کسری برنج نداریم

وزیر بازرگانی گفت: جهش قیمتی مواد غذایی در جهان را همواره رصد کرده و تمهیداتی برای آن اندیشیده بودیم، اما زمانی که تعرفه برنج را کاهش دادیم، نمی‌توانستیم علت را بگوییم؛ چرا که اگر بیان می‌کردیم بازار به هم می‌ریخت! بنابراین این وضعیت مدیریت شد و در حال حاضر کسری در بازار نداریم. مسعود میرکاظمی افزود: کشورمان با کمبودی مواجه نیست اما بازار برخی کالاها از بحران جهانی متاثر شده است، برای مثال در خصوص برنج عکس‌العمل‌های کشورهای صادرکننده‌ای مثل تایلند نیز وضعیت بحران را تشدید کرد به طوری که این کشور تا دو هفته‌ قبل قیمت برنج خود را اعلام نمی‌کرد یا کشوری مثل مصر حتی موفق به تامین نیاز خود به گندم نشد.

میرکاظمی در پاسخ به این سوال که اگر بحران مواد غذایی با دلایلی که بیان کردید واقعی است چرا در سایر کشورها کمتر مشاهده می‌شود؟ گفت: برخی از کشورها تولیدکننده مواد غذایی بوده‌اند و از سویی این کشورها تاثیرات را در مجموعه مواد غذایی محاسبه می‌کنند! البته این بحران در کشورمان در مقایسه با کشورهای حاشیه خلیج‌‌فارس کمتر بوده است از سوی دیگر تعدادی از کشورها نیز ارقامی اعلام می‌کنند که با آنچه در کشورشان رخ داده متفاوت است، برای مثال کشوری که با رشد ۷۰‌درصدی قیمت مسکن و رشد ۳۰‌درصدی قیمت مواد غذایی مواجه بوده تورم خود را شش‌درصد اعلام می‌کند که با فرمول محاسبه‌ای کشورمان حداقل تورم آن سه برابر رقم فعلی خواهد بود؛ بنابراین مدیریت روانی این کشورها نیز در نوع خود جالب است. وزیر بازرگانی همچنین با ارائه توضیحاتی درباره لایحه چهار هزار و‌۵۰۰‌میلیارد تومانی تاکید کرد که برداشت این مبلغ از حساب ذخیره‌ ارزی و مصرف آن به هیچ وجه پایه پولی را بالا نبرده و نقدینگی را افزایش نخواهد داد.

به گفته وی، با تصویب و نهایی شدن این لایحه از کل چهار‌هزار و ۵۰۰‌میلیارد تومان؛ دوهزار میلیارد تومان آن به تامین کالاهای اساسی و دوهزار و ۵۰۰‌میلیارد آن برای جبران خسارت‌های ناشی از خشکسالی اختصاص یافت و در واقع بخش ریالی آن بیشتر شد. وی افزود: در بودجه سال ۸۷ نیز مبلغ دوهزار و ۵۰۰‌میلیارد تومان برای خرید گندم پیش‌بینی شده است که ۱۰۰درصد آن باید به خرید ریالی از داخل اختصاص یابد، اما به دلیل خشکسالی دوهزار و ۲۰۰‌میلیارد تومان به شکل ریالی از بازار داخل خریداری و مابقی نیاز از طریق واردات تامین می‌شود.

وی در پاسخ به این سوال که وزارت بازرگانی چه میزان با سازوکار بازار همراه بوده است؟ گفت: روح حاکم بر قانون برنامه چهارم این است که تنظیم بازار باید براساس سازوکار بازار پی‌گیری شود و بر همین اساس بود که سازمان بازرسی و کنترل قیمت‌ها منحل و هشت‌هزار بازرس آن به ۸۰۰ بازرس که فعالیت ستادی دارند، تبدیل شد. به اعتقاد وی عمل به سازوکار بازار و حذف بازرسی‌ها در زمانی که زیرساخت‌های آن فراهم نباشد منطقی نیست، اما در حال حاضر با نبود زیرساخت‌ها چنین اتفاقی افتاده در حالی که توقع آن است که بازار نباید رها شود.

سیلوی ۵۰هزار تنی قروه به کار افتاد

سیلوی ۵۰هزار تنی شهرستان قروه با حضور وزیر بازرگانی، استاندار کردستان و جمعی از مقامات استان کردستان، به بهره‌برداری رسید.

وزیر بازرگانی با اشاره به اینکه استان کردستان طی سال زراعی گذشته حدود ۶۵۰هزار تن از گندم تولیدی خود را به مراکز خرید شرکت بازرگانی دولتی ایران و مباشرین خرید این شرکت تحویل داده است که در این میان شهرستان قروه سهم بسزایی در تولید این مقدار داشته است، گفت: استان کردستان به عنوان یکی از قطب‌های مهم تولید گندم در کشور نیازمند فضاهای ذخیره‌سازی و نگهداری استاندارد گندم است.

سیلوی قروه با سرمایه‌گذاری ۴میلیارد و ۱۵۰میلیون تومان با مشارکت بانک ملت و بخش‌خصوصی ساخته شده است.