گروه بنگاه‌ها - وزارت صنعت و تجارت افغانستان و سازمان منطقه آزاد چابهار تفاهم‌نامه همکاری تجاری امضا کردند.

انورالحق احدی، وزیر صنعت و تجارت افغانستان در مراسم امضای این تقاهم‌نامه گفت: منطقه آزاد چابهار یک موقعیت ممتاز بین‌المللی در نقشه جهان دارد؛ زیرا کشورهای محصور در خشکی نظیر افغانستان و برخی کشورهای آسیای میانه و مرکزی موقعیتی یافته‌اند که به بازارهای جهانی دسترسی یابند و کالاهای خود را از طریق این منطقه به ۵ قاره صادر کنند. وی ضمن تاکید بر توسعه روابط تجاری و اقتصادی دوطرف، اظهار امیدواری کرد که به زودی خط هوایی کابل، چابهار و دبی نیز راه‌اندازی شود. احدی همچنین از آمادگی بانک‌های افغان از جمله بانک کابل برای راه‌اندازی شعبه در چابهار هم خبر داد.

شهباز یزدانی، رییس هیات ‌‌مدیره و مدیرعامل سازمان منطقه آزاد تجاری - صنعتی چابهار نیز در این مراسم گفت: ما خواهان ثبت شرکت و راه‌اندازی دفاتر دو طرف در منطقه و کابل هستیم. ضمن اینکه راه‌اندازی خط مستقیم کشتیرانی از چابهار به چین در دست اقدام و هم‌اکنون خط منظم ۸ روزه کشتیرانی از کراچی به دبی، بندرعباس و چابهاربرقرار است.

به گفته او، بندر چابهار تسهیلات زیادی را برای سرمایه‌گذاران افغان در نظر گرفته که از آن جمله اجاره طولانی مدت زمین با تخفیفات ویژه، تسریع در ترخیص کالا، تخفیفات گمرکی، معافیت‌های مالیاتی ۲۰ ساله و ۳۰ درصد تخفیف در هزینه تخلیه کانتینری است.

براساس گزارش‌های رسمی سال ۲۰۱۰ میلادی، ‌ارزش صادرات افغانستان به نقاط مختلف جهان ۴۴۳ میلیون دلار برآورد شده و میوه تازه، خشکبار، فرش و کف‌پوش‌های دستباف، دانه‌های روغنی، گیاهان دارویی، پشم و مو مهم‌ترین اقلام صادراتی این کشور است. همچنین میزان واردات افغانستان چهار میلیارد و ۸۵۰ میلیون دلار و شامل انواع کف‌پوش‌، دارو، پودر یا مایع لباسشویی دستی، شیرینی، انواع روغن نخل (به استثنای خام)، نان‌، سیمان، آهن و فولاد و بنزین بوده است.