گروه بازرگانی- معاون امور گمرکی گمرک از فعال شدن سیستم متمرکز تعیین ارزش گمرکی (ستاگ) در ۴۰ گمرک مهم کشور و پیوستن گمرکات قشم، چابهار، پیام، نوشهر و آستارا به این سیستم در آینده نزدیک خبر داد.

محمد رضا نادری به «ایسنا»، گفت: از دی ماه سال‌جاری گمرکات شهید رجایی، خرمشهر، فرودگاه امام خمینی (ره)، بندرلنگه، چابهار، سلفچگان، قم، گناوه، کیش، یزد، آبادان، امیرآباد، سیرجان، شهید باهنر و زاهدان به این سیستم پیوسته‌اند. وی در توضیح مزایای اجرای سیستم متمرکز تعیین ارزش (ستاگ) اظهار کرد: این سیستم دارای دستاوردها و مزایای زیادی است که دسترسی همه گمرکات کشور به بانک جامع و یکسان اطلاعات ارزش و پایش به ‌روز و جامع اطلاعات و سوابق ارزش در گمرک ایران را فراهم می‌کند.

نادری مقابله با کم‌اظهاری و بیش‌اظهاری، جلوگیری از تضییع حقوق دولت، افزایش درآمدهای گمرکی، کاهش حجم مکاتبات و اختلافات گمرکی، افزایش سرعت و دقت در تعیین ارزش کالا و تسهیل ترخیص کالا، افزایش ۸۰ درصدی حجم اطلاعات ثبت‌شده و کاهش اعمال سلیقه‌های فردی در تعیین ارزش گمرکی را از جمله مزایای سیستم ستاگ برشمرد.

معاون امور گمرکی گمرک در ادامه به بسته حمایتی گمرک اشاره کرد و گفت: در بسته حمایتی گمرک خدمات ویژ‌ه‌ای در جهت حمایت از بخش تولید به ویژه‌ واحدهای تولیدی و تولیدات صادرات‌گرا پیش‌بینی شده است.

وی ادامه داد: در راستای حمایت از واحدهای تولیدی ارائه خدماتی از قبیل اعطای مجوز ترخیص مواد اولیه و قطعات مورد نیاز واحدهای تولیدی به ‌صورت نسیه و بدون پرداخت حقوق ورودی با نگهداری بخشی از کالا به میزان حقوق ورودی پیش‌بینی شده است که این مجوز از سوی دفتر واردات صادر شده و کمک قابل‌توجهی به واحدهای تولیدی برای جبران کمبود نقدینگی است.

به گفته نادری برای بهبود وضعیت تولید به ‌ویژه تولید صادرات‌گرا نیز تمهیداتی پیش‌بینی شده که از جمله آن می‌توان به اجرای ورود موقت مواد اولیه و تجهیزات مورد نیاز کالاهای صادراتی مطابق ماده ۱۲ قانون مقررات صادرات و واردات، ماده ۲۴ آیین‌نامه اجرایی آن و ماده ۲۰ قانون تسهیل نوسازی صنایع و استرداد حقوق ورودی مواد اولیه و تجهیزات وارداتی به ‌کار رفته در تولید کالاهای صادراتی مطابق ماده ۱۴ قانون مقررات صادرات و واردات و ماده ۲۵ آیین‌نامه اجرایی آن اشاره کرد. نادری همچنین ارائه خدمات ارزیابی در محل به صادرکنندگان متقاضی انجام تشریفات ارزیابی محمولات صادراتی در انبار یا واحد تولیدی و هدایت اظهارنامه‌های صادراتی متعلق به صادرکنندگان نمونه کشوری به مسیرهای سبز و زرد در سیستم انتخاب مسیر اظهارنامه‌های صادراتی را از دیگر اقدامات حمایتی سازمان گمرک از بخش تولید برشمرد.