افزایش 10 درصدی قیمت گندم

گندم در فاز دوم هدفمندی ۳۵ تومان گران‌تر به کارخانه‌ها فروخته می‌شود

معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت: قانون، اجازه افزایش قیمت نان از تیر ماه را صادر کرده است گروه بازرگانی- بر اساس تازه‌ترین تصمیم‌ها در حوزه تنظیم بازار نان، قیمت خرید هر کیلو گندم از سوی دولت و فروش آن به کارخانه‌ها، دست کم ۳۵ تومان یا ۱۰ درصد افزایش می‌یابد که به گفته کارشناسان باید در انتظار افزایش قیمت نان به همین میزان یا حتی بیشتر، همزمان با آغاز فاز دوم هدفمندی یارانه‌ها باشیم.

بر اساس اعلام شرکت بازرگانی دولتی ایران، افزایش قیمت نان همزمان با اتمام ذخایر پارسال گندم در سیلوها و آغاز ذخیره‌سازی جدید گندم اعمال خواهد شد و فعلا گندم به نرخ پارسال؛ یعنی هر کیلو ۳۶۰ تومان به کارخانه‌ها فروخته می‌شود تا نان تغییر قیمت نداشته باشد.

آن طور که مسوولان اعلام کرده‌اند، پس از اعمال سیاست‌های افزایش قیمت گندم در فاز دوم هدفمندی، قیمت فروش هر کیلو گندم به کارخانه‌ها، به ۳۹۵ تومان (قیمتی که هم اکنون دولت گندم را خریداری می‌کند)، خواهد رسید.

به گفته مدیرعامل شرکت بازرگانی دولتی ایران، براساس مصوبه مجلس، دولت باید قیمت گندم و هزینه‌های تبعی آن را برای قیمت فروش به کارخانه‌ها محاسبه کند و بنابراین طبیعی است که افزایش قیمت گندم بر قیمت نان تاثیرگذار باشد.

بر این اساس، عملا تعیین تکلیف قیمت نان به اجرای فاز دوم هدفمند کردن یارانه‌ها موکول شده است.

این در حالی است که دولت از سال گذشته برای آزادسازی قیمت نان خیز برداشته بود و بنابر اعلام مدیرعامل شرکت بازرگانی دولتی ایران در اواخر سال ۹۰، قرار بود که آزادسازی قیمت نان در سال جاری کلید بخورد، اما تحولات اخیر نشان از احتیاط بیشتر دولت در افزایش قیمت نان دارد و به نظر می‌رسد که دولت به دنبال این است که تا زمان اجرای فاز دوم هدفمندی، افزایش قیمت نان را به تعویق اندازد.

تعویق افزایش قیمت نان تا تیر

در این‌باره، آن طور که معاون بازرگانی داخلی وزارت صنعت، معدن و تجارت در این باره به «دنیای اقتصاد» خبر می‌دهد: قیمت نان در سال ۹۱ متاثر از دو عامل اساسی؛ یعنی قیمت گندم و اجرای فاز دوم هدفمندی خواهد بود؛ این در حالی است که طی چند ماه گذشته، تصمیم‌های مختلفی در مورد زمان اجرای فاز دوم هدفمندی گرفته شده است و آن طور که مجلس نیز تکلیف کرده، تا پایان خردادماه مجوزی برای افزایش قیمت‌ها داده نشده است.

محمدعلی ضیغمی در مورد قیمت فروش گندم به کارخانه‌ها گفت: در مورد گندم علاوه بر موضوع خرید تضمینی که امسال با دو نرخ ۳۹۵ و ۴۱۹ تومان تعیین شده است، موضوع فروش گندم به کارخانه‌ها نیز مطرح است و برای تعیین قیمت فروش گندم به کارخانه‌ها که در نهایت بر قیمت آرد و نان تاثیرگذار است، باید در انتظار تدوین سیاست‌های نهایی بودجه ۹۱ و همچنین جزئیات نحوه اجرای فاز دوم هدفمندی باشیم.

بر این اساس، به دنبال سیاست‌های تنظیم بازار که از ابتدای امسال به خاطر گرانی‌ها و اعتراض‌های شدید مردم با شدت بیشتری دنبال می‌شود، متولیان حوزه گندم و نان تصمیم به تعویق افزایش قیمت گندم و نان گرفته‌اند. البته باید یادآوری کرد که طی یک سالی که از اجرای قانون هدفمندی یارانه‌ها می‌گذرد، قیمت نان در دو مرحله افزایش پیدا کرد که به گفته مسوولان، این روند از یک سو موجب کاهش ضایعات؛ یعنی اصلاح الگوی مصرف شده و از سوی دیگر، کیفیت آرد و در پی آن، کیفیت نان‌های تولیدی را ارتقا داده است.

کاهش ۴۸ درصدی خرید گندم

اما در مورد قیمت گندم و نان در فاز دوم هدفمندی، معاون شرکت بازرگانی دولتی ایران نیز به «دنیای اقتصاد» می‌گوید: امسال میزان خرید گندم از سوی این شرکت، ۴۸ درصد نسبت به سال گذشته کاهش یافته است.

به گفته احمد عبدوس، کاهش خرید دولتی گندم به این دلیل است که امسال بخش خصوصی و تعاونی‌ها در خرید گندم بیشتر مشارکت می‌کنند.

آن طور که او توضیح می‌دهد: از آغاز اردیبهشت‌ماه تاکنون، در مجموع ۴۴۵ هزار تن گندم از ۸ استان خریداری و بابت آن هزار و ۸۰۰ میلیارد ریال به کشاورزان پرداخت شده است.

او هدفگذاری خرید تضمینی گندم در سال ۹۰ را نیز به وضعیت کشاورزی در ماه‌های آینده موکول می‌کند و می‌گوید: سال گذشته در مجموع ۴/۵ میلیون تن گندم از سوی دولت خریداری شد.

کاهش قیمت نان‌های صنعتی پیش از هدفمندی

در این بین، افزایش قیمت نان‌های صنعتی نیز قرار است همزمان با افزایش قیمت نان‌های سنتی در فاز دوم هدفمندی کلید بخورد.

بر این اساس، با توجه به اینکه قیمت نان تا پیش از آغاز ذخیره‌سازی جدید گندم و پایان یافتن ذخیره‌های فعلی افزایش نخواهد یافت، تولید‌کنندگان نان‌های صنعتی هم نه تنها از عدم‌افزایش قیمت تا آن زمان خبر می‌دهند، بلکه تاکید می‌کنند که همزمان با ثبت قیمت نان‌های صنعتی در سامانه بازرسی و نظارت مردمی سازمان حمایت مصرف‌کنندگان و تولیدکنندگان، قیمت این نوع نان‌ها ۵ تا ۱۰ درصد هم کاهش خواهد یافت.

آن طور که دبیر اتحادیه سراسری تولیدکنندگان و صادرکنندگان نان به «دنیای اقتصاد» می‌گوید: قیمت برخی انواع نان‌های بسته‌بندی‌ شده حجیم و نیمه‌ حجیم پرمصرف تا قبل از اجرای فاز دوم قانون هدفمند‌سازی یارانه‌ها کاهش می‌یابد.

به گفته کاوه زرگران، این کاهش قیمت براساس توافق انجام شده با سازمان حمایت حقوق مصرف‌کنندگان و تولید‌کنندگان انجام شده و تولید‌کنندگان نان‌های صنعتی قیمت برخی نان‌های پرمصرف خود را تا زمان اجرای فاز دوم هدفمند‌سازی یارانه‌ها، بین ۵ تا ۱۰ درصد کاهش داده‌اند. بنابر این گزارش، کاهش قیمت نان‌های صنعتی شامل نانوایی‌هایی که به صورت صنفی و در حجم کوچک نان صنعتی تولید می‌کنند، نمی‌شود.

دبیر اتحادیه سراسری تولیدکنندگان و صادرکنندگان نان البته تاکید کرد که کاهش قیمت نان‌های صنعتی تا زمانی پابرجا خواهد بود که قیمت مواد اولیه و حامل‌های انرژی ثابت بماند و در غیر این صورت، همزمان با اجرای فاز دوم هدفمند‌سازی یارانه‌ها، قیمت نان صنعتی نیز تغییر می‌کند.

افزایش قیمت گندم به کیلویی ۴۴۰ تومان؟

زرگران البته در حوزه نان‌های سنتی هم خبرهای جالبی داد و گفت که «گندم‌های خارجی به زودی وارد کشور می‌شود و بر این اساس پیش‌بینی می‌شود که طی چند هفته آینده، کیفیت نان تولیدی نانوایی‌های سنتی بهتر شود.»

او در عین حال پیش‌بینی کرد که قیمت گندم به کیلویی ۴۴۰ تومان؛ یعنی رقمی بیشتر از ۳۹۵ تومانی که دولت برای فروش هر کیلو گندم به کارخانه‌ها همزمان با فاز دوم هدفمندی یارانه‌ها اعلام کرده، برسد که در این صورت قیمت نان نیز احتمالا بیشتر از ۱۰ درصد افزایش خواهد یافت.