نامزد هیات‌رییسه اتاق ایران طی اطلاعیه‌ای اعلام شد که نام عدالتیان در آن فهرست دیده نمی‌شد. براساس آنچه که در این اطلاعیه آمده است، این ۳۵ نفر به دلیل دارا بودن«شرایط عمومی» از غربال هیات اجرایی فراکسیون تشکل‌ها عبور کرده‌اند. با این حال، عدالتیان با انتقاد از طراحان چنین فهرستی گفت که به اعتقاد او جایز نیست عده‌ای بنشینند و این گونه برای داوطلبان ورود به انتخابات اتاق ایران ملاک تعیین کنند.