انتقاد مجدد از موانع بانکی صادرات

گروه بازرگانی- معاون کمک‌های تجاری سازمان توسعه تجارت ایران بار دیگر با انتقاد از تخصیص نیافتن ۱۰ درصد از کل تسهیلات بانکی به صادرکنندگان، حداکثر سهم تخصیص پیدا کرده به صادرات را دو درصد اعلام کرد. این دومین بار طی هفته گذشته است که کیومرث فتح‌اله کرمانشاهی یکی از عمده‌ترین مشکلات درون‌مرزی صادرکنندگان را اختصاص نیافتن۱۰ درصد سهم صادرات از کل تسهیلات بانکی عنوان می‌کند و می‌گوید: بانک‌ها باید ۱۰درصد از کل تسهیلات بانکی را به صادرات اختصاص دهند، اما به‌‌رغم پیگیری‌های متعدد سازمان توسعه تجارت این وعده هنوز محقق نشده است.

وی در گفت‌وگو با «ایسنا» ادامه داد: حداکثر سهم تخصیص پیدا کرده به صادرات، دو درصد است که باید سیستم بانکی کشور وعده‌های خود را عملیاتی کند.

کرمانشاهی افزود: سیستم بانکی باید به نحو مطلوب فعالیت کند و به وعده‌های مصوبات شورای پول و اعتبار در بسته‌های پولی و مالی به خصوص در زمینه ارائه تسهیلات به بخش صنعت و صادرات مطابق مقررات عمل کند.

وی ظرفیت وام‌دهی بانک‌ها در طول یک سال را بیش از ۱۷۰ هزار میلیارد تومان ذکر کرد و گفت: بر این اساس بانک‌ها باید وعده‌های قبلی را در زمینه توسعه صادرات عملیاتی کنند.

این مقام سازمان توسعه تجارت در ادامه با بیان اینکه رشد صادرات غیرنفتی بیانگر افزایش توان تولیدی و صادراتی کشور است، اظهار کرد: افزایش صادرات غیرنفتی کشور در سال‌های اخیر نشان می‌دهد که استراتژی توسعه صادرات غیرنفتی در دستور کار دستگاه‌های مرتبط قرار گرفته است.

وی همچنین عمده‌ترین مشکلات برون‌مرزی صادرکنندگان را، بحران‌ها و ناآرامی‌های موجود در برخی از کشورهای هدف صادراتی و انتقال پول عنوان کرد.