شورای زنان بازرگان رشت تشکیل شد

شبنم آذر- شورای زنان بازرگان اتاق بازرگانی و صنایع و معادن رشت با حضور رییس شورای زنان بازرگان اتاق بازرگانی تهران، رییس اتاق بازرگانی رشت و جمعی از زنان بازرگان استان گیلان افتتاح شد. در این مراسم هادی تیزهوش تابان، رییس اتاق بازرگانی رشت گفت: ایجاد شورای زنان بازرگان اتاق رشت علاوه بر هدفمند کردن جریان اقتصادی زنان بازرگان می‌تواند به عنوان یک شورای اقتصادی نقش مشورتی در تصمیم‌گیری اتاق بازرگانی داشته باشد. وی افزود: وجود این شورا در استان گیلان با وجود توانمندی‌های صنعتی و تجاری، برخورداری از فاصله کوتاه با کشورهای CIS و نیز وجود منطقه آزاد اقتصادی می‌تواند در گسترده‌تر شدن روابط موثر باشد. سیده فاطمه مقیمی، رییس شورای زنان بازرگان اتاق بازرگانی تهران نیز در این مراسم با بیان اینکه از ۹۳۰ کارت بازرگانی صادر شده در استان گیلان تنها ۴۰ کارت بازرگانی به زنان اختصاص دارد، افزود: این در حالی است که با وجود قابلیت‌های استان گیلان در عرصه‌های صنعتی و تجاری انتظار می‌رود که زنان در فعالیت‌های اقتصاد نقش بیشتری داشته باشند. مقیمی گفت: فعالیت اقتصادی زنان در جامعه اگر چه پیش از این مختص به امور از پیش طراحی شده بود اما امروزه این حضور در عرصه‌های کلان قابل رویت است و ما می‌خواهیم براساس سهمی که از تجارت و اقتصاد کشور بر عهده داریم بتوانیم در جایگاه‌های تصمیم‌گیری حضور و در ارائه روش نقش داشته باشیم. وی گفت: به منظور توسعه حضور زنان در عرصه‌های اقتصادی راه‌اندازی شورای زنان بازرگان تهران کافی نیست و به همین منظور تاکنون اتاق‌های بازرگانی شیراز، گرگان، اراک و رشت نیز اقدام به تشکیل این شورا کرده‌اند.

مشاور رییس اتاق بازرگانی ایران افزود: با هدف ارتقای سطح دانش زنان بازرگان، شورای زنان بازرگان اتاق تهران دست به ابتکار تشکیل کارگاه‌های آموزشی رایگان در زمینه‌های مختلف اقتصادی زده است.

وی تشریح کرد: دانستن قوانین، داشتن سرمایه و آگاهی از فضای کسب‌وکار از پیش نیازهای حضور در فضای اقتصادی کشور است که به همین منظور تاکنون دو کارگاه آموزشی برگزار شده است.

رییس شورای زنان بازرگان اتاق بازرگانی تهران گفت: طفل شش ماهه شورای زنان بازرگان، اگرچه در حال دو ماراتن نیست ولی مشغول دو استقامت است. وی چشم‌انداز تشکیل این شورا در مراکز استان‌ها را تشکیل کنفدراسیون شورای بانوان بازرگان در اتاق ایران دانست و گفت: این کنفدراسیون امکان ارائه مشاوره در تصمیمات کلان اقتصادی به سه قوه را خواهد داشت.

وی در پایان با بیان اینکه زنان بازرگان در عرصه اقتصادی دردهای جدایی از مردان بازرگان دارند، خاطرنشان کرد: لازم است که دولت در ارائه امتیازات به بانوان نگاه ویژه‌ای داشته باشد.

در پایان این مراسم، پنج تن از زنان بازرگان استان گیلان به عنوان هیات موسس شورای زنان بازرگان اتاق بازرگانی رشت برگزیده شدند و انتخابات نهایی به نشست آتی موکول شد.