تحقق اهداف صادراتی فرش فقط 30 درصد

گروه بازرگانی- از ابتدای سال جاری تا کنون میزان صادرات فرش دستباف ایرانی کمتر از ۲۰۰ میلیون دلار؛ یعنی کمتر از ۳۰ درصد هدف‌گذاری‌ها بوده است؛ اما رییس مرکز ملی فرش ایران می‌گوید: در نیمه دوم سال اوضاع تجارت این کالای صادراتی ایران رونق بیشتری می‌گیرد. با این اوصاف فیصل مرداسی از هدف گذاری ۶۰۰ میلیون دلاری صادرات فرش دستباف ایرانی خبر می‌دهد و امیدوار است که در ۶ ماه باقیمانده از سال ۹۰ ایران بتواند ۴۰۰ میلیون دلار دیگر فرش به جهان بفروشد. مرداسی که روز گذشته جزئیات پرداخت تسهیلات ارزان‌‎قیمت به فرش دستباف و نمایشگاه فرش دستباف ایرانی را برای خبرنگاران تشریح می‌کرد، میزان صادرات این کالای سرمایه‌ای را طی ۵ ماه ابتدایی سال ۱۸۲ میلیون دلار اعلام کرد و در توجیه میزان کم صادرات فرش گفت: در نیمه اول سال خریداران خارجی کمتر فعالیت دارند. به گفته او به صورت معمول، صادرات فرش دستباف ایرانی در نیمه دوم سال نسبت به نیمه اول بیشتر می‌شود. آن طور که رییس مرکز ملی فرش ایران می‌گوید: صادرات فرش دستباف ایرانی در این مدت به ۳۷ کشور احصا شده، ولی در عمل، صادرات به ۵۶ کشور دنیا صورت گرفته است.اظهارات مرداسی در حالی است که طی چند ماه گذشته آمار گمرک حاکی از کاهش ۱۲ درصدی ارزش صادرات فرش ایران بوده است. آمار گمرک ایران از صادرات فرش در ۴ ماه نخست امسال نسبت به‌مدت مشابه سال گذشته حاکی از کاهش ۳۳ درصدی وزن و ۹ درصدی ارزش صادرات این محصول است. البته او به این نکته نیز اشاره کرد که رقم صادرات فرش ایران نسبت به سال ۸۸ معادل ۱۴ درصد رشد داشته است.

آمریکا، مقصر اصلی کاهش صادرات ایران

مرداسی این آمار را تایید و در عین حال خاطر نشان کرد: اما باید توجه داشت که در سال گذشته به دلیل شرایط خاص و اعمال تحریم فرش دستباف ایرانی از ابتدای مهرماه از سوی آمریکا، تجار و بازرگانان خیل عظیمی از فرش‌های دستباف ایرانی را روانه آمریکا کردند و به همین دلیل، آمار صادرات رشد بسیار مناسبی را نشان داد که در مقایسه امسال با سال گذشته، صادرات فرش دستباف کاهش را نشان می‌دهد.

او همچنین تحریم‌های اعمالی از سوی آمریکا را نیز به عنوان دلیل دیگر کاهش آمار صادرات فرش عنوان کرد و گفت: آمارهای صادراتی نشانگر این است که ۲۵ درصد صادرات فرش ایران قبل از تحریم به کشور آمریکا انجام می‌شد که با اعمال تحریم از سوی آمریکا این میزان کاهش یافته است.

در حال حاضر نیز بیشترین صادرات فرش ایران به امارات، آلمان، ژاپن، ایتالیا، کانادا، سوئد، لبنان، قطر، برزیل و سوئیس انجام می‌شود. به طور کلی نیز ۴۸ درصد صادرات فرش دستباف ایرانی به قاره آسیا، ۳۷ درصد صادرات به قاره اروپا، ۷ درصد صادرات به آمریکا و بقیه به بازار آفریقا صادر شده است. به گفته مرداسی آفریقای جنوبی، مالزی، روسیه و چین نیز به تازگی به جمع واردکنندگان فرش دستباف ایرانی پیوسته اند.

تسهیلات قرض‌الحسنه و بیمه برای قالیبافان

رییس مرکز ملی فرش از برنامه‌های حمایتی فعالان صنعت فرش به ارائه تسهیلات و بیمه برای قالیبافان خبر داد و گفت: تسهیلات در قالب مصوبات جدید دولتی و توافقاتی با صندوق مهر امام رضا (ع) پرداخت خواهد شد. به گفته مرداسی، بر اساس تصمیم وزارت تجارت، از این پس قرار بر این است که این سازمان‌ها سهم فرش دستباف را از اعتبارات استانی مشاغل خانگی طلب کنند.به گفته مرداسی، سقف و کف تسهیلات ارائه شده به دلیل قرض‌الحسنه بودن متفاوت است و شامل کف ۵ میلیون تومانی و سقف ۱۰۰ میلیون تومانی می‌شود. علاوه بر این بر اساس برنامه‌های دولت قرار است ۲۰۰ هزار قالیباف نیز امسال بیمه شوند.

راهکار نمایشگاهی برای افزایش صادرات

در شرایطی که نگرانی‌ جدی در مورد کاهش میزان صادرات فرش ایران وجود دارد، رییس مرکز ملی فرش ایران علاوه بر پرداخت تسهیلات به فعالان این صنعت، برگزاری نمایشگاه را نیز از راهکارهای جبران این روند کاهشی عنوان کرد. بر این اساس قرار است در مهرماه امسال بیستمین نمایشگاه فرش دستباف با شرکت‌کنندگانی از ۵۲ کشور برگزار شود. به گفته مرداسی علاوه بر این، ۵۰ تاجر ایرانی مقیم خارج کشور نیز در این نمایشگاه حضور خواهند یافت؛ ضمن اینکه شرکت‌کنندگانی از کشورهای آلمان، بلژیک، ژاپن، ونزوئلا، الجزایر، ترکیه، اتریش، ایرلند، روسیه، مالزی، فرانسه، کره، چین، امارات، فنلاند، انگلیس و یونان نیز در این نمایشگاه حضور دارند.