فراز و نشیب صادرات در منطقه آسیا – پاسیفیک

گروه بازرگانی - مرکز اطلاعات سازمان ملل متحد اعلام کرد: تجارت در منطقه آسیا و اقیانوسیه به سطوح پیش از بحران سال ۲۰۰۹ بازگشته در حالی که سرمایه‌گذاری مستقیم خارجی نیز که به قسمت‌های مشخصی از منطقه و به ویژه به آسیای شرقی جریان یافته به شکل کامل ترمیم یافته است. بر اساس گزارش «تجارت و سرمایه‌گذاری آسیا و اقیانوسیه ۲۰۱۱، فرصت‌های تجارت و سرمایه‌گذاری پس از بحران» که از سوی کمیسیون اقتصادی - اجتماعی آسیا و اقیانوسیه (اسکاپ) انتشار یافت، نگهداشتن سطوح فعلی رشد صادرات برای اقتصاد کشورهای آسیایی چالش‌برانگیز خواهد بود، مگر اینکه بازارهای جدیدی در داخل منطقه ایجاد کنند. در عین حال، ضمن اینکه منطقه در جذب سرمایه‌گذاری مستقیم خارجی جلودار است، ۷۵ درصد آن تنها به پنج اقتصاد چین، هنگ کنگ، هند، فدراسیون روسیه و سنگاپور ارتباط دارد.

بنابر گزارش سازمان ملل، برآوردهای اسکاپ نشان می‌دهد بهبود چشمگیر رشد صادرات در اقتصادهای در حال توسعه آسیا-اقیانوسیه در سال ۲۰۱۰، که به میزان ۳/۱۷ درصد تخمین زده شده بود، پس از رشد منفی نزدیک به ۸ درصد یک سال قبل، به ۹ درصد در سال ۲۰۱۱ خواهد رسید و تثبیت خواهد شد.

براساس این گزارش، پیش‌بینی می‌شود هند بالاترین رشد صادرات به میزان ۳/۱۱ درصد در سال ۲۰۱۱ را به ثبت برساند و جمهوری کره با (۱۱ درصد)، چین (۸/۱۰ درصد)، تایلند (۱۰ درصد)، اندونزی (۹/۹ درصد) و مالزی (۹/۷ درصد) در رتبه‌های بعد قرار گیرند.

یادآوری می‌شود که رهبران ۲۱ کشور عضو سازمان همکاری‌های اقتصادی آسیا - پاسیفیک، سال گذشته با انتشار یک بیانیه مشترک، به اهمیت تقویت تجارت و سرمایه‌گذاری، برای رشد و توسعه مداوم، تاکید کردند. در بیانیه پایانی اجلاس عالی رهبران این سازمان، رشد متعادل در کنار توازن تجاری و جلوگیری از فراز و نشیب‌های بزرگ در نرخ ارز، از جمله محورهای مورد توافق بود که به نظر می‌رسد زمینه را برای گسترش تجارت آزاد در میان این کشورها فراهم خواهد کرد. رهبران کشورهای عضو سازمان همکاری آسیا - پاسیفیک همچنین اعلام کرده‌اند که تشکیل منطقه آزاد تجاری محور ثبات در رشد اقتصادی جهان خواهد بود. اتحادیه اروپا و آمریکا دو شریک اصلی تجاری کشورهای عضو این سازمان محسوب می‌شوند. آمار نشان می‌دهد که ارزش صادرات آمریکا به این منطقه طی یک دهه گذشته بیش از ۸۵ درصد رشد کرده است با این حال آمریکا همچنان خواستار افزایش صادرات خود به منطقه شرق آسیا است، اما به نظر می‌رسد که جنگ ارزی این کشور با چین به دلیل سیاست خاص ارزی این کشور در سال آینده وارد مرحله تازه‌ای شود.