گره گشایی از «گشایش اعتبار»

عکس: آکو سالمی

تخصیص ردیف بودجه ویژه برای جبران عوارض تحریم‌ها

پیشنهاد نهاوندیان به دولت: فرصت مذاکره با ۱+۵ را غنیمت بشمارید نفیسه آفرین‌زاد - در شرایطی که بودجه ۹۱ مسیر بررسی در کمیسیون‌های تخصصی را طی می‌کند، فعالان اقتصادی در آخرین گردهمایی خود در سال ۹۰، بر لزوم اتخاذ تدابیری برای آسان کردن گشایش اعتبارها در بودجه ۹۱ و نیز تخصیص ردیف بودجه‌ای خاص برای جبران عوارض تحریم‌ها بر بخش خصوصی تاکید کردند. رییس اتاق ایران در این باره می‌گوید: در شرایط فعلی که گشایش‌های بانکی با موانع بسیاری روبه‌رو است، باید در بودجه تصمیماتی اتخاذ شود تا گشایش‌های داخلی به راحتی اتفاق افتد.این خواسته بخش خصوصی از آنجا مطرح می‌شود که در بهمن‌ماه، بانک مرکزی دستورالعمل جدیدی برای رفع موانع گشایش ال‌سی یا همان اسناد اعتباری پیش پای بخش خصوصی گذاشت که بر اساس آن، پیش شرط گشایش اعتبار برای معاملاتی در بخش خصوصی که یک سوی آن باید حتما دستگاه‌های دولتی باشد، از روند گشایش اعتبارها کنار رفت؛ اما آن طور که اعضای فعال بخش خصوصی می‌گویند؛ این دستورالعمل هنوز به مرحله اجرا نرسیده است. البته پیشنهادهای بودجه‌ای بخش خصوصی برای سال آینده به اینجا ختم نمی شود و آنها خواستار در نظر گرفتن ردیفی ویژه برای برطرف کردن عوارض ناشی از محدودیت‌های تحریم برای فعالان اقتصادی هم هستند.

نکته‌ای که محمد نهاوندیان آن را در دهمین و آخرین نشست هیات نمایندگان اتاق ایران به صراحت مورد تاکید قرار داد و تصریح کرد: در سالی که با نام جهاد اقتصادی گذشت، به‌‌رغم محدودیت‌هایی که بدخواهان برای ما به ‌وجود آوردند، فعالان اقتصادی در تولید، صادرات و واردات با جدیت به راه خود ادامه دادند و در این شرایط، آنچه مورد نیاز ما است، حمایت جدی از فعالیت‌های بخش‌خصوصی است که می‌تواند با در نظر گرفتن ردیف بودجه‌ای خاص برای جبران عوارض ناشی از تحریم‌ها برای بخش خصوصی محقق شود.

غنیمت شمردن فرصت مذاکره با ۱+۵

رییس پارلمان بخش‌خصوصی در ادامه سخنانش در خصوص تحریم‌ها، بهره برداری از فرصت مذاکره ایران با ۱+۵ را نیز مورد تاکید قرار داد و گفت: این فرصت را باید برای رفع همه تحریم‌ها مغتنم دانست و مورد توجه جدی قرار داد؛ چرا که حراست از حق رقابت برابر برای فعالان بخش‌خصوصی وظیفه اصلی دولتمردان است که باید در این مذاکرات مورد توجه باشد.نهاوندیان در عین حال اذعان کرد: افرادی که به دنبال اخلال در این روابط هستند، به ‌طور قطع اهداف دیگری را هم دنبال می‌کنند.رییس اتاق ایران همچنین با اشاره به سفر اخیر خود به کشور الجزایر گفت: فرصت‌های صدور خدمات فنی و مهندسی به این کشور بسیار بی‌نظیر است؛ زیرا ۲۵۰ میلیارد دلار سرمایه در این کشور در زمینه‌های سدسازی، راه‌سازی، ساختمان‌سازی و غیره در نظر گرفته شده که باید این فرصت‌ها را برای جهش اقتصادی ایران مغتنم بدانیم.

نهاوندیان در پایان سخنانش از ظرفیت بالای قلم و هنر در ارتقای جایگاه بخش خصوصی هم سخن گفت و خاطرنشان کرد: برای ارتقا و اصلاح فرهنگ اقتصادی، باید از قلم و هنر هنرمندان خود سود ببریم. او از همین رو، موفقیت اصغر فرهادی برای کسب‌ جایزه اسکار امسال را نیز تبریک گفت که این موضوع با تشویق ممتد حضار همراه شد.

گزارش تفریغ بودجه سال ۸۹

بر اساس این گزارش، محور دهمین جلسه هیات نمایندگان اتاق بازرگانی، صنایع و معادن ایران، بررسی تفریغ بودجه سال ۸۹ و تصویب بودجه سال ۹۱ اتاق ایران بود که گزارش آن از سوی حسین نقره‌کار شیرازی، دبیرکل اتاق ایران ارائه شد و او در این باره اعلام کرد: از سال ۱۳۸۶ تا ۱۳۸۹ روند بودجه‌های اتاق، وضعیت مثبتی را نشان می‌دهد. در سال ۱۳۸۶ روند درآمدی، خدمات مالی و درآمد عملیاتی در بخش ۳ در هزار، ۱۵۶ میلیارد ریال درآمد و ۶۷ میلیارد ریال میزان مصارف، برآورده شد. در سال ۸۷، منابع درآمدی کاهش یافت که براین اساس، میزان درآمد بیش از ۸۲ میلیارد ریال و میزان مصارف برابر با ۱۰۴ میلیارد ریال بود؛ اما در سال ۸۸، روند جهشی را تجربه کردیم؛ به‌گونه‌ای که ۲۱۵ میلیارد ریال درآمد داشتیم و ۱۶۶ میلیارد ریال هزینه کردیم. دبیرکل اتاق ایران ادامه داد: قرار بود در سال ۱۳۸۹ هم از تسهیلات بانکی استفاده کنیم که محقق نشد؛ اما بیش از ۲۶۱ میلیارد ریال درآمد کسب کردیم و ۲۷۳ میلیارد ریال هم هزینه کردیم. البته در این سال، درآمد ۳ در هزار به ‌علت اعلام پس از کسر معافیت‌ها، کاهش یافت و در بخش هزینه‌های سرمایه‌ای نیز ۷۰ درصد از مبلغ در نظر گرفته شده، جذب نشد.

در ادامه این نشست، اعضای هیات نمایندگان اتاق ایران در خصوص گزارش تفریغ بودجه سال ۱۳۸۹ به اعلام نظر پرداختند که در نهایت این گزارش با اکثریت آرا به تصویب رسید.

پس از آن، دبیرکل اتاق ایران به ارائه گزارش برنامه‌های عملیاتی اتاق ایران در سال ۱۳۹۱ نیز پرداخت و در این باره بیان کرد: از سال ۱۳۵۱ تا ۱۳۹۱ تعداد برنامه‌ها از ۳۸ به ۳۵۳ برنامه در طول یک‌ سال رسید. به گفته نقره کار شیرازی، آغاز به کار شورای گفت‌وگوی دولت و بخش‌خصوصی و پیگیری تصویب قانون بهبود مستمر محیط کسب‌وکار از سوی مجلس از مهم‌ترین اقدامات اتاق در این سال بوده است. همچنین در سال ۱۳۹۰، واحد جدیدی به منظور ساماندهی امور کشاورزی و آب اتاق ایران، راه‌اندازی و عنوان کشاورزی نیز به دنباله نام اتاق ایران افزوده شد که در سال آینده اجرایی می‌شود.در پایان این جلسه، خزانه‌دار اتاق ایران نیز به ارائه گزارش بودجه پیشنهادی سال ۱۳۹۱ این اتاق پرداخت و اعلام کرد: در سال آینده پنج و نیم میلیارد ریال، برای ساختمان اتاق‌ها در نظر گرفته شده، اما تمرکز بودجه و درآمد اتاق در سال ۹۱ برای زیرساخت‌ها و تجهیزات نرم‌افزاری اتاق‌ها است که این میزان از یک در هزار درآمد اتاق، تامین خواهد شد. به گفته محمود اسلامیان، کل وصولی سه در هزار در سال ۱۳۹۰، برابر با ۲۶ میلیارد بود که ۱۰ میلیارد از آن، سهم اتاق‌های شهرستان‌ها و ۱۵ میلیارد ریال، سهم اتاق ایران بود. هزینه‌های مورد نظر برای سال ۱۳۹۱ نیز برابر با ۳۶ میلیارد تومان پیش‌بینی شده است.