گروه بازرگانی- گزارش سازمان تجارت جهانی از روند شکننده رشد مبادلات کالا بین کشورهای مختلف نشانگر آن است که رشد خدمات بازرگانی از منفی 11 درصد در 2009 به 10 درصد در سال 2010 افزایش یافته و در سال 2011 به 11 درصد رسیده است.

در بخش واردات جهانی خدمات بازرگانی نیز وضعیت تقریبا به همین منوال است. در واقع در سال گذشته هیچ رشدی در واردات خدمات بازرگانی به وجود نیامد؛ آنچنان که در سال ۲۰۱۰ نرخ رشد این شاخص ۱۰ درصد اعلام شده بود که این نرخ در سال ۲۰۱۱ نیز بدون تغییر تکرار شده است.
به طور کلی در سال گذشته میلادی در مجموع 4150 میلیارد دلار خدمات بازرگانی صادر شده و 3865 میلیارد دلار نیز از این خدمات وارد شد. حدود یک چهارم کل ارزش تجارت خدمات بازرگانی در آسیا اتفاق افتاده است، جایی که چین، ژاپن و هند توانسته‌اند اقتصاد متکی به خدمات خود را رشد دهند و به شاخص‌های جهانی نزدیک شوند.
در گزارش سازمان تجارت جهانی، ایالات متحده آمریکا در صدر کشورهای صادرکننده خدمات بازرگانی قرار گرفته، این کشور با صادرات ۵۷۸ میلیارد دلاری ۹/۱۳ درصد از صادرات خدمات بازرگانی جهان را به خود اختصاص داده است و در مجموع نیز ۱۱ درصد رشد را نسبت به سال ۲۰۱۱ تجربه کرده است.
از سوی دیگر درمیان 30 واردکننده بزرگ خدمات بازرگانی جهان نیز باز ایالات‌متحده آمریکا با 391 میلیارد دلار واردات جایگاه نخست را به خود اختصاص داده است.
جای خالی ایران در بین برترین‌های تجارت خدمات به هر حال آمار تجارت خدمات بازرگانی جهان در حالی است که برخلاف آمار تجارت کالا در بخش خدمات بازرگانی ایران هیچ جایگاهی را کسب نکرده است؛ اگر ۲۷ کشور عضو اتحادیه اروپا را کنار بگذاریم، در بخش صادرات و واردات کالا در جهان در سال ۲۰۱۱ ایران به ترتیب در رتبه‌های بیست و سوم و بیست و نهم قرار گرفته بود، اما در بخش تجارت خدمات بازرگانی هنوز با دیگر کشورهای آسیایی از جمله؛ چین، ژاپن، هند،سنگاپور و کره جنوبی فاصله چشمگیری داریم.