دزدان دریایی، کشتی فله‌بر ایرانی را ربودند

گروه بازرگانی - دزدان دریایی روز پنج‌شنبه گذشته دو کشتی ایرانی و ژاپنی را در سواحل سومالی ربودند.

به گزارش بلومبرگ، این دو کشتی تقریبا به صورت هم‌زمان به دام دزدان دریایی افتادند.

سواحل سومالی با ۳۳۰۰کیلومتر طول، جزو خطرناک‌ترین نقاط جهان محسوب می‌شود و طی سال گذشته بیش از ۳۱عملیات خرابکارانه در این سواحل به وقوع پیوسته است. این کشور در کناره خلیج عدن قرار دارد که به دریای سرخ و اقیانوس هند می‌پیوندد. بسیاری از کشتی‌ها از همین مسیر، راه کانال سوئز را در پیش می‌گیرند که یکی از مهم‌ترین مسیرهای کشتی‌های مسافری و باربری در جهان است.

نوئل چونگ، رییس دفتر بین‌المللی دریانوردی در گفت‌و‌گوی تلفنی با «بلومبرگ» گفت: سواحل سومالی از نظر تردد کشتی‌ها بسیار خطرناک است و فقط سازمان ملل متحد می‌تواند این مشکل را حل‌و‌فصل کند.

به گفته چونگ دو کشتی ایرانی و ژاپنی در ساعت ۲ بامداد روز ۲۱ آگوست ربوده شده‌اند. وی به دلایل امنیتی از ذکر جزئیات این حادثه خودداری کرد اما گفت: با توجه به شواهد موجود به نظر نمی‌رسد کشتی ایرانی حامل نفت خام از خاورمیانه به اروپا بوده باشد.

از سوی دیگر مدیر عامل شرکت کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران، با تایید این که یک فروند کشتی فله‌بر ایرانی به نام ایران دیانت توسط دزدان دریایی در آب‌های بین‌المللی (بین سواحل یمن و سومالی در دهانه ورودی خلیج عدن) ربوده شده است، افزود: بلافاصله پس از وقوع حادثه، کمیته اضطراری به منظور بررسی، پیگیری موضوع و تلاش در جهت آزادسازی کشتی مذکور تشکیل شد.

محمد حسین داجمر با بیان اینکه تمامی ۲۹خدمه این کشتی که علاوه بر ملیت ایرانی از ملیت‌های مختلف هستند در صحت و سلامت کامل به سر می‌برند، اظهار امیدواری کرد با تلاش‌های آغاز شده از سوی وزارت امور خارجه و مقامات ذی‌صلاح، این کشتی به زودی آزاد شود.