سه تصمیم برای واردات کالاهای غیرضرور

گروه بازرگانی - رییس سازمان توسعه تجارت ایران از تامین ارز واردات کالاهای غیرضرور از طریق صادرات، تعریف معادل حقوق ریالی برای جلوگیری از کم‌اظهاری برخی از کالاهای وارداتی و ممنوعیت استفاده از کالاهای وارداتی مشابه تولید داخلی در دستگاه‌های دولتی به عنوان سه تصمیم جدید دولت برای کنترل واردات کالاهای غیر ضرور خبر داد. به گفته او دو تصمیم نخست در حال طی کردن فرآیند اداری خود هستند و تصمیم دیگر توسط معاون اول ریاست‌جمهوری ابلاغ شده است. حمید صافدل در مورد تکلیف واردات کالاهای غیرضرور که پیش از این از شناسایی ۲۴۰ قلم کالا خبر داده بود، به «ایسنا» گفت: در مورد واردات اقلام غیرضرور چند تصمیم گرفته شده است. اول اینکه در مورد روش‌های تامین ارز واردات آنها تصمیم گرفته شده که تامین ارز از محل صادرات باشد. به این معنا که ما به صادرات در مقابل واردات ارزش دادیم. به گفته او این تصمیم در حال طی کردن فرآیند اداری خود است تا پس از ابلاغ اجرا شود.

صافدل می‌گوید: در کنار این ما اخیرا تنفیذی را از مقام معظم رهبری در مورد واردات کالاهایی که تولید مشابه دارند داشتیم که تکلیف کردند دستگاه‌های دولتی از خرید کالای وارداتی مشابه تولید داخل خودداری کنند که بلافاصله معاون اول ریاست‌جمهوری این موضوع را به همه دستگاه‌ها ابلاغ کردند و ما هم در حوزه ثبت سفارش یک فرآیند کنترلی را تعریف و لحاظ کردیم تا در جهت حمایت از تولیدات داخلی، دولت برای خانواده بزرگ خود کالاهایش را از منابع تولید داخلی تامین کند.

معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت گفت: همچنین تعریف معادل حقوق ریالی را برای گروهی از کالاها داریم که امکان کم‌اظهاری را از واردکننده می‌گیرد. او در این مورد توضیح داد: بعضی از کالاها با حداقل قیمت وارد می‌شوند که به دلیل اظهار خلاف واقع که ممکن است توسط برخی از واردکنندگان انجام شود، امکان رقابت را از تولیدکننده داخلی می‌گیرد. برای جلوگیری از کم‌اظهاری با توافقی که با گمرکات و همکاران حوزه صنعت داشتیم یک حداقل معادل ریالی را تعریف کردیم که به ازای هر واحد وارداتی درصد مشخصی از تعرفه یا یک رقم ثابت ریالی پرداخت شود که هرکدام در محاسبه گمرکی بیشتر باشد لحاظ خواهد شد. صافدل تصریح کرد: اکنون لیست این کالاها درآمده و در حال طی مراحل تصویب و ابلاغ است. البته این روش قبلا در مورد گروهی از کالاهای تولیدی از جمله برخی ابزارآلات و یراق‌آلات مورد آزمون قرار گرفته بود و در کتاب صادرات و واردات وجود داشت؛ اما از آنجایی که برخی از واحدهای تولیدی از این روش استقبال کردند ما این را به گروه کالایی بیشتری تعمیم می‌دهیم.