گروه بازرگانی - رییس موسسه مطالعات و پژوهش‌های بازرگانی با مطرح‌کردن کاربردهای هجینگ ارزی برای پوشش نوسانات نرخ ارز، عنوان کرد که در صورت تصویب شورای پول و اعتبار، هجینگ ارزی پوششی برای نوسانات نرخ ارز در مقابل ریال خواهد بود. او همچنین متذکر شد هم اکنون مشکلی در زمینه مبادلات ارز به ارز در شبکه بانکی کشور وجود ندارد و فقط مشکل ارز به ریال در این بازار مشاهده می‌شود. مهدی فتح‌اله با بیان اینکه یکی از مشکلات صادرکنندگان و واردکنندگان تغییرات نرخ ارز است که موجب ضرر و زیان این گروه می شود، افزود: به عنوان نمونه یک صادرکننده کالایی را صادر کرده و قرار است پول آن را به صورت ارز بعد از چند ماه دریافت کند؛ اما این صادرکننده نگران است که بعد از این مدت قیمت ارز کاهش پیدا کند و موجب ضرر و زیان وی شود. از طرفی گاهی یک واردکننده نیز می‌خواهد قیمت کالای وارداتی خود را بعد از چند ماه بپردازد، اما نگران است بعد از این مدت نرخ ارز بالا رود و نتواند به تعهداتش عمل کند. در این زمان هجینگ ارزی کاربرد پیدا می‌کند.

به گفته او، یکی از متداول‌ترین شقوق قراردادهای آتی برای مدیریت انواع ریسک‌ها، دور نگاه داشتن فعالان اقتصادی از ریسک‌های ناشی از نوسانات ارزش پول است که به طور عمومی در قالب ابزار هجینگ مدیریت می‌شود. وی تصریح کرد: با توجه به شرایط ارزی کشور هجینگ ارزی ابزار جدیدی برای کاهش و جبران ریسک تولیدکننده و صادرکننده تلقی می‌شود.

رییس موسسه مطالعات و پژوهش‌های بازرگانی در مورد هجینگ ارزی توضیح داد: ماهیت قرارداد هجینگ به این شکل است که یک صادرکننده بعد از مدتی پول خارجی به دستش خواهد رسید و اکنون نگران است ارزش آن پول کاهش یابد. بنابراین قرارداد فیوچرز یا قرارداد اختیار فروش را با کسی منعقد و آن فرد نیز متعهد می‌شود در سررسید مشخص مقدار معینی ارز را از فرد یاد شده به مبلغی مشخص خریداری کند. همچنین کاربرد هجینگ ارزی برای واردکننده به این صورت است که یک واردکننده می‌خواهد در شش ماه آینده کالایی را وارد کند که بابت آن نیاز به ارز دارد؛ اما نگران است قیمت ارز بالا رود، در نتیجه وی از اختیار خرید استفاده کرده و قرارداد خرید ارز را منعقد کرده یا از قرارداد فیوچرز ارز استفاده می‌کند. به این معنا که شخصی متعهد به فروش مقدار معینی ارز به مبلغ مشخص می‌شود.

به گفته رییس موسسه مطالعات و پژوهش‌های بازرگانی هجینگ ارزی در صورت تصویب شورای پول و اعتبار پوششی برای نوسانات نرخ ارز در مقابل ریال خواهد بود.