گروه بازرگانی- در سال گذشته بیش از ۹۷ درصد از ارزش کل صادرات کشور مربوط به دو قاره آسیا و اروپا بوده و سهم سه قاره دیگر از صادرات ۳۳ میلیارد و ۷۸۲ میلیون دلاری کشور تنها ۱۹/۲ درصد برآورد شده است.

به گزارش سازمان توسعه تجارت، در سال گذشته ۶۴ میلیون و ۱۶۷ هزار تن کالا به ارزش ۳۰ میلیارد و ۸۴۴ میلیون دلاربه قاره آسیا صادر شده است؛ در حالی که در سال ۸۹ این میزان ۵۷ میلیون و ۳۶ هزار تن به ارزش ۲۳ میلیارد و ۲۷۳ میلیون دلار بوده که نشان می‌دهد صادرات به این قاره به لحاظ وزنی ۵۰/۱۲ درصد و به لحاظ ارزشی ۵۳/۳۲ درصد افزایش داشته است. در این مدت یک میلیون و ۵۳۹ هزار تن کالا به ارزش دو میلیارد و ۱۹۹ میلیون دلار به اروپا صادر شده است که در مقایسه با مدت مشابه سال ۸۹ که دو میلیون و ۶۹ هزار تن به ارزش دو میلیارد و ۴۳۲ میلیون دلار بوده ۶۲/۲۵ درصد به لحاظ وزنی و ۵۷/۹ درصد به لحاظ ارزشی کاهش داشته است. همچنین در حالی که در سال ۸۹، ۷۶۶ هزار تن کالا به ارزش ۴۶۵ میلیون دلار به قاره آفریقا صادر شد این میزان در ۱۲ ماه سال گذشته به رقم ۵۵۳ هزار تن به ارزش ۴۵۲ میلیون دلار کاهش یافته به نحوی که از نظر وزنی ۸۳/۲۷ درصد و از نظر ارزشی ۷۴/۲ درصد کاهش را به دنبال داشته است. میزان صادرات به قاره آمریکا نیز در این مدت ۱۷۳هزار تن به ارزش ۲۲۵ میلیون دلار رسیده؛ در حالی که در مقایسه با سال ۸۹، ۱۹۰هزار تن به ارزش ۲۷۰ میلیون دلار بوده و نشان دهنده ۰۸/۹ درصد کاهش وزنی و۵۹/۱۶ درصد کاهش ارزشی است.

در سال گذشته ۵۵ هزار تن کالا به ارزش ۶۱ میلیون دلار به اقیانوسیه صادر شده است که در مقایسه با مدت مشابه سال ۸۹ که این میزان ۱۳۶ هزار تن به ارزش ۱۱۱ میلیون دلار بوده کاهش وزنی ۴۱/۵۹ درصدی و کاهش ارزشی ۸۸/۴۴ درصدی را به دنبال داشته است.