رونمایی از بسته ‌حمایتی اصناف

اعتبار ۶ میلیون تومانی برای هر صنف!

گروه بازرگانی - بسته حمایتی ۲۵۰ میلیارد تومانی اصناف پس از یک سال تاخیر، رونمایی شد تا ۴۰ هزار واحد صنفی انرژی‌بر تولیدی که تا ۱۰ روز دیگر تایید درخواست آنها در وزارت صنعت، معدن و تجارت آغاز می‌شود، به طور میانگین «۶ میلیون تومان» تسهیلات دو و سه ساله دریافت کنند. رونمایی از بسته حمایتی اصناف در سال دوم هدفمندی یارانه‌ها در شرایطی است که به گفته رییس شورای اصناف کشور، حداقل ۷۰۰ هزار واحد صنفی در انتظار دریافت تسهیلات بسته حمایتی به سر می‌برند و تسهیلات ۶ میلیون تومانی، پول آب و برق این واحدها هم نمی‌شود، چه رسد به نوسازی امکانات آنها!

اما معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت، همه صنوف انرژی‌بر تولیدی و خدماتی را مشمول این بسته دانسته و اعلام می‌کند، صنوفی که از طریق سایت معاونت بازرگانی داخلی وزارت صنعت، معدن و تجارت ثبت‌نام کرده‌اند، در اولویت پرداخت تسهیلات قرار دارند.

بسته حمایتی اصناف بر اساس ماده ۸ قانون هدفمند کردن یارانه‌ها مبنی بر اختصاص ۳۰ درصد از وجوه حاصل از قانون برای حمایت از واحدهای تولیدی، صنفی و خدماتی پیش‌بینی شد و پس از تصویب آیین‌نامه اجرایی در سال ۸۹ از سوی ستاد هدفمندی یارانه‌ها و مصوبه تاکیدی دولت در شهریورماه سال‌جاری، مقرر شد که ۲۵۰ میلیارد تومان برای حمایت از بخش صنفی کشور اختصاص یابد.این مصوبه به دستگاه‌های اجرایی و بانک مرکزی ابلاغ شد و متعاقب آن، معاونت بازرگانی داخلی وزارت صنعت،‌معدن و تجارت مکلف شد تا قرارداد عاملیت را با بانک‌های عامل برای هزینه‌کرد این مبلغ تنظیم ‌کند، قراردادی که هفته گذشته نهایی شد و معاونت بازرگانی داخلی وزارت صنعت، معدن و تجارت تفاهم‌نامه و قرارداد عاملیت را با بانک ملی ایران برای تامین تسهیلات از محل منابع این بانک به امضا رساند.

حداقل و حداکثر سود تسهیلات

محمدعلی ضیغمی، معاون بازرگانی داخلی وزارت صنعت، معدن و تجارت در مورد نرخ سود تسهیلات مذکور اعلام می‌کند: نرخ سود در قالب بسته سیاستی- نظارتی بانک مرکزی تعیین شده و بر اساس آن، نرخ تسهیلات جعاله برای دوره‌های کوتاه‌مدت دو ساله ۱۱ درصد و برای بیش از آن، ۱۴ درصد است؛ ضمن اینکه پیش‌بینی شده تا از محل یارانه‌ ۲۵ میلیارد تومانی سود تسهیلات، با هماهنگی مرکز امور اصناف و بازرگانان، بین ۶ تا ۷ درصد سود تسهیلات دریافتی از سوی صنوف، از محل این یارانه پرداخت شود.

ضیغمی در گفت‌وگو با «مهر» تصریح کرد: با احتساب این موضوع، واحدهای تولیدی- صنفی انرژی‌بری که مشمول دریافت تسهیلات با دوره بازپرداخت حداکثر دو ساله می‌شوند، باید حداکثر ۵ درصد سود پرداخت کنند و واحدهایی که متقاضی بازپرداخت تسهیلات در دوره‌ای بیش از دو سال هستند نیز حداکثر ۷ درصد یارانه سود دریافت می‌کنند.

بر اساس اعلام ضیغمی، همچنین مقرر شده که سازمان هدفمندی یارانه‌ها نیز ۲۵۰ میلیارد ریال بابت پرداخت یارانه سود تسهیلات در اختیار بانک ملی قرار دهد تا صنوف بتوانند با شرایط بهتری، تسهیلات دریافت کنند.

بیش از ۵۰ درصد اصناف نیازمند حمایت دولت

دفاع از نرخ سود تسهیلات بسته حمایتی اصناف از سوی این مدیر ارشد دولتی در حالی است که رییس شورای اصناف کشور می‌گوید، ۶۰۰ هزار واحد تولیدی و ۱۰۰ تا ۱۵۰ هزار واحد توزیعی انرژی‌بر باید مشمول دریافت تسهیلات شوند و از این رو، رقم بسته حمایتی دولت برای اصناف باید حداقل ۳ برابر ۲۵۰ میلیارد تومان اعتبار کنونی باشد.

قاسم نوده‌فراهانی در گفت‌وگو با «دنیای اقتصاد» خاطرنشان می‌کند که ۶۰ درصد واحدهای صنفی کشور معادل حدود یک میلیون و ۸۰۰ هزار واحد، توزیعی و ۴۰ درصد واحدهای صنفی معادل ۶۰۰ تا ۶۵۰ هزار واحد تولیدی هستند و بر این اساس کل واحدهای صنفی تولیدی و حداقل ۱۰ درصد واحدهای توزیعی باید مشمول بسته حمایتی اصناف شوند.

مطالبه بیش از یک ضامن؛ ممنوع!

از سوی دیگر، مدیرکل دفتر خدمات بازرگانی وزارت صنعت، معدن و تجارت نیز با اعلام اینکه پرداخت تسهیلات ۲۵۰ میلیارد تومانی به صنوف انرژی‌بر ظرف ده روز آینده آغاز خواهد شد، تصریح می‌کند که شعب بانکی نباید از واحدهای صنفی، بیش از یک ضامن مطالبه کنند. به گفته عباس کاظمی، مرکز امور اصناف و بازرگانان وزارت صنعت، ‌معدن و تجارت، آیین‌نامه اجرایی این کار را تنظیم کرده و تشکیلاتی را نیز در سطح استان‌ها و ستاد وزارتخانه تشکیل داده که به بررسی طرح‌ها و معرفی آنها به بانک می‌پردازد.

بر اساس اعلام مدیرکل دفتر خدمات بازرگانی وزارت صنعت، معدن و تجارت، زمانی که درخواست‌ها ثبت می‌شود، کارگروه‌های شهرستانی آن را مورد بررسی قرار می‌دهند و تعدادی از آنها که اولویت بیشتری دارند و جزو گروه صنوف انرژی‌بر هستند، انتخاب و به ستادهای استانی معرفی می‌شوند. ستاد استانی نیز بر اساس میزان تسهیلاتی که سقف تعیین‌شده است، ‌نسبت به انتخاب طرح‌های اولویت‌دار استان خود اقدام می‌کند. به این معنا که طرح‌ها از طریق سامانه به بانک عامل معرفی می‌شوند.

کاظمی البته یادآوری می‌کند که میانگین پرداختی که مرکز اصناف درخواست کرده، حدود ۶ میلیون تومان برای هر واحد است که بر اساس بررسی ستادهای استانی این رقم تا ۱۰ میلیون تومان نیز قابل افزایش است.

واگذاری وام‌ها تا قبل از اسفند

همچنین رییس مرکز امور اصناف و بازرگانان وزارت صنعت، معدن و تجارت نیز با تایید اجرای بسته حمایتی تا ۱۰ روز آینده به خبرنگار «دنیای اقتصاد» می‌گوید: اعتبار اختصاص داده شده در این مرحله فقط ۱۰ درصد از واحدهای تولیدی را تامین خواهد کرد.به گفته حسن رادمرد، برای تسهیلاتی که در ۲ سال بازپرداخت می شود، سود ۴ درصد و برای تسهیلاتی که طی ۳ سال بازپرداخت می‌شود، سود ۳ درصد در نظر گرفته شده است. او یادآوری می‌کند که تا قبل از اسفند ماه یعنی پایان سال بانکی، واگذاری وام واحدهای تولیدی آغاز می‌شود.

به گفته او دریافت ضمانت‌ها در بانک عامل با نگاه حداقلی انجام خواهد گرفت و حتی متقاضیان خود می‌توانند برای همدیگر ضامن شوند.یادآور می‌شود قرارداد پرداخت تسهیلات بسته حمایتی اصناف تا پایان خرداد سال ۹۱ اعتبار دارد و این بسته ۱۰ بندی مواردی چون تعیین تعرفه برق واحدهای تولیدی صنفی مشابه تعرفه واحدهای صنعتی، واگذاری صدور جواز کسب تمام امور حمل‌و‌نقل درون و برون شهری به اتحادیه‌ها، تخصیص ۴ هزار میلیارد ریال تسهیلات برای تجهیز واحدهای صنفی به صندوق مکانیزه فروش، ارتقای پوشش بیمه‌ای کارفرمایان صنفی کم‌درآمد، اختصاص تسهیلات مورد نیاز برای ساخت ۳۵۰ واحد اداری صنفی کوچک و متوسط، تخصیص اعتبارات ویژه و خاص برای آماده‌سازی زیرساخت‌های مجتمع‌ها و شهرک‌های صنفی و اعطای تسهیلات برای مشارکت اصناف در طرح اشتغال خانگی را شامل می‌شود.