گروه بازرگانی - اتاق بازرگانی، صنایع و معادن تهران برای افزایش روابط دیپلماتیک خود با دیگر کشورها تلاش می‌کند.

خبرگزاری «رویترز» با اشاره به حضور همزمان هیلاری کلینتون و یحیی آل اسحاق، رییس اتاق بازرگانی و صنایع و معادن تهران در کشور هند، از تلاش دهلی نو برای خروج از تحریم‌های نفتی واشنگتن علیه ایران خبر داد. به گزارش «رویترز»، در روزهای آینده «هیلاری کلینتون» به دهلی نو سفر می‌کند و این سفر همزمان با حضور یک هیات عالی اقتصادی از ایران متشکل از ۵۶ تاجر و بازرگان بخش خصوصی به ریاست دکتر یحیی آل اسحاق در این کشور است. یکی از مهم‌ترین محورهای گفت‌وگوی کلینتون در هند درخواست از دهلی نو برای قطع واردات نفت از ایران خواهد بود و این در حالی است که هیات ایرانی برای تقویت و افزایش مناسبات تجاری تهران- دهلی به هند سفر می‌کند.

از سوی دیگر، مارک اینس براون، سفیر استرالیا نیز در دیداری با محمد مهدی راسخ، دبیرکل اتاق تهران راهکارهای موجود برای گسترش همکاری‌ها و مراودات دو کشور را مورد بررسی قرار داد. نتایج مثبت گفت‌و‌گوها در دور اول مذاکرات دیپلمات‌های ایرانی و گروه ۱+۵، کشورهایی چون استرالیا را به تکاپو انداخته تا زودتر از سایر رقبا مذاکرات اقتصادی با بخش خصوصی را دنبال کنند.

دبیرکل اتاق تهران در این دیدار با اشاره به شرایط مناسب ایجاد شده، ایران و استرالیا را دو شریک قابل اعتماد برای یکدیگر خواند که می‌توانند مراودات خود را به رغم وجود برخی مخالفان گسترش دهند. محمدمهدی راسخ با اشاره به شرایط نه‌چندان مساعد اقتصاد جهانی و بحران‌هایی که گریبان برخی کشورهای اروپایی را گرفته، گفت: شرایط بد اقتصاد جهانی اجازه نمی‌دهد که کشورهایی چون استرالیا و ایران نسبت به یکدیگر بی اعتنا باشند. در حال حاضر هم هر دو کشور علاقه‌مند به گسترش و توسعه روابط اقتصادی هستند.»

مارک اینس براون نیز در این دیدار با ابراز امیدواری نسبت به توسعه درازمدت روابط اقتصادی دو کشور گفت: در حال حاضر، در جهت توسعه روابط اقتصادی اقلامی مانند گندم و گوشت از استرالیا به ایران فروخته شده و در حال ورود به بازار ایران است.