150 میهمان خارجی در نمایشگاه فرش دستباف

گروه بازرگانی - هفدهمین نمایشگاه فرش دستباف ایران روز گذشته با حضور وزیر بازرگانی، معاونانش در امور فرش و جمعی از صادرکنندگان در محل دائمی نمایشگاه‌های بین‌المللی آغاز به کار کرد. مراسم افتتاحیه این نمایشگاه بدون حضور پرویز داوودی، معاون اول رییس‌جمهور که از مدعوین و سخنرانان اصلی بود، برگزار شد. در مراسم افتتاحیه مسعود میرکاظمی به سابقه و کیفیت فرش دستباف ایرانی در میان سایر کشورها اشاره کرد و گفت: به‌رغم کاهش صادرات فرش در سطح جهان، اما ایران هنوز مقام اول صادرات فرش دستباف در سطح جهان را دارد و علت اصلی این کاهش صادرات جهانی نیز تغییر فرهنگ مصرف مردم است که احیای این روند نیاز به برنامه‌ای جهانی دارد. وزیر بازرگانی خاطرنشان کرد: سالانه در کشور حدود ۵/۵میلیون مترمربع فرش تولید می‌شود که دو سوم این میزان صادر می‌شود و حدود یک‌سوم آن به مصرف داخلی می‌رسد که دلیل اصلی تقاضای پایین برای خرید فرش دستباف در داخل کشور ناتوانی قدرت خرید مردم و قیمت بالای فرش دستباف است.

وی در خصوص تولید فرش دستباف مطابق سلیقه بازار گفت: تولید فرش دستباف براساس نظام فشاری به بازارهای جهانی بود که برنامه‌ریزی‌هایی از سال ۸۴ برای حل مشکل کاهش تقاضا صورت گرفت تا صرفا کالاهایی تولید شود که نیازهای بازارهای بین‌المللی را برطرف کند و تولید فشاری تبدیل به تولید کششی (مطابق با سلیقه بازار) شود.وی ادامه داد: از همین رو پورتال سلیقه‌یابی در مرکز فرش ایران برای برخی از کشورها آماده شده که برای هدایت تولیدکنندگان، تشکل‌ها و تعاونی‌ها و افزایش صادرات بسیار موثر و مفید است. میرکاظمی به اقداماتی که توسط وزارت بازرگانی برای رونق و افزایش کیفیت فرش دستباف ایرانی صورت گرفته اشاره کرد و افزود: برگزاری دوره‌های آموزشی به بافی، تولید مواد اولیه با کیفیت تولید صنعتی در قالب تولید صنعتی و ارزان، فرهنگ‌سازی و تبلیغات گسترده برای شناساندن فرش اصیل ایرانی به جهان، اعطای ۵درصد جایزه صادراتی تنها به صادرکنندگان فرش دستباف، تخفیفات ویژه به هیات‌های اعزامی فرش برای حضور در نمایشگاه‌های بین‌المللی و تهیه CD و کتاب از ابتکاراتی است که برای احیای موقعیت و جایگاه فرش دستباف ایرانی در سال‌های اخیر انجام شده است.

وزیر بازرگانی در پایان تاکید کرد: امیدواریم در سال‌جاری نتیجه اقداماتی را که طی سال‌های گذشته برای صادرات فرش صورت گرفته ببینیم و این حرکت صادراتی را در کشور داشته باشیم که نتیجه‌بخش بودن تمامی این اقدامات به حمایت تمامی بخش‌ها به ویژه صادرکنندگان و دوری از تکروی‌های آنها بستگی دارد.

در این مراسم مرتضی فرجی، رییس مرکز ملی فرش ایران به حل مشکلات فرش از طریق مساعدت علاقه‌مندان این حوزه اشاره کرد و گفت: یکی از معضلات فرش ناهماهنگی در تولید است که برای جبران آن طی سال‌های گذشته اقدامات موثری نظیر سلیقه‌یابی و اعلام نتیجه به تولیدکنندگان انجام گرفته است.فرجی با بیان اینکه در هفدهمین نمایشگاه فرش دستباف ۱۵۰ میهمان خارجی از تجار، عرضه‌کنندگان، مدیران فروشگاه‌های زنجیره‌ای و خبرنگاران خارجی حضور دارند، اظهار داشت: این نمایشگاه فرصتی است برای تعامل میان عرضه‌کنندگان و تجار و تبادل اطلاعات در بازار فرش دستباف. در ادامه این مراسم سقطچی، عضو هیات‌رییسه اتحادیه صادرکنندگان به نمایندگی از صادرکنندگان به بیان مشکلات این بخش پرداخت و گفت: افزایش میزان جوایز صادراتی به دلیل تورم و کاهش احتمالی بهای دلار، ایجاد گمرکی اختصاصی در فرودگاه امام خمینی (ره) برای صادرات فرش و ایجاد تسهیلات برای فرش‌های مرجوعی از عمده پیشنهادهای صادرکنندگان است که برای ایجاد امکانات مناسب نیاز به حمایت‌های دولتی است.

در پایان این مراسم وزیر بازرگانی در جمع خبرنگاران به ایجاد پایانه صادراتی فرش دستباف در فرودگاه امام‌خمینی اشاره کرد و گفت: از این پیشنهاد صادرکنندگان استقبال شده و به تصویب هیات دولت رسیده است. این در حالی است که برای ایجاد پایانه صادراتی در صورت مشارکت بخش‌خصوصی ما نیز کمک‌های بلاعوض می‌کنیم و در صورت حضور بخش‌خصوصی، فضایی برای ایجاد پایانه صادراتی در اختیارشان قرار می‌گیرد و در صورت استقرار بخش‌خصوصی، گمرک و سایر دستگاه‌هایی که نیاز به خدماتشان است مستقر خواهند شد.