قیمت برنج شکسته می‌شود

وجود شبکه‌هایی که توان پنهان کردن ۲میلیون تن برنج را دارند موجب می‌شود که تامین قوت لایموت طبقه متوسط جامعه این چنین به مخاطره بیافتد

گروه بازرگانی- عرضه برنج وارداتی در بازار طی یک ماه آینده قیمت برنج را کاهش خواهد داد. ناصر ابراهیمی، مدیرکل دفتر واردات گمرک در گفت‌وگو با خبرنگار دنیای «اقتصاد» ضمن بیان این مطلب افزود: عامل اصلی بحران برنج در کشور پول‌های سرگردان و روش‌های سنتی تجارت است.

وی ادامه داد: وجود شبکه‌هایی که توان پنهان کردن ۲میلیون تن برنج را دارند موجب می‌شود که تامین قوت لایموت طبقه متوسط جامعه این چنین به مخاطره بیافتد. ابراهیمی در ادامه گفت: اقدام وزارت بازرگانی به واردات برنج و نیز حجم بالای برنج موجود در کشور نیاز مردم را تامین می‌کند و به زودی محتکران ناچار به عرضه برنج احتکار شده به قیمت تمام شده خواهند بود.

وی ادامه داد: احتکارکنندگان دلال‌هایی هستند که در جست‌وجوی نقطه ضعف در بازار می‌گردند و سعی دارند با جوسازی سود کلانی به دست آورند.

ابراهیمی خاطرنشان کرد: این جوسازی باعث شده است تا برنج‌های موجود در بازار مخفی شود و قیمت برنج موجود در بازار رشد فزاینده پیدا کند.

مدیرکل دفتر واردات گمرک در ادامه پیش‌بینی کرد: تا یک ماه آینده قیمت برنج خارجی در بازار تا ۲هزار تومان کاهش پیدا خواهد کرد و پس از یک ماه نیز باید منتظر شویم تا برنج با قیمت تمام شده برای خریدار روانه بازار شود. وی توضیح داد: در اوایل دهه ۶۰ همین جوسازی درباره سکه موجب شد که بسیاری سکه را احتکار کنند ولی محتکران باید بدانند که برنج به دلیل ماهیت غذایی و فاسدشدنی‌اش مانند سکه نیست که بتوان آن را در درازمدت احتکار کرد.

وی حجم واردات برنج در سال گذشته را یک‌میلیون و ۶۶هزار تن و تولید داخلی این محصول را ۲میلیون تن اعلام کرد و گفت: این آمار توسط گمرک ارائه شده است و بر این اساس آمارهای دیگری که در آن ذکر شده میزان واردات برنج در سال ۸۶ دو برابر مصرف بوده، کذب است.

وی همچنین میزان واردات برنج در فروردین ماه را ۹۰هزار تن اعلام و پیش‌بینی کرد که تا پایان اردیبهشت این آمار به دو برابر افزایش یابد. ابراهیمی در ادامه درباره میزان برنج وارداتی از سوی مرز‌نشینان و ملوانان نیز گفت: ملوانان سهمیه‌ای دارند که میزان آن در آمار گمرک لحاظ نمی‌شود. این در حالی است که در‌حال‌حاضر ۱۰هزار لنج در سراسر کشور فعال هستند و امکان ورود حجم بالای کالا را دارند.

وی ادامه داد: مرزنشینان نیز که از حقوق ورودی معاف هستند، به شکل سنتی انواع کالاها از جمله برنج را وارد کشور می‌کنند، ولی در شرایط کنونی به دلیل شیرینی بازار برنج علاوه بر مرزنشینان و ملوانان تجار دیگر هم وارد شده‌اند و ثبت سفارش‌های بسیاری برای ورود برنج به کشور انجام شده است.

وی حقوق ورودی برنج را ۴درصد اعلام کرد و گفت: به رغم اینکه در بازارهای جهانی حقوق ورودی این کالا افزایش یافته و ما موظف به افزایش آن هستیم ولی به دلیل شرایط موجود، حقوق ورودی این کالا ثابت مانده است.

ابراهیمی در پاسخ به این سوال که از نظر بهداشتی در شرایط فعلی تا چه اندازه بر سلامت برنج وارداتی صحه گذاشته می‌شود، گفت: برنج‌های وارداتی توسط سازمان بهداشت و قرنطینه تایید می‌شود و از سوی کشور صادرکننده نیز مقامات محلی با شرط صحت بهداشتی کالا آن را به خریدار عرضه می‌کنند. این در حالی است که در مبادی ورودی نیز کالا از نظر بهداشتی کنترل می‌شود. وی همچنین در پاسخ به این سوال که سیاست وزارت بازرگانی در کاهش ناگهانی تعرفه برنج در روزهای پایانی سال ۸۶ را چگونه ارزیابی می‌کنید گفت: وزارت بازرگانی باید پیش‌بینی می‌کرد و دو ماه زودتر اقدام به کاهش تعرفه می‌کرد.

وی افزود: تنها عکس‌العمل وزارت بازرگانی در شرایط کنونی عرضه بالای برنج به بازار است.

این مقام مسوول در پایان گفت: در علم اقتصاد یکی از موفقیت‌های دولت‌ها در زمان تورم هدایت صحیح پول‌های سرگردان است که متاسفانه عدم هدایت این پول‌ها بحران‌هایی از این دست را به وجود می‌آورد.