ترانزیت 2/4 میلیون تن کالا از خاک ایران

گروه بازرگانی- آمار گمرک حاکی از آن است که طی ۵ ماه نخست سال جاری ۴ میلیون و ۲۳۰ هزار تن انواع کالا به ارزش ۱۴ میلیارد و ۶۹۰ میلیون دلار از خاک ایران به مقصد ۵۵ کشور دنیا صادر شده است که این رقم در مقایسه با مدت مشابه سال قبل از نظر وزن ۴۴/۳ درصد و از لحاظ ارزش ۳۳/۲۴ درصد افزایش نشان می‌دهد. از کل ترانزیت کشور در مدت مذکور براساس گروه‌های کالایی از نظر وزن و ارزش، «مواد غذایی» دارای سهمی معادل ۱۵/۱۱ و ۸۳/۵ درصد، «خودرو» دارای سهمی معادل ۴۳/۳ و ۸۱/۱۰ درصد، «سوخت» دارای سهمی معادل ۹۶/۲۶ و ۳۶/۷ درصد و «سایر کالاها» دارای سهمی معادل ۴۶/۵۸ و ۷۶ درصد بوده است. در مدت مذکور بیشترین درصد افزایش وزنی متعلق به گروه مواد غذایی با ۶۶ درصد بوده است.

در این مدت ۳۷ گمرک به‌عنوان مبدا ورودی کالاهای ترانزیتی فعال بوده‌اند که بیشترین میزان ترانزیت وزنی به‌ترتیب متعلق به گمرک شهیدرجایی با یک میلیون و ۸۳۳ هزار تن یا ۳۴/۴۲ درصد سهم، گمرک خسروی با ۵۷۷ هزار تن یا ۶/۱۳ درصد سهم، گمرک بازرگان با ۲۶۷ هزار تن یا ۳۱/۶ درصد سهم، گمرک سرخس با ۲۱۵ هزار تن یا ۰۷/۵ درصد سهم و گمرک باشماق با ۲۱۳ هزار تن یا ۰۴/۵ درصد سهم وزنی بوده است.گمرک‌های مذکور در پنج ماهه نخست سال ۱۳۹۰ از نظر وزنی، سهمی معادل ۹۲/۷۲ درصد از کل وزن ترانزیت خارجی کالا در کشور را به خود اختصاص دادند.براساس این گزارش، طی مدت زمان مورد بررسی، در بین گمرکات مقصد ترانزیت ۵۷ گمرک به‌عنوان مقصد کالاهای ترانزیتی از مسیر ایران فعال بودند. در بین گمرکات مقصد ترانزیت به‌لحاظ وزنی، گمرک دوغارون با ۴۸۲ هزار تن یا ۴۰/۱۱ درصد سهم، در رتبه نخست قرار داشت، گمرک بندر امام خمینی(ره) با ۴۵۶ هزار تن یا ۷۹/۱۰ درصد سهم، گمرک شهیدرجایی با ۳۴۹ هزار تن یا ۲۵/۸ درصد سهم، گمرک سرخس با ۳۴۰ هزار تن یا ۰۴/۸ درصد سهم و گمرک باشماق با ۳۱۳ هزار تن یا ۴۰/۷ درصد سهم، رتبه‌های دوم تا پنجم را دارا بودند. گمرکات مذکور از کل وزن ترانزیت خارجی کشور، سهمی معادل ۸۸/۴۵ درصد را به خود اختصاص دادند.

کشورهای مبدا ترانزیت خارجی

در این مدت، در مجموع ۹۴ کشور مبدا، کالاهای خود را از مسیر ایران ترانزیت کردند. عراق با ۸۴۳ هزار تن یا ۳۷/۲۰ درصد بیشترین سهم وزنی، چین با ۶۸۱ هزار تن و سهمی معادل ۴۴/۱۶ درصد رتبه دوم، ترکمنستان با ۴۰۳ هزار تن یا ۷۳/۹ درصد سهم، آذربایجان با ۳۵۹ هزار تن یا ۶۸/۸ درصد سهم و امارات متحده عربی با ۳۳۱ هزار تن یا ۸ درصد سهم وزنی، رتبه‌های بعدی را به خود اختصاص دادند. این پنج کشور، در مجموع معادل ۲۲/۶۳ درصد از وزن کل ترانزیت خارجی به تفکیک کشورهای مبدا را در اختیار داشتند.

مناطق ویژه اقتصادی و آزاد تجاری به‌عنوان کشور مبدا

طی مدت مذکور از ۸ منطقه ویژه اقتصادی و آزاد تجاری، منطقه آزاد ارس با ۷۰ هزار تن یا ۰۴/۷۸ درصد بیشترین سهم وزنی، منطقه آزاد قشم با ۱۱ هزار تن و سهمی معادل ۱۸/۱۲ درصد رتبه دوم، منطقه آزاد کیش با ۳ هزار تن یا ۴۳۱/۳ درصد سهم، رتبه سوم را به خود اختصاص دادند. این سه منطقه در مجموع معادل ۶۵/۹۳ درصد از وزن کل ترانزیت از طریق مناطق ویژه اقتصادی و آزاد تجاری به‌عنوان کشور مبدا را در اختیار گرفتند.

کشورهای مقصد ترانزیت خارجی

در این مدت، کالاهای ترانزیتی به مقصد ۵۵ کشور، از مسیر ایران ترانزیت شده است. امارات متحده عربی با ۹۹۶ هزار تن یا ۰۵/۲۷ درصد بیشترین سهم وزنی، افغانستان با ۷۴۴ هزار تن یا ۲۲/۲۰ درصد سهم، آذربایجان با ۵۴۹ هزار تن یا ۹۱/۱۴ درصد سهم، ترکمنستان با ۵۰۰ هزار تن یا ۵۹/۱۳ درصد سهم و عراق با ۳۴۵ هزار تن یا ۳۸/۹ درصد سهم رتبه‌های بعدی را به خود اختصاص دادند. این پنج کشور، در مجموع ۱۵/۸۵ درصد از وزن کل ترانزیت خارجی به تفکیک کشورهای مقصد را تشکیل می‌دهند.

مناطق ویژه اقتصادی و آزاد تجاری به‌عنوان کشور مقصد

ترانزیت خارجی به تفکیک مناطق ویژه اقتصادی و آزاد تجاری به‌عنوان کشور مقصد طی پنج ماهه نخست سال‌جاری نشان می‌دهد که از ۲۳ منطقه ویژه اقتصادی و آزاد تجاری، منطقه ویژه معادن و فلزات شهیدرجایی با ۱۳۸ هزار تن یا ۲۲/۲۵ درصد بیشترین سهم وزنی، منطقه آزاد ارس با ۸۵ هزار تن یا ۵۱/۱۵ درصد سهم، رتبه دوم و منطقه ویژه بندر امام با ۶۲ هزار تن یا ۳۵/۱۱ درصد سهم، رتبه سوم را به خود اختصاص دادند.این سه منطقه، در مجموع ۰۸/۵۲ درصد از کل وزن ترانزیت خارجی به تفکیک مناطق ویژه اقتصادی و آزاد تجاری به‌عنوان کشور مقصد را تشکیل می‌دهند.از سوی دیگر معاون وزیر راه و شهرسازی و رییس سازمان راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای می‌گوید: حجم ترانزیت کالا در کشور تا پایان امسال به ۱۲میلیون تن می‌رسد که درآمد حدود ۲ میلیارد دلاری را به دنبال دارد.