پیشنهاد واگذاری امتیاز واردات در برابر صادرات به منظور تسهیلات بیشتر به صادرکنندگان از سوی وزارت بازرگانی به هیات دولت ارسال شد.

علی هوشمندی‌منش، معاون کل سازمان توسعه تجارت ایران اعلام کرد: بنابراین پیشنهاد امتیاز واردات در مقابل صادرات که نوعی مشوق برای صادرکنندگان محسوب می‌شود، قابل واگذاری به غیر خواهد بود. وی افزود: با تصویب و اجرای این طرح، معاملات غیررسمی در این زمینه از بین خواهد رفت و عملیات تجاری به نام ذی‌نفع واقعی قابل انجام خواهد بود.

هوشمندی‌منش به دیگر امتیاز اجرایی شدن این طرح پرداخت و گفت: چون بازرگانان مبلغی بابت خرید امتیاز واردات، پرداخت نمی‌کنند هزینه‌های این بخش کاهش می‌یابد.

بر اساس اعلام روابط عمومی سازمان وی با اشاره به اصلاح ماده ۱۱ از آیین‌نامه اجرایی قانون مقررات صادرات و واردات اظهار کرد: با اصلاح این ماده از آیین‌نامه، بازرگانان نسبت به تغییر شرایط ورود کالا، ایمن خواهند بود.

معاون‌کل سازمان توسعه تجارت ایران ادامه داد: چنانچه پس از انعقاد قرارداد سفارش خرید و دستور حمل کالا، محدودیت‌هایی در ورود کالا ایجاد شود یا سود بازرگانی کالاهای موضوع قرارداد خلاف منافع بازرگان افزایش یابد، حقوق مکتسب آنان رعایت و از این بابت متضرر نمی‌شوند.