علت گران شدن واردات باید مشخص شود

گروه بازرگانی - چهاردهمین نشست هیات نمایندگان اتاق بازرگانی و صنایع و معادن ایران در متن و حاشیه خود خبرهای بسیاری داشت. در این نشست مدیرعامل سازمان بورس تهران به عنوان مهمان ویژه از دارندگان جوایز صادراتی خواست تا به دلیل کاهش قیمت سهام فولاد مبارکه از فروش تک‌تک سهم‌ها خودداری کنند. علی صالح‌آبادی خطاب به حاضران در جلسه گفت که یک خریدار عمده برای کل سهام، داوطلب شده است و تصمیم بر این است که سهام فولاد مبارکه به طور عمده فروخته شود.

وی در حاشیه این جلسه در پاسخ به سوال خبرنگاران درباره اعلام محدودیت برای فروش سهام فولاد مبارکه که به عنوان جایزه صادراتی در اختیار صادرکنندگان قرار گرفته است، گفت: از صادرکنندگان تقاضا داریم که سهام خود را با برنامه‌ریزی بفروشند، البته این به این معنی نیست که از فروش سهام خودداری کنند بلکه ما معتقد هستیم تک‌فروشی سهام به دلیل افزایش عرضه موجب کاهش قیمت می‌شود.

مدیرعامل سازمان بورس تهران درباره خریدار عمده سهام فولاد مبارکه و زمان واگذاری آن به خبرنگاران اطلاعات بیشتری نداد اما گفت: فروش سهام صادرکنندگان می‌تواند با هماهنگی اتاق ایران و سازمان بورس تهران به صورت عمده در اختیار یک خریدار عمده قرار بگیرد. اما در متن نشست هیات نمایندگان اتاق ایران رییس اتاق ایران نظر حاضران را به نکات ویژه‌ای جلب کرد. از جمله مهم‌ترین این نکات، توجه به افزایش قابل توجه قیمت کالاهای وارداتی در چهار ماه گذشته بود. وی گفت: تغییر قابل توجهی در قیمت کالاهای وارداتی مشاهده می‌شود به طوری که قیمت کالاهای وارداتی با نرخ یورو و دلار به ترتیب ۲۵ و ۴۸ درصد افزایش داشته است. این در حالی است که تورم در کشورهای صادرکننده، ۵درصد بوده و به معنای دیگر هزینه مبادله، در خرید کالاهای وارداتی حدود ۲۰درصد بیشتر شده است.

وی همچنین خبر رفع مشکل ممنوع‌الخروج‌های فعال در بخش‌خصوصی را اعلام کرد و گفت: به دنبال هماهنگی‌های صورت گرفته و طبق یکی از بندهای نشستی که با معاون اول قوه قضائیه داشتیم، مشکل ممنوع‌الخروج بودن تعداد قابل ملاحظه‌ای از فعالان بخش خصوصی رفع شد. نهاوندیان در خصوص سیاست توسعه حضور اتاق و رفع محدودیت‌های ناشی از تحریم گفت: دو سفر پرثمر به آلمان و سنگاپور داشتیم و در هر دو سفر ملاقات‌های خصوصی و عمومی صورت گرفت و قدم‌های خوبی برای رفع مشکلات برداشته شد و تأکید شد تا ارتباط تجاری کشورها از مسائل سیاسی دور نگه‌داشته شود که نتایج عملی این توافقات به زودی ملموس می‌شود. رییس اتاق ایران گفت: بزرگ‌ترین واقعه اقتصادی ماه گذشته ابلاغ قانون اصل ۴۴ بود و فعالان اقتصادی این توقع را دارند تا همه عملیات مربوط به واگذاری در پرتو قانون جدید صورت بگیرد.

وی خواستار این شد که شوراها و نهادهای جدید اعم از شورای عالی اجرای اصل ۴۴، شورای رقابت، آزادی معاملات و عدم تحمیل قیمت هرچه سریع‌تر تشکیل شود و نظارت خود را آغاز کند. تشکیل کمیسیون ویژه طرح تحول اقتصادی در اتاق ایران نیز خبر دیگری بود که از سوی رییس اتاق اعلام شد.وی همچنین از جای خالی بخش خصوصی در اقتصاد ورزش سخن گفت و بخش‌خصوصی را آماده سرمایه‌گذاری در این بخش دانست.

نهاوندیان افزود: در بند «ز» ماده ۱۱۷ قانون برنامه چهارم بر حضور بخش خصوصی در اصلاح ورزش ملی و حرفه‌ای تاکید شده است تا اهدافی نظیر افزایش سهم حداقل ۵۰ درصدی بخش غیردولتی و واگذاری صددرصدی فعالیت‌های اجرایی با عاملیت بخش خصوصی برآورده شود. رییس اتاق ایران گفت: اگر بخواهیم در ورزش شکوفایی داشته باشیم باید بخش خصوصی را دنبال کنیم و در این صورت در المپیک آینده و جام جهانی آینده می‌توانیم غرورآفرینی قابل قبولی داشته باشیم.رییس اتاق ایران همچنین ارقام صادرات فرش را نیز نگران‌کننده دانست.