گروه بازرگانی - برخی فعالان بخش خصوصی معتقدند که قاچاق کالا در کشور اکنون به صورت «نظام مند» درآمده است. مسعود خوانساری،‌ رییس کمیسیون حمل‌و‌نقل، ترانزیت و گمرک اتاق بازرگانی، صنایع و معادن تهران در گفت‌و‌گو با «دنیای اقتصاد» می‌گوید: باید اذعان کرد که حجم بیش از ۲۰ میلیارد دلاری قاچاق کالا در کشور قطعا به صورت ساده و عادی به دست نیامده است. به گفته خوانساری، سخنان انتقادآمیز بالاترین مقام اجرایی کشور به نوعی تایید‌کننده این واقعیت است که قطعا این حجم عظیم قاچاق کالا به کشور از راه‌هایی چون «ته لنجی» و این موارد به دست نیامده و این کار به نوعی نظام‌مند است.

این فعال بخش خصوصی در عین حال با اشاره به روند ترانزیت کالا در کشور گفت: برای ترانزیت کالا در کشور انجام مراحلی چون تایید پلمب مبدا یا عبور از کنترل‌های ورودی و خروجی الزامی است و به همین دلیل که کالاها از مبادی رسمی گمرکی عبور می‌کنند، حجم قاچاق کالا در مسیرهای ترانزیتی کشور کمتر است.

رییس کمیسیون حمل‌و‌نقل، ترانزیت و گمرک اتاق بازرگانی، صنایع و معادن تهران همچنین باز بودن و فاقد کنترل بودن مرزهای غربی و نیز مرزهای جنوبی کشور را مورد اشاره قرار داد و تصریح کرد: با توجه به تاکید رییس‌جمهور بر ضرورت کنترل مرزهای فاقد کنترل کشور، باید هرچه سریع‌تر کنکاش شود که چه دستگاه‌هایی به طور مستقیم و غیرمستقیم در این جریان دخیل هستند.

همچنین هادی تیزهوش تابان، رییس اتاق بازرگانی، صنایع و معادن رشت نیز در گفت‌و‌گویی با خبرنگار «دنیای‌اقتصاد» پیرامون موضوع قاچاق کالا از مرزهای رسمی و غیررسمی کشور تصریح کرد: آنچه مشخص است، این است که قاچاق کالا در حال حاضر ضربه مهلکی را به بدنه تولید کشور وارد آورده است؛ ضمن اینکه به دولت نیز ضررهای قابل‌توجهی را وارد می‌کند.

او ادامه داد: بر این اساس این وظیفه خود دولت است که در مورد روند قاچاق کالا به کشور برنامه‌ای منسجم تدوین کند تا بتوان این جریان را کنترل کرد.

رییس اتاق بازرگانی، صنایع و معادن رشت در ادامه آمار و ارقام مربوط به سطح واقعی کنترل قاچاق در کشور را بسیار ناچیز خواند و اذعان کرد: متاسفانه به‌رغم اینکه بالاترین مقام اجرایی کشور؛ یعنی رییس‌جمهور نیز به صراحت در مورد روند قاچاق کالا به کشور هشدار داده است، اما نهادهای ذی‌ربط دولتی برنامه هماهنگی برای کنترل این پدیده که ضربه مهلکی به بخش خصوصی و تولید‌کنندگان کشور وارد کرده، ندارند.