گروه بازرگانی- آلمان، ترکیه، ژاپن، روسیه، انگلستان، هلند و اسپانیا در چهار ماهه نخست سال گذشته در فهرست ۲۰ صادرکننده عمده کالا به ایران قرار داشتند که در مدت مشابه امسال واردات کالا از این کشورها کاهش یافته است.

آلمان که در چهار ماهه نخست سال گذشته ۶۶۹ هزار تن کالا به ارزش هزار و ۵۷۶ میلیون دلار به ایران صادر کرده بود، در چهار ماهه نخست سال جاری ۳۴۳ هزار تن کالا به ارزش هزار و ۳۷۹ میلیون دلار به کشورمان صادر کرده است که این میزان به لحاظ وزنی ۷۰/۴۸ درصد و به لحاظ ارزشی ۵۵/۱۲ درصد کاهش داشته است. ترکیه نیز ۵۹۴ هزار تن کالا به ارزش هزار و ۲۰۰ میلیون دلار به ایران صادر کرده بود که این میزان به ۵۶۴ هزار تن کالا به ارزش ۹۴۹ میلیون دلار رسیده و نشان از کاهش پنج درصدی به لحاظ وزنی و ۹۳/۲۰ درصدی به لحاظ ارزشی است.

ژاپن نیز در طول چهار ماهه نخست امسال، ۸۹ هزار تن کالا به ارزش ۴۲۰ میلیون دلار به ایران صادر کرده است که در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته که ۱۲۴ هزار تن کالا به ارزش ۵۳۰ میلیون دلار بوده کاهش ۶۰/۲۷ درصد به لحاظ وزنی و ۷۶/۲۰ درصد به لحاظ ارزشی را نشان می‌دهد.

میزان واردات ایران از فدراسیون روسیه هم طی چهار ماهه نخست سال ۹۰، ۲۲۲ هزار تن به ارزش ۱۵۴ میلیون دلار است که در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته که ۳۸۴ هزار تن به ارزش ۴۳۴ میلیون دلار بوده و نشان‌دهنده ۴۲ درصد کاهش به لحاظ وزنی و ۶۳/۶۴ درصد کاهش به لحاظ ارزشی است.

در همین راستا انگلستان، هلند و اسپانیا کمترین میزان صادرات به ایران را در مقایسه با کشورهای دیگر داشته‌اند به نحوی که انگلستان در طول چهار ماهه نخست امسال پنج هزار تن کالا به ارزش ۵۷ میلیون دلار به ایران صادر کرده است که به نسبت مدت مشابه سال گذشته که ۶۲۸ هزار تن کالا به ارزش ۴۱۲ میلیون دلار بوده کاهش شدید ۲۴/۹۹ درصدی به لحاظ وزنی و ۲۶/۸۶ درصدی به لحاظ ارزشی را نشان می‌دهد.

هلند نیز ۶۹ هزار تن کالا به ارزش ۲۱۷ میلیون دلار در چهار ماهه اول سال جاری به ایران صادر کرده است که این میزان طی چهار ماهه نخست سال گذشته، ۴۸۰ هزار تن کالا به ارزش ۳۷۱ میلیون دلار بوده و ۵۷/۸۵ درصد به لحاظ وزنی و ۶۶/۴۱ درصد به لحاظ ارزشی کاهش یافته است.

به گزارش ایسنا، همچنین میزان واردات ایران از اسپانیا طی چهار ماهه نخست سال ۸۹، ۵۵ هزار تن کالا به ارزش ۱۸۲ میلیون دلار بوده است که با کاهش ۵۰/۱۴ درصدی به لحاظ وزنی و کاهش ۹۲/۱۴ درصدی به لحاظ ارزشی، به رقم ۴۷ هزار تن کالا به ارزش ۱۵۴ میلیون دلار در چهار ماهه نخست امسال رسیده است.