گروه بازرگانی- در تاریخ ۱۹/۳/۸۷ متن مقاله‌ای با عنوان «توصیه غیرمنطقی وزیر به کشاورزان» به قلم محمد حسین کریمی‌پور، رییس کمیسیون کشاورزی و صنایع تبدیلی اتاق ایران در صفحه ۵ روزنامه «دنیای اقتصاد» به چاپ رسید. روابط عمومی وزارت کار و امور اجتماعی در پاسخ به آن مقاله، جوابیه‌ای را برای ما فرستاده است که عینا به شرح زیر است: تورم و دور باطل افزایش قیمت کالا و خدمات از مشکلات اساسی اقتصاد ایران است و در این خصوص هیچ اختلاف نظری وجود ندارد.

از سوی دیگر یکی از مولفه‌هایی که در بنگاه‌های اقتصادی مختلف مورد غفلت قرار گرفته است، مقوله بهره‌وری است که برای افزایش آگاهی نویسنده مطلب، ذکر آماری در خصوص نتایج ارتقای بهره‌وری بسیار راهگشا خواهد بود.

برآوردها نشان می‌دهد، با افزایش فقط یک‌درصد بهره‌وری، دوهزار و ۴۵۰میلیارد تومان به درآمدهای کشور افزوده خواهد شد؛ اما اگر بدون ارتقای بهره‌وری بخواهیم یک‌درصد تولید ناخالص داخلی را افزایش دهیم، باید ده برابر رقم یاد شده یعنی ۲۴هزار و ۵۰۰میلیارد تومان سرمایه‌گذاری کنیم.آمارهای یاد شده به خوبی نشان می‌دهد که توصیه‌های وزیر محترم کار و امور اجتماعی بسیار منطقی و مبتنی بر شناخت از واقعیت‌های اقتصاد ایران است. دست‌اندرکاران حوزه اقتصاد به خوبی می‌دانند اگر جبران درآمدها از طریق بهره‌وری تحقق یابد بدون شک نتایج آن برای همه اعم از تولیدکننده و مصرف‌کننده بسیار مفید و راهگشا خواهد بود.

در حالی که همه به این اجماع رسیده‌اند که تثبیت قیمت‌ها و خارج شدن از دور باطل افزایش بهای کالا و خدمات از طریق بهره‌وری، یگانه راهبرد برای حل بخش عمده‌ای از مشکلات اقتصادی است. بهانه قرار دادن برخی عوامل برای توجیه افزایش قیمت بدون توجه به مقوله بهره‌وری راه به جایی نخواهد برد.

بنابراین لازم است تمامی فعالان حوزه اقتصاد با همکاری دولت برای تدوین راهکارهای اجرایی برای ارتقای بهره‌وری تلاش کنند.