احتمال خروج سیمان از سبد حمایتی

کارخانه‌های خسته و خاموش سیمان

رییس سازمان توسعه تجارت از توافق وزارت بازرگانی و صنایع در خصوص خروج سیمان از سبد حمایتی اظهار بی‌اطلاعی کرد و گفت: در صورت خروج سیمان از سبد حمایتی به طور حتم ساز و کارهای جدی را برای صادرات این محصول به کار خواهیم گرفت. مهدی غضنفری، در پاسخ به این سوال که بسیاری از صادرکنندگان سیمان به از دست رفتن بازارهای صادراتی به دلیل ممنوعیت صادرات سیمان در سال گذشته اعتراض دارند تصریح کرد: به دلیل افزایش ساخت و ساز در کشورهای همسایه، پیدا کردن مشتری در این کشورها کار مشکلی نیست.

وی در خصوص این که بسیاری از کشورها جایگزین ایران در بازارهای جهانی سیمان شده‌اند، گفت: سیمان یک محموله سنگین است و هزینه حمل و نقل آن بسیار بالا است، بنابراین برای کشورهای همسایه به صرفه است که از ایران سیمان مورد نیاز خود را تهیه کنند.

وی در خصوص صادرات سیمان اعلام کرد: چنانچه میزان تولید سیمان و تنظیم بازار توسط نمایندگان وزارت صنایع و بازرگانی جوابگو باشد مازاد سیمان داخل، صادر خواهد شد.

غضنفری در پاسخ به این سوال که آیا صادرات سیمان به طور کلی برای تمام افراد ممنوع شده است یا خیر؟، تصریح کرد: صادرات سیمان طبق مصوبه دولت در سال گذشته به منظور تامین نیاز داخل ممنوع شد، اما وزارت بازرگانی و صنایع به کارخانجاتی که در مجموع به تعهدات خود عمل کرده‌اند اجازه داده است تا مقداری از تولیدات خود را به کشورهایی مانند عراق صادر کنند.

غضنفری با اعلام این که صادرات سیمان بستگی به مقررات تنظیم شده در سبد حمایتی دارد، تصریح کرد: طبق این مقررات می‌توان در خصوص صادرات سیمان تصمیم‌گیری کرد که این مقررات در معاونت توسعه داخلی وزارت بازرگانی موجود است.

صادرات ۴میلیون تنی سیمان صفرشد

طرح موضوع صادرات سیمان از آن جهت مطرح است که پیش از این «محمود حجتی»، رییس اتحادیه صادرکنندگان سیمان در گفت‌وگو با برنا اعلام کرد :ممنوعیت صادرات سیمان موجب از دست رفتن بازارهای صادراتی شده است به طوری‌که ثبات قیمت سیمان از سال گذشته نیز در کنار ممنوعیت صادرات، کارخانجات را دچار زیان کرده است.

رییس اتحادیه صادرکنندگان سیمان با اشاره به از دست رفتن بازارهای صادراتی ایران در بخش سیمان، گفت: کارخانجات سیمان به دلیل نبود نقدینگی وعدم تامین سوخت در زمستان نتوانستند طرح‌های سیمانی خود را اجرایی کنند.

وی گفت: احتمال افزایش قیمت سیمان در ماه‌های آینده به دلیل اجرا نشدن طرح‌های سیمانی در کشور وجود دارد. وی همچنین در خصوص گفته‌های وزیر صنایع مبنی بر تولید سیمان مطابق با نیاز بازار، گفت: آمار اعلامی به وزیر صنایع به طور یقین صحیح نیست؛ چرا که ما به تولید ۴۵میلیون تن سیمان در سال ۸۶ نرسیدیم.

رییس اتحادیه صادرکنندگان سیمان همچنین در خصوص صادرات سیمان، اظهار داشت: در سال‌های گذشته میزان صادرات سیمان به ۴میلیون تن می‌رسید که به دلیل ممنوعیت صادرات آن، این میزان در حال حاضر به صفر رسیده است. این گفته‌ها در حالی مطرح است که قرار است براساس توافق میان وزارت صنایع و بازرگانی سیمان از سبد حمایتی حذف شود.