کاهش چشمگیر تجارت با انگلیس

گروه بازرگانی- آمار گمرک ایران حاکی از آن است که در هفت ماهه نخست سال ۸۹، ۸۴۱ هزار تن کالا به ارزش ۵۶۴ میلیون دلار از انگلیس وارد ایران شده که این میزان امسال به رقم شش هزار تن به ارزش ۹۹ میلیون دلار رسیده و از نظر وزن و ارزش به ترتیب ۲۹/۹۹ درصد و ۵۱/۸۲ درصد کاهش یافته است. چندی پیش عضو کمیسیون امنیت ملی مجلس شورای اسلامی تنها نتیجه رابطه اقتصادی با انگلیس را واردات سیگار عنوان کرد و با بیان اینکه این کشور پس از انقلاب ورود کالاهای استراتژیک به کشور را ممنوع کرده بود، خاطرنشان کرد که کاهش این رابطه هیچ آسیبی به اقتصاد ایران نخواهد زد.

یوسف دانشور، نایب رییس اتاق بازرگانی انگلیس و ایران در این رابطه می‌گوید که ارزش مبادلات تجاری مستقیم میان ایران و انگلیس در پیش از انقلاب سالانه بیش از یک میلیارد پوند بود که در سال‌های پس از انقلاب رو به کاهش گذاشت و هم‌اکنون به کمتر از ۳۰۰ میلیون پوند در سال رسیده است.

از سوی دیگر علینقی خاموشی، رییس اتاق ایران و انگلیس نیز می‌گوید: فقط باید منتظر بمانیم و ببینیم چه می‌شود. البته معتقدم که این مناقشه نیز برطرف می‌شود، به شرط آنکه خودزنی نکنیم.

به گفته خاموشی کالاهای انگلیسی ماه‌ها است که در گمرکات جنوبی ایران مانده و گمرک اجازه ترخیص به این کالاها را نمی‌دهد و باید پرسید که «گمرک ایران چرا چنین می‌کند؟»

خاموشی همچنین در واکنش به اتفاقات اخیر خاطرنشان کرده است: اگر رییس اتاق ایران بودم اجازه نمی‌دادم در این پنج سال اوضاع به اینجا برسد که این تحریم‌ها علیه اقتصاد ما رقم بخورد. در طول این پنج سال صدایی از اتاق بازرگانی درنیامد. ما باید نسبت به دخالت سیاسیون در اقتصاد هشدار دهیم. اینکه ریسک ایران را در بازار جهانی بالا می‌برند سیاسی است و نه اقتصادی.