گروه بازرگانی - سمینار یک‌روزه اتحادیه سراسری شرکت‌های تعاونی لاستیک، روغن و فیلتر با حضور رییس هیات‌مدیره اتحادیه، مدیرکل امور خدمات توزیعی وزارت تعاون، مدیران شرکت نفت سپاهان و جمعی از روسای شرکت‌های تعاونی سراسر کشور برگزار شد. در ابتدای این مراسم محمدرضا آل‌سارا، رییس هیات‌مدیره اتحادیه لاستیک، روغن و فیلتر با بیان اینکه در زمان تشکیل این اتحادیه بسیاری از تعاونی‌های زیرمجموعه غیرفعال بودند، افزود: اکنون با گذشت دو سال از تاسیس این اتحادیه میزان رشد تعاونی‌ها قابل توجه است.

آل‌سارا از مهم‌ترین دلایل توسعه تعاونی‌ها را ابلاغ سیاست‌های اصل ۴۴ دانست و گفت: در پی تاکید بر اجرای این سیاست‌ها تعاونی‌ها توانستند جایگاه خود را در میان جامعه پیدا کنند و از سوی جامعه‌ پذیرفته شوند.

وی شرکت‌های تعاونی اصفهان، تبریز، مشهد، تهران و شیراز را از جمله شرکت‌های تعاونی فعال خواند و ابراز امیدواری کرد مشکلات موجود تعاونی‌ها در ارتباط با قراردادهای فی‌مابین با نفت سپاهان به زودی مرتفع شود.

وی ادامه داد: افزایش قیمت جهانی نفت غیرقابل انکار است و این مهم دستورالعمل‌های جدید را اجبارا به تمامی مدیران ذی‌ربط در سطح جهان تحمیل کرده است که اثرات آن در تصمیم‌گیری‌های آنان جهت ادامه فعالیت محسوس است. در این شرایط طبیعی است هر طرح اجرایی در خصوص افزایش قیمت تولیدات که ارتباط مستقیم با قیمت جهانی نفت دارد چه قبل و چه بعد از اجرا با انتقادهای شدیدی مواجه شود.

آل سارا گفت: در سال جاری شاهد جهشی ۵۰درصدی در قیمت روانکارها و تا حدودی در بخش لاستیک بودیم و این افزایش قیمت‌ها تاثیر منفی شدیدی بر ارزش سرمایه واحدهای صنفی گذاشته است.

این مقام مسوول ادامه داد: زمانی که یک تولیدکننده از سود رساندن و توانمند کردن نمایندگان توزیع خود باز می‌ایستد، باید از تولید کناره‌گیری کند. به نظر می‌رسد تولیدکنندگانی موفق هستند که ادامه تولید در شرایط بحرانی به شکل قابل قبولی برای آنان امکان‌پذیر باشد.

وی افزایش ۵۰درصدی قیمت‌ها و کاهش توان مالی خریداران را از مهم‌ترین موانع عرضه و تقاضا دانست. آل‌سارا در ادامه با اعلام خبر تشکیل ستاد توانمندسازی تعاونی‌ها تشریح کرد: بر اساس موافقت وزیر تعاون ستاد توانمندسازی تعاونی‌ها به منظور ارتقای کیفیت، بهبود مدیریت تعاونی‌ها، سرمایه‌گذاری، توسعه پیوندهای اقتصادی، آموزش‌های لازم و بهره‌گیری از خدمات مشاورین در معاونت نظارت و بهره‌برداری تشکیل شد.

در ادامه این مراسم، احمد بیگدلی شاملو، مدیر کل امور خدمات توزیعی وزارت تعاون با بیان اینکه فعالیت اقتصادی منصفانه در هر جامعه‌ای باید در قالب تعاونی باشد،افزود: تعاونی‌های کشور باید خود را به استانداردهای تعاونی‌های جهانی نزدیک کنند.

بیگدلی شاملو اضافه کرد: در کنگره بین‌المللی منچستر در سال ۱۹۹۵ نمایندگان ۸۰۰هزار تعاونی در زمینه چگونگی فعالیت بهتر تعاونی‌ها به توافق‌هایی رسیدند که از جمله مهم‌ترین آنها عضویت اختیاری، کنترل دموکراتیک و آزاد، آموزش و اطلاع‌رسانی و مشارکت اقتصادی اعضا و خودگردانی و عدم وابستگی است.

وی همکاری میان تعاونی‌ها را اصلی مهم خواند و تاکید کرد: هدف شرکت‌های تعاونی باید تامین منافع جامعه باشد.

این مقام مسوول در ادامه گفت: اگر دولتمردان از تعاونی‌ها حمایت می‌کنند، به دلیل هدف مشترک دولت‌ و تعاونی‌ها در تنظیم و کنترل مسائل اجتماعی است. وی در ادامه خبر از تصویب نهایی فصل تعاون سیاست‌های کلی اصل ۴۴ در مجمع تشخیص مصلحت نظام داد و گفت: بر این اساس دولت ملزم شده است سند توسعه بخش تعاون را تهیه کند.

بیگدلی شاملو تشریح کرد: پس از تصویب این سند تمام بودجه‌های سالانه با توجه به سند تخصیص داده خواهد شد.

وی تاسیس بانک برای تامین نقدینگی تعاونی‌ها، تبدیل صندوق تعاون به صندوق سرمایه‌گذاری، ایجاد موسساتی برای تضمین سرمایه‌گذاری و امکان تاسیس شرکت‌های سهامی عام در بخش تعاون را از ویژگی‌های مثبت قانون سیاست‌‌های کلی اصل ۴۴ دانست.مدیرکل امور خدمات توزیعی وزارت تعاون در پایان ابراز امیدواری کرد با ابلاغ و اجرای این سیاست‌ها بتوان گام موثری در جهت رشد تعاونی‌ها برداشت.