گروه صنعت و معدن- یک پژوهشگر ایرانی که در دانشگاه ویرجینیای اقتصاد درس می‌دهد، در یک پژوهش مهم هشدار داده است، بازارهای کار ایران تناسبی با جذب جمعیت جوان به سرعت در حال رشد ندارند.

صالحی اصفهانی در نتیجه گیری تحقیق خود با اشاره به نتایج تحقیق رابرت فوگل برنده جایزه نوبل اقتصاد می‌نویسد: «از آن جا که کارکنان جوان‌تر منبع ایده‌های جدید هستند کندکردن روند برتری نسل بعدی ممکن است منجر به کند کردن آهنگ تغییرات تکنولوژیک شود.» این تحقیق نشان می‌دهد گذار جمعیتی ایران احتمالا این کشور را از سریع‌ترین رشد گروه‌های سنی جوان در جهان برخوردار کرده است.

پیش‌بینی صالحی اصفهانی این است که در ۱۵ سال آینده گروه‌های سنی جوان کنونی با رسیدن به سن بزرگسالی‌ بر کسانی‌ که هم اینک چرخ‌های اقتصادی ایران را در دست دارند، حداقل از نظر تعداد، غلبه خواهند کرد. اما، همان گونه که پیش از این گفته شد، عوامل متعددی که گذار آنان را به دوران بزرگسالی‌ سد کرده‌اند مانع چنین غلبه‌ای خواهند شد.

به اعتقاد او با فرو رفتن اقتصاد کشور در رکود از سال ۱۳۸۷ دورنمای بازپرداخت وام‌های بانک‌ها تیره‌تر شده و این امور موجب محدود شدن بیشتر اعتبارات شده است. برنامه‌های مشابه وام‌دهی‌ برای ازدواج و مسکن نیز به علت مشکلات اداری و محدودیت اعتبارات دچار مشکل شده است. شگفت آنکه زمینه‌هایی‌ که دولت و قانونگذاران را به خود مشغول کرده است دیگر حتی توجهی‌ به مساله جوانان ندارد. سیاست‌های ابتکاری جدید دولت شامل موضوعاتی از قبیل اصلاحات در یارانه‌هایی‌ که چندین دهه از عمر آن می‌گذرد، اصلاح قوانین خانواده، احیای رشد جمعیت و نیز رویارویی اتمی‌ با غرب می‌شود، اما هیچ گونه سیاستی برای بهره‌برداری ترکیب جوان جمعیت کشور در دستور کار نیست.